BRANDWAARBORBMAATSCHAPPIJ STOOMBOOTDIENST OP DE WESTER-SC11ELDE. HANDELSBERICHTEN. Pr{j«en iter Elfecten Amsterdam, 12 Juni. Certifio. Werkelijbe schnld dito dito dito dito dito dito g Gent. Londen, 12 Juni. 2 Juni. 9 Juni. voor de Provinci9 Zeelaiid, GEVESTIGD TE MIDDELBURG, A. IP. DJj] WIJS. UREN VAN VERTREK gedurende de maauden Juni, Juli en Augustus 1882. Zoo noodig zal de stoomboot wachten tot uiterlijk 3 uur op den trein welke ten 12,37 moet aankonieu. 7,30 8,- 3- 3,30 ZOXDAfiS worden retourkaarten afgegevea alleen geldig voor dien dag, wegen of bijv. levende have te beschermen heeft. Art. 99 wensch ik beslist te behsudeD. Geen gevaarlijker zaak toch dan paarden slleen te laten etaan. In weer- wil van heihaalde waarschuwingen is 't bij mij al enkele malrn gebeurd, dat paarden met tuig, zelfs eens met eeu rolblck naar Luis kwamen geloepen, nog ver- leden week zelf?, msakte het paard van eeu eiereu- koopman bij mij op 't hof van de gelegenheid mis- bruik. Gelukkig was bij nog niet geladeu, zoodat de scbade zich bepaalde tot bet afscheuren van den tak van eeu boom maar welke gevolgeu ksn 't op hoi gaau van paarden in een stad of dorp niet hebben Ik geloof echter niet, dat de Provinciate Staten voor wijziging van dit artikel ooren zullen hebben. Ik wenechte wel eens te weten welke „technische en practiecbc" bezwaren er tegcu bestaan. En nu art. 101. Dit artikel, laat 't on* maar eens zeggen waar 't op Btaat, is aan de linkerzijde der Scheldc in kwade aarde gevallen en 't is bekeud, als den akker niet goed toebereid is, gaat het moeilyk om goede vrucbten te winnen. Nu is de redactie, naar 't mij voorkomt, ook niet gelukkig gekozen. Beter had het geweest duukt mij, om zich tot de bebouwde kom der gemeenteu te be- palen, want daar is toch altyd het meeste gevaar voor ongelukken. Nu kan meu met een weinig aantrekkelijk vcertuig zcoals bijv. eeu mestwagcn of ncg erger door de straten onzer steden en dorpen rijden, zooveel men wil en zelfs met eeu wagen geladen met schoofgoed, dat altijd gevaarlijker is dan als men zijn gedorsckeu graan scheep of elders brengt en toch moet men alleen in 't laatste geval de kruislijnen gebruiken en in de bcide eersten is men vrij. Dit is eeii halve maatregel en dus verkeerd. Wat mij betreft mijne meeuing omtrent de kruislijnen heb ik bekend gemaakt in een paar iugezonden stukjes in deze courant van 2 en 16 Juli 1881. Sedert ben ik daarin eer versterkt dan verzwakt. Het staat echter ieder vrij om dure en lastige kruislijnen te koopen, maar men kan zich 't ook goedkoop en ever goed en gemakkelijk maken. Wil rniju vriend uit G. dit volhouden, het zij zoo, 't is even ongegrond als de uitdrukkiug vsn den scbrijver van 't request uit Axel met zjjn aanslag op de beurs. Dcch om kort te gaan, als het blijkt dat er hier ook zooveel stemmen, eu al is 't nog wet minder, tegen opgaan als aan de overzgde van den Brakman,' dan geloof ik ook, dat de tijd voor 't algemeen ge- bruik der kruislijnen nog niet gekomen is (hoewel ik er persoonlijk voor ben) en dat het best is om artikel 101 los te laten, want een maatregel die zooveel tegenzin verwekt, doet gewoonlijk meer kwaad dan goed, en mist alzoo het doel. Doch voor ditmaal geuoeg. Wil men er echter nog verdere polemiek over voeren, dan ben ik bereid, ook om mij te laten overtuiger. Natuurlijk behoud ik mij tegenspraak voor. Ontvang, Mijnheer de Redacteur, miju dank voor de plaatsing dezer regelen. Ter Neuzen, Uw dw. dienaar den 13 Juni 1882. P. MOES. Vkdkkland. Stlgis VaAKKKin. tUJLiND. Pole*. Oostekbiji, Aandeel Handelmaatachappij dito exploitatie Ned. staatsapoorw. Ccrtificateu bij RotachU.l Inaehrgvingen Obligation 1798/1816 dito Hope Co. 1855 8e lerie dito 1000 1884 dito L. 100 1872 dito L. 100 1878 Lotea 1866. Oblig. Hope Co. Loaning 1860 Certifie. dito Inscript. Stieglitz Co. 2e a 4e L. Obligation 18671869 Certificaten Aandeel spoorweg Gr. Maatach. Oblig. dito Aand. Baltische spoorweg dito dito Jelez Orel dito spoorweg TotiTiflis dito dito Charkow Azow Zbid Weit apoorweg-maateefcappij. Sehatkist obligatien Oblig. mett.ll. in zilver Jan.'Jnli dito diio April/Oct. dito in papier Mei Nov. dito dito Feb./Aag. Hongaeme. Sckstkistbilletten Italie. C'ertific. Amsterdam Spaxje. Obligatien Buitenl. dito Binnenlandscke Tukeije. Inschrgving Alg. schnld Egypt®. Obi. Leening 1876 Portugal. Obligatien 4MERIEA. Obligatien (1877) dito (1876) Illinois certificaten van aandeel 24 pet. 67J S y 814 4 5 1028 24 g 5 V 95| 6 74| 5 t 904 5 5 w 814 5 y 145 44 804 4 4 y 4 724 6 y 364 5 9 122j 44 y 871 3 a 47 5 834 5 a 834 5 a 82*4 5 a 564 4 a 5 a 64 i 5 a 64A 5 K a 64 O 5 K a w a a a 26 14 V 5 a 104 4 n f8J a 534 4 a 44 a 1114 Union Pacific hoofdl. dito 6 Bsazilie Oblig. 1866. 6 99 dito 1876S 98} I*rijzea vnn Cotspon*, Ambtkhdam 10 Juni. Metal!. 21.024 dito zilver Z' 21.02k Div. Eng. per 11.67*. Eng. Portugal per I /"ll 67* Spaansche piasters 47,50; Amerikaansche dollars (in goud) 2,44k AMsrganAM, 12 Jnni. Metall. /21.02k; dito znver f 21,02 J Div. Eng. per 11,67*Eng. itnsst.i per 11,97*Eng. Portugal per 11,67k; Frans. 47,50; Bclg. 47,50; Prnis. 58 60; Ilamb. Kussen Itnssen in Z. R. 1,20; Poolsche per fl Poolsche per Z. R. Spaansche piasters 47,50; Spaansche binnenlandicho2.25, interim. dollars 2 44k papier Rotterdam, 12 Juni. De aanvoer was heden matig, Tarwe en andere granen onder- gingen weinig verandering. Puike Zeeuwsche eu Vlaamsche Tarwe 11,50 12,25 beste 9,50 a 10.25, mindere 7,75 a 9,25. Rogga 7,60 a 8 20, mindere 6 30 a 7 50. Gerst, winter 6.00 a 7,60, mindere 5,80 a 6 90 zoraer dito 5 50 a/ 6,60 minde.e/5,50 a/6,00. Haver korte 3,50a 6,50, lange 8 20 a 4,80. Paardenooor.en 6 50 a 7,50 mindere 5,80 a 7,00. Dnivenboonen 8,00 a 9 00 mindere a Bruineboonen 9,00 a 10,00 mindere 7,50 a 8,50. Witteboonen Walchcrsche 11,50 a 12,60. Zeenwsche 10,00 a 11,25 minders 5,'JO a 9,50. Erwten 8,75 a f 9,75. Zeenw- soke 8,50 a 9,00. Kanariezaad beste 10,25 a 11,00, mindere J 9,00 a 10,00. Koolzaad a Lijnzaad 10,50 a 12,00. Eieren 3,20 a 8,30 par 100 stuks. Aardappelen Zeeuwsche f a f stnivers per steen. Tarwe, witte, 100 k., id. Roods Kogge Serst, Haver, Boekweit, p. hect. liuivenbocnan, Paardenboonea, Koolzaad, 100 k. L^nzaad, Kempjaad Lijnkceken, Kocliaadkoeken Kempzaadkoekon, Eieren per 26, Tarwe en Haver lnsteloos. Gerct onveraederd. Snelpersdruk van J. K. G. Dhont te Ter Neuzen. tot 50 stnivers, Zeenwaeh 30 tot 46 fr. 29,00 a 30,00 fr. 29,00 a 20'00 1* 20 00 27,00 27,00 28 00 20,00 17,00 16,00 -- 20,00 20,00 17,00 17,00 30,00 30,00 28,00 30,00 29,00 30,00 25,00 26,00 25*00 26*00 19,00 19,00 16,00 16,00 2,00 2,10 2,00 2,10 ON DER. DIRECTIE VAN DEN HEER COMMISSARISSEN brengen, ingevolge art. 31 der statuten, ter kennis der belanghebbenden dat in de op heden gehouden Algemeene Vergadering door den Directeur is overgelegd de Rekening zijner adiniuistratie over 1881, welke rekening is goedgekeurd door de aanwezige Deelgenooten, aan wie alstoen is gegeven een Algemeen Overzicht, waaruit blijkt dat gedurende 53 jareu door de Deelkebbers vcor Brandschuden en Adniinistratie- kosten te zamen gemiddeld per jaar slechts is betaald geworden: voor gewone woonhuizeil 64 cent en voor boerderyea 70 cent van de duizcud gulden verwaarborgde som, terwijl het kapitaal der Maatschappij is geklommen tot het aanzienlijk bedrag van f 23,114,054, Middelburg, den 8 Juni 1882. De Commissarissen voornoemd, M. VERBRUGGE. B E C I U S A. P. SNOUCK HURGRONJE. PICKE. J. H. B^BAU. Tot deelneming in bovengenoemde Maatschappij vervoege men zich bij de heeren Correspondenten S. A. DE SMIDT, te Axel; J. WISKERKE, te Ter Neuzen; M. J. VAN ARENTHALS Pz., te Hontenisse; P. L. REEPMAKER, te Aardenburg; J. OTTO R1SSEEU VV, te Oostbnrg; D. BENTEIJN, te IJzendijke; en J. LANSEN GROIN, te Zuidzande. S.8. Belgenland 8 ■j S 8. Vaderland 15 S.S.Switserland 3 9 S.S.Waesland 22 i\ew- lorx. New-York. ^Philadelphia. New-York. en voorts iedere Zaterdag. Alle inlichtingen voor den overtoeht, alsmede voor de landreis naar meer dan 1500 verschillend# plaatsen in Amerika, worden door den ondergeteekende alle dagen zonder uitzondering gratis gegeven en ontvangen brieven van verscheidene vertrokken passagiers over de goede behandehng aan boord liggen ter inzage. Passagiers 3e klasse worden verzocht hunne plaatsen voor de aanstaanda afvaarten minstens 14 d,ge» voomit t. bespreVeD. J. T. DE SMIDT te Ter Neuzen, en bij den Onder-Agent, J. DE BREE te Hoek. I Van Vlissingen naar Breskens, vin. 6,nm. 1, 3,30 en b, Bagelijks. j Breskens naar Vlisgingen 6,30 1,30,4,- 6,30 Tnaislacr MrI Van Vlissingen naar Borssele v Borssele naar Ter Neuzen h Ter Neuzen naar Hoedekenskerke Hoedekenskerke naar Ter Neuzen Ter Neuzen naar Borssele Borssele naar Vlissingen Zendag Biusdag, Bowderdag en Vrijdag. voorm. u nam. 6,voorm 6,30 10,30 11,- llaaudag, Woeusdag en Zaterdag. voorm. n H 7,30 nam. 3, 8,— 3,30 10,30 11,ii 6,midd. 12, 6,30 nam. 12,30

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1882 | | pagina 6