TER NEUZEIUSCHE COURANT.
Alyenieen Aieuws- en Adverleolichiad voor
Zeeuwscii-Vlaanderen.
BIJVXDEGSEL
Zaterdag 25 Juui 1581. No. 1681.
RECHTSZAKEN.
Arrondtasenients-reclitbank te Midilelburg.
Kantongerecht te Ter Neuzen.
GEMENGDE BERICHTEN.
1NGEZONDEN STUKKEN.
VAN DK
De reehtbank heeft in hare zitting van £1 Juui de
volgende vonnissen uitgesproken
P. D., oud 35 jaren, schippersknecht te Sas van
Gent, is wegens twee wanbedrijven van imskaudeling ver-
oordeeld tot 15 dagen celstraf, twee geldboelen van 8
of 1 dag celstraf voor iedere boete.
A. V., oud 22 jaren, arbeider te Ter Neuzen, is
wegens mishandeling veroord. tot een celstraf van 15
dagen, eene geldboete van 8 of 1 dag celstraf.
1°. J. C., oud 28 jaren, landbouwer te Ossenisse,
2". J. v. M., oud 25 jaren, koopinau te Honteiiise,
zijn wegens mishandeling veroord.de eerste tot
eene boete van f 12, de tweede tot drie boeten van
8 of 4 dagen voor de boete van 12 en 3 Jagen
voor iedere boete van 8.
Zitting van 23 Juni.
Vci'ooi'dccldD. v. R., herbergier te Ter
Neuzen, ter zake van het als bediende bekooreude
tot het personeel eener brandspuit van de gerneente
Ter Neuzen, hoewel behoorlijk opgeroepeu niet aan-
wezig zy ii bij bet beproeven dier spuitin eene boete
van f 5, subsidiair 1 dag gevangenisstraf.
A. N., smid, en A. H. v. H., schipper, beideu te
Philippine, ter zake vanbet zich bevinden in eene
herberg te Philippine, gedurende den tijd van sluiting
elk in eene boete van f 3, subs. 1 dag gevang.
J. R., herbergier te Philippine, ter zake van het
als herbergier geopeud hebben zijner herberg gedurende
den tijd van sluitingin eene boete van 2,50, subs.
1 dag gevang.
L. v. d. E., arbeider te Bouchaute, ter zake van
het visohen in gesloten vischtijd, met verboden visch-
tuig in eene boete van 5, subs. 2 dagen gevang.
met verbeurdverklariug en bevel tot vernieling der
in beslag genomen paliugschaar.
J. H., werkman te Assenede, ter zake van een
voor een kar gespannen ongemuilkorfde hond in eene
boete van 3, subs. 1 dag gevang.
N. v. W.( te Bouchaute, ter zake van het vissehen
in een Zeeuwschen stroom zonder consentin eene
boete van f 3, subs. 1 dag gevang.
F. v. W., te Boucbaute, ter zake als voreu in
eene boete van 3, subs. 1 dag gevang.
R. S., vrouw van J. M., te Philippine, ter zake als
voren in eene boete van 10, subs. 1 dag gevang.
C. B., visseher te Boucbaute, ter zake als voreu
in eene boete van f 10, subs. 1 dag gevang.
C. d. V., visseher te Bouchaute, ter zake als voren
in eene boete van f 10, subs. 1 dag gevang.
W. v. D. en M. R., schippersknechts, eu J. d. D.,
werkman te Ter Neuzen, ter zake vanhet maken
vau nachtelijke bureugeruchteu, ieder in eene boete
van 5,50, subs. 1 dag gevang.
J. W., werkman te Ter Neuzen, ter zake van het
rapen van schelpvisoh aan den voet van een water-
keerenden polderdijk, in eene boete vau 10, subs.
1 dag gevang.
Allen in de kosten der procedure.
Het totaal der inschrijvingen voor de provinciale
leening van Zeeland van f 567,000 bedraagt eene
som van f 5,091,500. D8 oudste wethoudcr
van Middelburg Mr. N. C. Lambrechtsen vau
Rittbem, heeft aan den gemeenteraad kennis gegeven,
dat hij met den eersten Dinsdag van September
zijn ontslag neemt als lid van den raad. De
Minister van oorlog heeft bepaald, dat de militairen
met de instellmg en werking der rijks-postspaarbank
moeten bekend gemaakt woiden. Te's Rertogen-
bosch is gevankelijk binnengebracht een persoon,
die in den jongsten tijd de onder de gerneente,n
Driel en Hedel in de weide loopende paarden van
hunne staarten ontdeed. Er is sprake van dat
eene Berlijnsche maatschappij een electrischen spoor-
weg zal aanleggen van bet station Zandvoort tot
het groote badhuis, dat is over een atstand van
een kwartier gaans. Te Ruephen is een 2jarig
kind met een 4jarig dito spelende in een put ge-
raakt en verdronken. Roekeloos schuitje varen
heeft te Amsterdam weer een slachtotfer gemaakt.
Een knaapje van vijf jaar viel uit een schuitje in
de Vest tegenover het in aanbouw zijnde rijks-
museum en werd leveuloos opgehaald. Te
Zevenhmzen is eene koe, toebelioorende aan mej.
de wed. Keizer, door den bliksem doodgeslagen.
Te St. Pieter, bij Maastricht, is eene bejaarde
vrouw in een mestpoel gevallen. Toen men baar
er kort daarop uitkaalde, was zij reeds gestikt.
Een 60tal personen te Gomineneu (Zwitserlaud)
zijn ernstig ziek geworden door het gebruik van
vleesch, afkomstig van een paard dat aan water-
zucht geleden had. Bij proefnemingen met
torpedo's te Woolwich is er een in de Theems
gezonken en er wordt ijverig naar gezockt. De
Globe vraagt, of eene druk bevaren rivier als de
Theems voor zulke proefnemingen geschikt is.
Te Parijs zal een eenvoudig middel worden toege-
past om ongelukken te voorkomen bij het breken
der assen van omnibussen en andere rijtuigen.
Onderaan worden over de breedte 2 ijzeren staven
bevestigd, aan weerszijden naar beneden omgebogen,
zoodat bij bet wegvallen der wielen het rijtuig als
op 4 pooteu koint te rusten en niet omslaat.
Een bouwopzichter te Overveen kocht dezer
dagen te Haarlem een paar roode sokken, die blijk-
baar met eene giftige stof gekleurd waren. De
mail kreeg althans, na ze eenigen tijd gedragen
te hebben, gezwollen voeten. De gcueesheer heett
volstrekt rust bevolen, daar het geringste schrampje
of wondje een bloedvergiftiging ten gevolge zou
kunnen hebben.
Tegen vliegen weudt men in Belgie laurier-
olie aan. De slachtars en melkhaudelaars bestrijken
daarmede de posten der deuren en de venster-
kozijnen en wel met z6o goed effect, dat geen
vlieg zicb in bun winkel vertoont.
De vliegen kunnen den reuk daarvan niet ver-
dragen. Wauneer men dus een kopje of bakje,
met laurierolie gevuld, op de tafel zet en dan een
tijd lang de vensters zoo weinig mogelijk opent,
is men zeker de lastige insecten kwijt te rakeu.
In keukens eu provisiekamers kan men de vliegen
snel verdrijven, wauneer men planken en riggels
met laurierolie besineert, of wel bij het verwen
laurierolie onder de verf vermengt.
Wil men vliegen van meubeis, schilderijen, enz.
afhouden, dan weeke men kuoflook 4 of 5 dagen
lang in water en wassche met dit water stoeleu,
tafels, deuren, hasten, enz. De vlieg wijkt dan
dadelijk terug, oindat zij de lucht van knoflook
niet verdrageu kan.
Om paarden, rundvee enz. gedurende het heete
jaargetijde tegen den last van vliegen te bescher-
men, wordt gesneden alsem in water geweekt en
daarmede worden de dieren dan gewasscheu.
Mijnheer de liedacteurl
Met het plaatsen van het onderstaaude in uw
nieuwsblad, zult ge den ondergeteekende verplichten.
Het zal u zeker bekend zijn, dat bet reglement
op de wegen en voetpaden in Zeeland, bet verleden
jaar door de Provinciale Staten vastgesteld, door
Zijne Majesteit ter nadere overweging is terugge-
zondeu? Welke artikelen zijne goedkeuring niet
hebben weggedragen is mij onbekend; docb zonder
twijfel zal de kruisliju zijne aandacht niet ont-
gaan zijn, te meer daar menig rekest tot hem is
gezouden (even als bij de breede velgen, zaliger
gedachtenis) met beleefd vorzoek, zijne goedkeuring
aan dat artikel te willen ontbouden.
Allerwaarschijnlijkst zal dat reglement bij de
Provinciale Staten in hunne eerste zitting weder in
behandeling komen. Is dit het geval en wordt de
kruisliju op nieuw als verphchtend in hetzelve op-
genomen, dan kan ik met nalaten de landbouwers
aan te moedigen om zich weder bij rekest tot Zijne
Majesteit te wendeii, teneinde van den last en de
kosten der kruislijn bevrijd te blijven.
De ineesle leden der Provinciale Staten zijn zeker
onbekenri met de kosten en moeilijkbeden, die door
het invoeren van de kruisliju den landbouwer in
deze gewesten zullen worden opgelegd. Zij zullen
niet weten, inocht dat wet worden, dat men voor
iederen wagen twee dissels noodig heeft, waarvan
de een, die voor de kruislijn dieneu moet, de punt
is afgekapt, dat de disselketting op den kop van
den dissel met eene kram wordt vastgemaakt, terwijl
de andere eene scherpe punt met losse kettingen
heeft, zooals zij nu in gebruik zijn. Verder zullen
de meeste ook niet weten, dat het ongemak zich
zal voordoen dat de knecht, die bij het leveren
naast deu wagen gaat, zoodanig de lijn zal moeten
gespen, dat hij bij beide paarden gelijk trekt; en
wauneer hij geiost heeft en op den wagen gaat zitteu,
dat hij weder genoodzaakt is de lijn te moeten
vergespen, wil hij beide paarden in bedwang kunnen
liouden; eu gaat hij mesten, dat dan de kruislijn
weg moet en de gewone dubbele lijn in de plaats
koint, zoodat bij genoodzaakt is, Mijnheer de Redac-
teur, onophoudclijk te gespen en vergespen. En
wat nut geeft die lijn? Letterlijk geen. Zelfs zij
strekt tot lidded. Want wordt een paard scliichtig,
dan moet de kneckt natuurlijk bij de lijn trekken,
waardoor het makke paard met zijn kop bij het
moeielijke wordt getrokken, beideu van den weg
afraken en men de grootste ongelukken te wachten
heett. Gebruikt men de gewone dubbele lijn, dan
heett het tegendeel plaats; want dan kan men met
gemak het makke paard op den weg bouden, en
of het andere al veel springt, het kan het brave
beest maar niet mede sleuren.
Een tal vau voorbeelden kan ik opnoemen, die
het bovenstaande bevestigen. Het ligt nog versch
in het geheugen, hoe verleden jaar bij den rondrit
op de landbouwtentoonstelling te Groede, een wagen
met de paarden, die door eene kruislijn bestuurd
werdeii, van den weg in de sloot tuimelde, terwijl
al de andere wagens met de gewone dubbele lijn,
als een schicht, zonder eenige haperiug, het dorp
binnenvlogen. Op een anderen rondrit sprong een
koppel paarden, met de kruislijn gevoerd, door eene
haag en deden een toertje. in eene weide. Ik
ben ooggetuige geweest vau een geval, dat erg bad
kunnen zijn: er was n. 1. een koppel paarden,
waarvan het eene uiterst lastig was; eindelijk tui
melde het beest in de sloot. Daar zij met de
gewone lijn gevcerd werden, hield men het andere
op den slootkant staan. Was hier de kruislijn ge
bruikt, dan kadden beiden onvermijdelijk met het
voertuig in het water gelegen, want met die lijn
had men de koppen bij elkander getrokken en het
brave zoowel als het lastige inoest de sloot in.
Hoe dikwijls gebeurt het niet dat een heer met
zijn rijtuig, bespannen met een koppel zwartjes of
bruintjes, bestuurd wordende door een koetsier die
op den bok zit en niets te doen heeft dan zijne
paarden te besturen (natuurlijk met de kruislijn)
in eene sloot of haag terecht koint?
Wilt gij landbouwers, van al de bovenstaande
grieven bevrijd blijven, geeft dan bij eene verkiezing,
toch nooit uwe stem aan hem, die van deu land-
b°uw geene kennis heeft of het met den land
bouwer niet goed meent.
Om zeker van uwe zaak te zijn, kiest land
bouwers als leden der Staten. Gij hebt het in
uwe hauden; de meeste kiezers zijn landbouwers.
Slaat de kanden in een, en weldra zullen de land
bouwers het grootste getal uitmakeh. Men vindt
bekwame en verlichte landbouwers genoeg, om u
te kunnen vertegenwoordigen. De meeste zijn het
best bekend met hetgeen er g6daan moet worden
om eene goede waterloozing te krijgen, zaobinnen
als buiten dijks. Zij toch zullen ook wel het
best in staat zijn, om het onkoudbare van de koste-
lijke, en voor een druk verkeer of zware lasten
ongeschikte grintwegen, uit een te zetten. En zeer
zeker zullen zij nooit hunne stem geven aan rente-
loos voorschot, tot het aanleggen van dergelijke
wegen, maar zullen met lijf en ziei de soliede
onvergankelijke keiwegen voorstaan. Of zouden
zij ooit hunne stem geven voor zoo een schan-
daal, als het beplanten der zijkanten van de Provin
ciale wegen met opgaande boomen? Neen dat nooit!
Want gij weet door ondervinding, wat schade de
opgaande boomen der wegen veroorzaken aan de
naast gelegene vruchten; ten le door de schaduw,
die den groei der vruchten beletten 2e door den
drop der boomen, waartegen geen plant bestand
is; en ten 3e door het uitzuigen der meststoffen.
Koint er geene verandering in het personeel
der Provinciale Staten, dan loopt men gevaar, dat
er nog meer grieven voor, den landbouwer dan
breede velgen, kruislijnen, kostelijke on
koudbare grintwegen en beplanting der
wegen zullen ter tafel gebracht worden. Wie
weet of men deu boer nog niet reglementecrt om-