TER NEUZEIUSCHE COURANT. Alyenieen Aieuws- en Adverleolichiad voor Zeeuwscii-Vlaanderen. BIJVXDEGSEL Zaterdag 25 Juui 1581. No. 1681. RECHTSZAKEN. Arrondtasenients-reclitbank te Midilelburg. Kantongerecht te Ter Neuzen. GEMENGDE BERICHTEN. 1NGEZONDEN STUKKEN. VAN DK De reehtbank heeft in hare zitting van £1 Juui de volgende vonnissen uitgesproken P. D., oud 35 jaren, schippersknecht te Sas van Gent, is wegens twee wanbedrijven van imskaudeling ver- oordeeld tot 15 dagen celstraf, twee geldboelen van 8 of 1 dag celstraf voor iedere boete. A. V., oud 22 jaren, arbeider te Ter Neuzen, is wegens mishandeling veroord. tot een celstraf van 15 dagen, eene geldboete van 8 of 1 dag celstraf. 1°. J. C., oud 28 jaren, landbouwer te Ossenisse, 2". J. v. M., oud 25 jaren, koopinau te Honteiiise, zijn wegens mishandeling veroord.de eerste tot eene boete van f 12, de tweede tot drie boeten van 8 of 4 dagen voor de boete van 12 en 3 Jagen voor iedere boete van 8. Zitting van 23 Juni. Vci'ooi'dccldD. v. R., herbergier te Ter Neuzen, ter zake van het als bediende bekooreude tot het personeel eener brandspuit van de gerneente Ter Neuzen, hoewel behoorlijk opgeroepeu niet aan- wezig zy ii bij bet beproeven dier spuitin eene boete van f 5, subsidiair 1 dag gevangenisstraf. A. N., smid, en A. H. v. H., schipper, beideu te Philippine, ter zake vanbet zich bevinden in eene herberg te Philippine, gedurende den tijd van sluiting elk in eene boete van f 3, subs. 1 dag gevang. J. R., herbergier te Philippine, ter zake van het als herbergier geopeud hebben zijner herberg gedurende den tijd van sluitingin eene boete van 2,50, subs. 1 dag gevang. L. v. d. E., arbeider te Bouchaute, ter zake van het visohen in gesloten vischtijd, met verboden visch- tuig in eene boete van 5, subs. 2 dagen gevang. met verbeurdverklariug en bevel tot vernieling der in beslag genomen paliugschaar. J. H., werkman te Assenede, ter zake van een voor een kar gespannen ongemuilkorfde hond in eene boete van 3, subs. 1 dag gevang. N. v. W.( te Bouchaute, ter zake van het vissehen in een Zeeuwschen stroom zonder consentin eene boete van f 3, subs. 1 dag gevang. F. v. W., te Boucbaute, ter zake als voreu in eene boete van 3, subs. 1 dag gevang. R. S., vrouw van J. M., te Philippine, ter zake als voren in eene boete van 10, subs. 1 dag gevang. C. B., visseher te Boucbaute, ter zake als voreu in eene boete van f 10, subs. 1 dag gevang. C. d. V., visseher te Bouchaute, ter zake als voren in eene boete van f 10, subs. 1 dag gevang. W. v. D. en M. R., schippersknechts, eu J. d. D., werkman te Ter Neuzen, ter zake vanhet maken vau nachtelijke bureugeruchteu, ieder in eene boete van 5,50, subs. 1 dag gevang. J. W., werkman te Ter Neuzen, ter zake van het rapen van schelpvisoh aan den voet van een water- keerenden polderdijk, in eene boete vau 10, subs. 1 dag gevang. Allen in de kosten der procedure. Het totaal der inschrijvingen voor de provinciale leening van Zeeland van f 567,000 bedraagt eene som van f 5,091,500. D8 oudste wethoudcr van Middelburg Mr. N. C. Lambrechtsen vau Rittbem, heeft aan den gemeenteraad kennis gegeven, dat hij met den eersten Dinsdag van September zijn ontslag neemt als lid van den raad. De Minister van oorlog heeft bepaald, dat de militairen met de instellmg en werking der rijks-postspaarbank moeten bekend gemaakt woiden. Te's Rertogen- bosch is gevankelijk binnengebracht een persoon, die in den jongsten tijd de onder de gerneente,n Driel en Hedel in de weide loopende paarden van hunne staarten ontdeed. Er is sprake van dat eene Berlijnsche maatschappij een electrischen spoor- weg zal aanleggen van bet station Zandvoort tot het groote badhuis, dat is over een atstand van een kwartier gaans. Te Ruephen is een 2jarig kind met een 4jarig dito spelende in een put ge- raakt en verdronken. Roekeloos schuitje varen heeft te Amsterdam weer een slachtotfer gemaakt. Een knaapje van vijf jaar viel uit een schuitje in de Vest tegenover het in aanbouw zijnde rijks- museum en werd leveuloos opgehaald. Te Zevenhmzen is eene koe, toebelioorende aan mej. de wed. Keizer, door den bliksem doodgeslagen. Te St. Pieter, bij Maastricht, is eene bejaarde vrouw in een mestpoel gevallen. Toen men baar er kort daarop uitkaalde, was zij reeds gestikt. Een 60tal personen te Gomineneu (Zwitserlaud) zijn ernstig ziek geworden door het gebruik van vleesch, afkomstig van een paard dat aan water- zucht geleden had. Bij proefnemingen met torpedo's te Woolwich is er een in de Theems gezonken en er wordt ijverig naar gezockt. De Globe vraagt, of eene druk bevaren rivier als de Theems voor zulke proefnemingen geschikt is. Te Parijs zal een eenvoudig middel worden toege- past om ongelukken te voorkomen bij het breken der assen van omnibussen en andere rijtuigen. Onderaan worden over de breedte 2 ijzeren staven bevestigd, aan weerszijden naar beneden omgebogen, zoodat bij bet wegvallen der wielen het rijtuig als op 4 pooteu koint te rusten en niet omslaat. Een bouwopzichter te Overveen kocht dezer dagen te Haarlem een paar roode sokken, die blijk- baar met eene giftige stof gekleurd waren. De mail kreeg althans, na ze eenigen tijd gedragen te hebben, gezwollen voeten. De gcueesheer heett volstrekt rust bevolen, daar het geringste schrampje of wondje een bloedvergiftiging ten gevolge zou kunnen hebben. Tegen vliegen weudt men in Belgie laurier- olie aan. De slachtars en melkhaudelaars bestrijken daarmede de posten der deuren en de venster- kozijnen en wel met z6o goed effect, dat geen vlieg zicb in bun winkel vertoont. De vliegen kunnen den reuk daarvan niet ver- dragen. Wauneer men dus een kopje of bakje, met laurierolie gevuld, op de tafel zet en dan een tijd lang de vensters zoo weinig mogelijk opent, is men zeker de lastige insecten kwijt te rakeu. In keukens eu provisiekamers kan men de vliegen snel verdrijven, wauneer men planken en riggels met laurierolie besineert, of wel bij het verwen laurierolie onder de verf vermengt. Wil men vliegen van meubeis, schilderijen, enz. afhouden, dan weeke men kuoflook 4 of 5 dagen lang in water en wassche met dit water stoeleu, tafels, deuren, hasten, enz. De vlieg wijkt dan dadelijk terug, oindat zij de lucht van knoflook niet verdrageu kan. Om paarden, rundvee enz. gedurende het heete jaargetijde tegen den last van vliegen te bescher- men, wordt gesneden alsem in water geweekt en daarmede worden de dieren dan gewasscheu. Mijnheer de liedacteurl Met het plaatsen van het onderstaaude in uw nieuwsblad, zult ge den ondergeteekende verplichten. Het zal u zeker bekend zijn, dat bet reglement op de wegen en voetpaden in Zeeland, bet verleden jaar door de Provinciale Staten vastgesteld, door Zijne Majesteit ter nadere overweging is terugge- zondeu? Welke artikelen zijne goedkeuring niet hebben weggedragen is mij onbekend; docb zonder twijfel zal de kruisliju zijne aandacht niet ont- gaan zijn, te meer daar menig rekest tot hem is gezouden (even als bij de breede velgen, zaliger gedachtenis) met beleefd vorzoek, zijne goedkeuring aan dat artikel te willen ontbouden. Allerwaarschijnlijkst zal dat reglement bij de Provinciale Staten in hunne eerste zitting weder in behandeling komen. Is dit het geval en wordt de kruisliju op nieuw als verphchtend in hetzelve op- genomen, dan kan ik met nalaten de landbouwers aan te moedigen om zich weder bij rekest tot Zijne Majesteit te wendeii, teneinde van den last en de kosten der kruislijn bevrijd te blijven. De ineesle leden der Provinciale Staten zijn zeker onbekenri met de kosten en moeilijkbeden, die door het invoeren van de kruisliju den landbouwer in deze gewesten zullen worden opgelegd. Zij zullen niet weten, inocht dat wet worden, dat men voor iederen wagen twee dissels noodig heeft, waarvan de een, die voor de kruislijn dieneu moet, de punt is afgekapt, dat de disselketting op den kop van den dissel met eene kram wordt vastgemaakt, terwijl de andere eene scherpe punt met losse kettingen heeft, zooals zij nu in gebruik zijn. Verder zullen de meeste ook niet weten, dat het ongemak zich zal voordoen dat de knecht, die bij het leveren naast deu wagen gaat, zoodanig de lijn zal moeten gespen, dat hij bij beide paarden gelijk trekt; en wauneer hij geiost heeft en op den wagen gaat zitteu, dat hij weder genoodzaakt is de lijn te moeten vergespen, wil hij beide paarden in bedwang kunnen liouden; eu gaat hij mesten, dat dan de kruislijn weg moet en de gewone dubbele lijn in de plaats koint, zoodat bij genoodzaakt is, Mijnheer de Redac- teur, onophoudclijk te gespen en vergespen. En wat nut geeft die lijn? Letterlijk geen. Zelfs zij strekt tot lidded. Want wordt een paard scliichtig, dan moet de kneckt natuurlijk bij de lijn trekken, waardoor het makke paard met zijn kop bij het moeielijke wordt getrokken, beideu van den weg afraken en men de grootste ongelukken te wachten heett. Gebruikt men de gewone dubbele lijn, dan heett het tegendeel plaats; want dan kan men met gemak het makke paard op den weg bouden, en of het andere al veel springt, het kan het brave beest maar niet mede sleuren. Een tal vau voorbeelden kan ik opnoemen, die het bovenstaande bevestigen. Het ligt nog versch in het geheugen, hoe verleden jaar bij den rondrit op de landbouwtentoonstelling te Groede, een wagen met de paarden, die door eene kruislijn bestuurd werdeii, van den weg in de sloot tuimelde, terwijl al de andere wagens met de gewone dubbele lijn, als een schicht, zonder eenige haperiug, het dorp binnenvlogen. Op een anderen rondrit sprong een koppel paarden, met de kruislijn gevoerd, door eene haag en deden een toertje. in eene weide. Ik ben ooggetuige geweest vau een geval, dat erg bad kunnen zijn: er was n. 1. een koppel paarden, waarvan het eene uiterst lastig was; eindelijk tui melde het beest in de sloot. Daar zij met de gewone lijn gevcerd werden, hield men het andere op den slootkant staan. Was hier de kruislijn ge bruikt, dan kadden beiden onvermijdelijk met het voertuig in het water gelegen, want met die lijn had men de koppen bij elkander getrokken en het brave zoowel als het lastige inoest de sloot in. Hoe dikwijls gebeurt het niet dat een heer met zijn rijtuig, bespannen met een koppel zwartjes of bruintjes, bestuurd wordende door een koetsier die op den bok zit en niets te doen heeft dan zijne paarden te besturen (natuurlijk met de kruislijn) in eene sloot of haag terecht koint? Wilt gij landbouwers, van al de bovenstaande grieven bevrijd blijven, geeft dan bij eene verkiezing, toch nooit uwe stem aan hem, die van deu land- b°uw geene kennis heeft of het met den land bouwer niet goed meent. Om zeker van uwe zaak te zijn, kiest land bouwers als leden der Staten. Gij hebt het in uwe hauden; de meeste kiezers zijn landbouwers. Slaat de kanden in een, en weldra zullen de land bouwers het grootste getal uitmakeh. Men vindt bekwame en verlichte landbouwers genoeg, om u te kunnen vertegenwoordigen. De meeste zijn het best bekend met hetgeen er g6daan moet worden om eene goede waterloozing te krijgen, zaobinnen als buiten dijks. Zij toch zullen ook wel het best in staat zijn, om het onkoudbare van de koste- lijke, en voor een druk verkeer of zware lasten ongeschikte grintwegen, uit een te zetten. En zeer zeker zullen zij nooit hunne stem geven aan rente- loos voorschot, tot het aanleggen van dergelijke wegen, maar zullen met lijf en ziei de soliede onvergankelijke keiwegen voorstaan. Of zouden zij ooit hunne stem geven voor zoo een schan- daal, als het beplanten der zijkanten van de Provin ciale wegen met opgaande boomen? Neen dat nooit! Want gij weet door ondervinding, wat schade de opgaande boomen der wegen veroorzaken aan de naast gelegene vruchten; ten le door de schaduw, die den groei der vruchten beletten 2e door den drop der boomen, waartegen geen plant bestand is; en ten 3e door het uitzuigen der meststoffen. Koint er geene verandering in het personeel der Provinciale Staten, dan loopt men gevaar, dat er nog meer grieven voor, den landbouwer dan breede velgen, kruislijnen, kostelijke on koudbare grintwegen en beplanting der wegen zullen ter tafel gebracht worden. Wie weet of men deu boer nog niet reglementecrt om-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1881 | | pagina 5