BRANDWAARBORBMAATSCHAPPIJ
STOOMBOOTDIENST OP DE WESTER-SC11ELDE.
HANDELSBERICHTEN.
Pr{j«en iter Elfecten
Amsterdam, 12 Juni.
Certifio. Werkelijbe schnld
dito dito dito
dito dito dito
g
Gent.
Londen, 12 Juni.
2 Juni.
9 Juni.
voor de Provinci9 Zeelaiid,
GEVESTIGD TE MIDDELBURG,
A. IP. DJj] WIJS.
UREN VAN VERTREK
gedurende de maauden Juni, Juli en Augustus 1882.
Zoo noodig zal de stoomboot wachten tot uiterlijk 3 uur op den trein welke ten 12,37 moet aankonieu.
7,30
8,-
3-
3,30
ZOXDAfiS worden retourkaarten afgegevea alleen geldig voor dien dag,
wegen of bijv. levende have te beschermen heeft. Art.
99 wensch ik beslist te behsudeD. Geen gevaarlijker
zaak toch dan paarden slleen te laten etaan. In weer-
wil van heihaalde waarschuwingen is 't bij mij al
enkele malrn gebeurd, dat paarden met tuig, zelfs eens
met eeu rolblck naar Luis kwamen geloepen, nog ver-
leden week zelf?, msakte het paard van eeu eiereu-
koopman bij mij op 't hof van de gelegenheid mis-
bruik. Gelukkig was bij nog niet geladeu, zoodat de
scbade zich bepaalde tot bet afscheuren van den tak
van eeu boom maar welke gevolgeu ksn 't op hoi
gaau van paarden in een stad of dorp niet hebben
Ik geloof echter niet, dat de Provinciate Staten voor
wijziging van dit artikel ooren zullen hebben.
Ik wenechte wel eens te weten welke „technische
en practiecbc" bezwaren er tegcu bestaan.
En nu art. 101. Dit artikel, laat 't on* maar eens
zeggen waar 't op Btaat, is aan de linkerzijde der
Scheldc in kwade aarde gevallen en 't is bekeud, als
den akker niet goed toebereid is, gaat het moeilyk
om goede vrucbten te winnen.
Nu is de redactie, naar 't mij voorkomt, ook niet
gelukkig gekozen. Beter had het geweest duukt mij,
om zich tot de bebouwde kom der gemeenteu te be-
palen, want daar is toch altyd het meeste gevaar voor
ongelukken. Nu kan meu met een weinig aantrekkelijk
vcertuig zcoals bijv. eeu mestwagcn of ncg erger door
de straten onzer steden en dorpen rijden, zooveel men
wil en zelfs met eeu wagen geladen met schoofgoed,
dat altijd gevaarlijker is dan als men zijn gedorsckeu
graan scheep of elders brengt en toch moet men alleen
in 't laatste geval de kruislijnen gebruiken en in de
bcide eersten is men vrij. Dit is eeii halve maatregel
en dus verkeerd. Wat mij betreft mijne meeuing
omtrent de kruislijnen heb ik bekend gemaakt in een
paar iugezonden stukjes in deze courant van 2 en 16
Juli 1881. Sedert ben ik daarin eer versterkt dan
verzwakt. Het staat echter ieder vrij om dure en
lastige kruislijnen te koopen, maar men kan zich
't ook goedkoop en ever goed en gemakkelijk maken.
Wil rniju vriend uit G. dit volhouden, het zij zoo,
't is even ongegrond als de uitdrukkiug vsn den scbrijver
van 't request uit Axel met zjjn aanslag op de beurs.
Dcch om kort te gaan, als het blijkt dat er hier
ook zooveel stemmen, eu al is 't nog wet minder,
tegen opgaan als aan de overzgde van den Brakman,'
dan geloof ik ook, dat de tijd voor 't algemeen ge-
bruik der kruislijnen nog niet gekomen is (hoewel
ik er persoonlijk voor ben) en dat het best is om
artikel 101 los te laten, want een maatregel die zooveel
tegenzin verwekt, doet gewoonlijk meer kwaad dan
goed, en mist alzoo het doel.
Doch voor ditmaal geuoeg.
Wil men er echter nog verdere polemiek over voeren,
dan ben ik bereid, ook om mij te laten overtuiger.
Natuurlijk behoud ik mij tegenspraak voor.
Ontvang, Mijnheer de Redacteur, miju dank voor de
plaatsing dezer regelen.
Ter Neuzen, Uw dw. dienaar
den 13 Juni 1882. P. MOES.
Vkdkkland.
Stlgis
VaAKKKin.
tUJLiND.
Pole*.
Oostekbiji,
Aandeel Handelmaatachappij
dito exploitatie Ned. staatsapoorw.
Ccrtificateu bij RotachU.l
Inaehrgvingen
Obligation 1798/1816
dito Hope Co. 1855 8e lerie
dito 1000 1884
dito L. 100 1872
dito L. 100 1878
Lotea 1866.
Oblig. Hope Co. Loaning 1860
Certifie. dito
Inscript. Stieglitz Co. 2e a 4e L.
Obligation 18671869
Certificaten
Aandeel spoorweg Gr. Maatach.
Oblig. dito
Aand. Baltische spoorweg
dito dito Jelez Orel
dito spoorweg TotiTiflis
dito dito Charkow Azow
Zbid Weit apoorweg-maateefcappij.
Sehatkist obligatien
Oblig. mett.ll. in zilver Jan.'Jnli
dito diio April/Oct.
dito in papier Mei Nov.
dito dito Feb./Aag.
Hongaeme. Sckstkistbilletten
Italie. C'ertific. Amsterdam
Spaxje. Obligatien Buitenl.
dito Binnenlandscke
Tukeije. Inschrgving Alg. schnld
Egypt®. Obi. Leening 1876
Portugal. Obligatien
4MERIEA. Obligatien (1877)
dito (1876)
Illinois certificaten van aandeel
24 pet. 67J
S
y
814
4
5
1028
24
g
5
V
95|
6
74|
5
t
904
5
5
w
814
5
y
145
44
804
4
4
y
4
724
6
y
364
5
9
122j
44
y
871
3
a
47
5
834
5
a
834
5
a
82*4
5
a
564
4
a
5
a
64 i
5
a
64A
5
K
a
64
O
5
K
a
w
a
a
a
26
14
V
5
a
104
4
n
f8J
a
534
4
a
44
a
1114
Union Pacific hoofdl. dito 6
Bsazilie Oblig. 1866. 6 99
dito 1876S 98}
I*rijzea vnn Cotspon*,
Ambtkhdam 10 Juni. Metal!. 21.024 dito zilver
Z' 21.02k Div. Eng. per 11.67*. Eng. Portugal per I
/"ll 67* Spaansche piasters 47,50; Amerikaansche dollars
(in goud) 2,44k
AMsrganAM, 12 Jnni. Metall. /21.02k; dito znver
f 21,02 J Div. Eng. per 11,67*Eng. itnsst.i per
11,97*Eng. Portugal per 11,67k; Frans. 47,50;
Bclg. 47,50; Prnis. 58 60; Ilamb. Kussen Itnssen
in Z. R. 1,20; Poolsche per fl Poolsche per Z. R.
Spaansche piasters 47,50; Spaansche binnenlandicho2.25,
interim. dollars 2 44k papier
Rotterdam, 12 Juni.
De aanvoer was heden matig, Tarwe en andere granen onder-
gingen weinig verandering.
Puike Zeeuwsche eu Vlaamsche Tarwe 11,50 12,25
beste 9,50 a 10.25, mindere 7,75 a 9,25. Rogga
7,60 a 8 20, mindere 6 30 a 7 50. Gerst, winter
6.00 a 7,60, mindere 5,80 a 6 90 zoraer dito 5 50
a/ 6,60 minde.e/5,50 a/6,00. Haver korte 3,50a 6,50,
lange 8 20 a 4,80. Paardenooor.en 6 50 a 7,50
mindere 5,80 a 7,00. Dnivenboonen 8,00 a 9 00
mindere a Bruineboonen 9,00 a 10,00
mindere 7,50 a 8,50. Witteboonen Walchcrsche
11,50 a 12,60. Zeenwsche 10,00 a 11,25 minders
5,'JO a 9,50. Erwten 8,75 a f 9,75. Zeenw-
soke 8,50 a 9,00. Kanariezaad beste 10,25 a 11,00,
mindere J 9,00 a 10,00. Koolzaad a
Lijnzaad 10,50 a 12,00. Eieren 3,20 a 8,30 par
100 stuks. Aardappelen Zeeuwsche f a f
stnivers per steen.
Tarwe, witte, 100 k.,
id. Roods
Kogge
Serst,
Haver,
Boekweit, p. hect.
liuivenbocnan,
Paardenboonea,
Koolzaad, 100 k.
L^nzaad,
Kempjaad
Lijnkceken,
Kocliaadkoeken
Kempzaadkoekon,
Eieren per 26,
Tarwe en Haver lnsteloos. Gerct onveraederd.
Snelpersdruk van J. K. G. Dhont te Ter Neuzen.
tot 50 stnivers, Zeenwaeh 30 tot 46
fr. 29,00 a 30,00
fr. 29,00 a
20'00
1*
20 00
27,00
27,00
28 00
20,00
17,00
16,00 --
20,00
20,00
17,00
17,00
30,00
30,00
28,00 30,00
29,00 30,00
25,00 26,00
25*00 26*00
19,00
19,00
16,00
16,00
2,00 2,10
2,00 2,10
ON DER. DIRECTIE VAN DEN HEER
COMMISSARISSEN brengen, ingevolge art. 31
der statuten, ter kennis der belanghebbenden dat
in de op heden gehouden Algemeene Vergadering
door den Directeur is overgelegd de Rekening
zijner adiniuistratie over 1881, welke rekening
is goedgekeurd door de aanwezige Deelgenooten,
aan wie alstoen is gegeven een Algemeen Overzicht,
waaruit blijkt dat gedurende 53 jareu door de
Deelkebbers vcor Brandschuden en Adniinistratie-
kosten te zamen gemiddeld per jaar slechts is
betaald geworden: voor gewone woonhuizeil 64
cent en voor boerderyea 70 cent van de duizcud
gulden verwaarborgde som, terwijl het kapitaal
der Maatschappij is geklommen tot het aanzienlijk
bedrag van f 23,114,054,
Middelburg, den 8 Juni 1882.
De Commissarissen voornoemd,
M. VERBRUGGE.
B E C I U S
A. P. SNOUCK HURGRONJE.
PICKE.
J. H. B^BAU.
Tot deelneming in bovengenoemde Maatschappij
vervoege men zich bij de heeren Correspondenten
S. A. DE SMIDT, te Axel; J. WISKERKE, te
Ter Neuzen; M. J. VAN ARENTHALS Pz., te
Hontenisse; P. L. REEPMAKER, te Aardenburg;
J. OTTO R1SSEEU VV, te Oostbnrg; D. BENTEIJN,
te IJzendijke; en J. LANSEN GROIN, te Zuidzande.
S.8. Belgenland 8
■j S 8. Vaderland 15
S.S.Switserland 3 9
S.S.Waesland 22
i\ew- lorx.
New-York.
^Philadelphia.
New-York.
en voorts iedere Zaterdag.
Alle inlichtingen voor den overtoeht, alsmede voor de landreis naar meer dan 1500 verschillend#
plaatsen in Amerika, worden door den ondergeteekende alle dagen zonder uitzondering gratis
gegeven en ontvangen brieven van verscheidene vertrokken passagiers over de goede behandehng
aan boord liggen ter inzage.
Passagiers 3e klasse worden verzocht hunne plaatsen voor de aanstaanda afvaarten minstens 14
d,ge» voomit t. bespreVeD.
J. T. DE SMIDT te Ter Neuzen,
en bij den Onder-Agent,
J. DE BREE te Hoek.
I Van Vlissingen naar Breskens, vin. 6,nm. 1, 3,30 en b,
Bagelijks. j Breskens naar Vlisgingen 6,30 1,30,4,- 6,30
Tnaislacr MrI
Van Vlissingen naar Borssele
v Borssele naar Ter Neuzen
h Ter Neuzen naar Hoedekenskerke
Hoedekenskerke naar Ter Neuzen
Ter Neuzen naar Borssele
Borssele naar Vlissingen
Zendag
Biusdag, Bowderdag
en
Vrijdag.
voorm.
u
nam.
6,voorm
6,30
10,30
11,-
llaaudag, Woeusdag
en
Zaterdag.
voorm.
n
H
7,30 nam. 3,
8,— 3,30
10,30
11,ii
6,midd. 12,
6,30 nam. 12,30