VERKRIJGBAAR:
Buitenlandsche berio;ten.
Handelsberigt
Olie voor de opgebla-
zenheid der Koeijen.
ROE I- m PEILKUDEenz.
Premie-Loten van 1858.
PREMIE-LOTEN
HANDLEIDING
Eene enkele Trekking!
K, K. OOSTEMIIJKSCIIE
1 Hoofdprijs van f 200,000
ISENTHAL C.
KEIZ. TURRSCHE
Trekking 1 October 1871.
ISENTHAL C.
jiracsidium van dr. H. van Beichemderier
iceus genoemde concessionarisSenbenevens
de heeren Gaston, de Buisserct, Steeubecque, lid
i<.n den provinc. raad te Breeudonckmr
Anguste Steghers advocaat te Gent, de baron
Delate van Frlborn lid van den prov. raad te
Ant serpen de ridder van Schoutheete van Ter-
varent, ook lid van den prov. raad te St. Nico
laas (secretafis van den raad van administratie)
en C. Vogelvangcr, doctor in de geneeskunde
te Hulst.
Als cornmissarissen /.alien optreden de lieeren
Joseph VerwiJghen lid van den gemeeuteraad
te St. Nicolaas Aug. Verdurnien, lid van den
piov. raad te St. Nicolaas, Edmond Boelpaep,
niigeinecster te ThisseltFrancois de Wachter,
iiuigeniecster te Iieijsbroek en inr. Louis Van
llaelst, advocaat en scliepen te St. Nicolaas.
Er zijn stations te Mechelen, Hombeck, This-
selt-Blaesveld Willebroeck Puers, Bornhem
I einscbeSt. Nicolaas, St. Gilles, Clinge (Bel-
gisch Douanenkantoor) Hulst (Nederlandsch
iiooanenkantoor) AxelSluiskil en Neuzeu.
Na verloop van 2'/i jare.n was de spoorweg-
lijn ter exploitatie gereed cn sedert den 27
Augustus 1871 vertrekken dagelijks vier treiuen
van Mechelen (waarvan den tot St. Nicolaas en
edn dagelijks van daar terug) en drie treinen
van Neuzeu, nadat de hjn daags te voren pleg-
tig was geopend door de gezamenlijke deelheb-
bers(onder het voorzitterschap van den beer
Tli. Janssens) welke den weg been en weder
hebben af'gelegden zich daarna aan een prach-
tigen maaltjjd te St. Nicolaas vereenigden
waarbij de commissaris des koniugs in de pro
v incie Zeeland de secretaris geueraal van het
Belgisch ministerie van openb. werken en andere
Lgenoodigden tegenwoordig waren.
Ziedaar een eenvoudig verhaal van de wording
van deze interuationale spoorweglijn. Het moge
tiit leering strekken voor de Nederlandsche ka
pitalisten die nog zoo weinig blijk bebben ge-
geven van groote deelneming in den aanleg
van spoorwegen in Nederland en Nederlandsch
Indie, en uitgelokt door fraaije programnia's
bun geld liever verstrekken aan Amerikaanscbe
spoor weg-maatschappijen. Ilier zjjn 21 wakkere
inannen te zamen gekonieu en liebben zich aan-
sprakelijk gesteld voor de onderneming met vijf
belaughebbende burgerlijke gemeenten. Een ere-
diet van misschien 4'/a miliioen (75000 per ki
lometer) iets meer of minderis verkregen zonder
gouvernementssubsidie of garautie om den weg
te makenhet materieel aan te koopen en den
-dieust in werking te breDgen waarmede zij niet
de vlakten van Amerika, maar de door ben
bewoonde streek bebben bevoordeeldterwijl zij
in een volgend jaar op beboorljjke winst mogen
«taat maken. - Voorvvaar die ondernemers
geven een goed voorbeelden zijn teregt toege
juicht op bet landhuishoudelijk congres te Gro
uingen in diens laatste vergadering op den 30
Junij 1871. Een der leden van dat congres had
iets van deze onderneming vernouien en verzocht
den beer dr. E. Vogelvanger, mede oprigter
administratem1 cn tevens gevolmagtigde der
Maatscbappij bij het Nederlandsch gouverneinent
om eenige mededeeling van die onderneming te
doeuwaaraan de geinterpellecrde omiiiddelijk
voldeeden waarbij deze de voile toejuiching
van bet congres mogt verwerven.
Welke zijn nu de verwachtingen welke van
die spoorweglijn mogen worden gekoesterd
Ter beoordeeling daarvan plaatse men de kaart
voor zich en gereedelijk zal worden erkeud dat
zij een korten afstaud daarstelt tusschen de
Westerscbelde en Duitsekland. Ware er nog
eene korte verbinding tusschen Mechelen en
Aerscbot, dan zou zij de kortste lijn daarstellen
tusschen Londen en Keulen, en in zooverre kan
bet eene mededingende lijn worden voor die van
Vlissingen naar Duitschiand.
Het vervoer van Douvres op Neuzen zal acht
ureu tijd vorderen, en wordt gezegd minder kost-
baar te zullen zijn dan dat van Douvres op
Ostende. Neuzen beeft een veilige doch nog
kleine haven, die meestal ook in den winter be-
reikbaar is. Antwerpen is veel moeijelijker te
bereiken. Wei is Neuzen nog een fortificatie
doch zonder nut, want de mond van de Wester-
schelde zal door onze zeemagt door torpedo's
cnz. zijn te verdedigen Neuzen beteekent daarbij
niets terwijl tegenover Belgie die versterking
niet noodig is. Het gouvernement zal alzoo bet
defensiewezen niet benadeelendoor Neuzen
open te stellen voor den aanbouw van huizen
en magazijnendie de nijverheid der Belgen al-
daar zal sticliten indien de Nederlanders zuiks
nalaten. Reeds passeren tal van snhepen jaar-
lijks langs het kanaal van Neuzen naar Gent
en toch hebben nu reeds de Belgen nog boven-
dien een spoonveg gemaakf van Gent naar Sluis
kil langs Selzaete en Sas vaii Gent, eveneens
zonder subsidie of gouvernernentswaarborg. Wat
er van Neuzen als zeeliaven zal worden is echter
nog onzeker. Wellicht kan een deel van den
bandel in petroleum zich aldaar het eerst vesti-
gen. Ook wanneer de Zeeuwen nog genoeg
veeikiacht en kapitaal hebben overgehouder,
om van de gunstige Iigging der haven en reede
van lissingen en van den daaraan te verbinden
spoonveg gebruik te makenkan er eene eer-
ljke concurrentie van wege den spoorweg Neu-
zen Mechelen ontstaan iugeval groote aanvoer
te Vlissingen plants beeft en deze ook in ver
binding wordt gebragt met vervoer naar Neuzen.
llet is waar, dat de Nederlanders zich be
hooren in te spannen orn te blijven mededingen
op het gebied van den wereldhandelwant wij
geraken meer en meer op zijde of voorbjjgestreeld
door onze nabured. De effectenbeursdie slecbts
weinige makelaars en commissionnairs doet le-
ven waarbij de winst van den een is bet verlies
van den auder, moge meer beperkt worden,
om ruimte te geven aan den goederenhandel en
de voortbrenging van handelsvvaren. Gebenrt
dat nietmaken wij geen genoegzaam gebruik
van de voordeel ige Iigging van zeehavens als
die van Vlissingen en Neuzen en van de vol
tooijing onzer spoorwegendan hebben wij ons
met te beklagen dat anderen daarvan gebruik
maken. Integendeelindien de vreemdeling in
ons land de taak opvatdie de laudskinderen
eigenaardig bekooren te vervullen dock veron-
achtzarnen dan zullen de betrokken streken van
Nederland daarvan toch het voordeel genieten.
pe kantons Hulst en Axel met ongeveer 30.000
iuwonerszullen door den thans geopenden
spoonveg zeer worden gebaaten wij verheugen
onsdat altbans twee ingezetenen van Hulst
door belangrijke deelneming, tot het aanleggen
van dien weg hebben bijgedragenzij het ook
dat die weg tot eene vreedzanie annexatie van
belangen mogt leiden. De markten te Dordrecht
en Rotterdam ontvangen nog veel graan vlas
en andere voortbrengselen uit genoemde kantons,
welke nu allicht hun weg naar Belgie zullen
viuden evenals de steenkolen voor die kantons
voortaan wel langs den geopenden spoorweg zul
len worden aangevoerd. De betrekkingen" dier
kantons met Belgie zullen toenemen ten voor-
deele van de ingezetenen dier kantons. en de
spoorweg zal daardoor worden gebaat.
Vooral echteren dit is ook een dadelijk
voordeel waarop de ondernemers mogen rekenen,
znllen het rijke klein Brabant, de nijvere boorden
van den Rupel en het bevolkte land van Waes
den spoorweg voeden. De gemeenten die voor
500.000 trancs hebben deelgenomen hebben
belioefte aan dien weg. De landbouw en fabrieks-
nijverkeid bloeijen in die gedeelten van Belgie,
en de voorspoed van den voltooiden spoorweg
wordt alzoo in de eerste plaats verzekerd door
een reeds aangevangen veelvuldig vervoer nit
en voor de localiteiten welke de weg verbindt.
Het internationaal verkeer tusschen Londen en
Keulen ligt nog in de toekomst, maar is meer
dan een mogelijkheid, het is een waarschijnlijke
eventualiteit. De toenemende bandel tusschen
Belgie en genoemde kantons, die ongeveer 40000
hectares oppervlakte bebben, schijnt genoegzaam
zeker, en de bedoelde spoorweg belooft alzoo
aan de wakkere ondernemers een welverdiend
dividend.
Moge het goede voorbeeld ten spoorslag strek
ken om in Nederland niet ten achteren te blijven,
en vooral onze zeehavens, waarop spoorwegen
uitloopen, te benuttigen, om door stoomvaart den
bandel te verlevendigen, maar ook door uitbrei-
ding van landbouw. veeteelt. vischvangst en
labrieken de voortbrengselen te verkrijgen, waarin
bandel kau worden gedrevenDan eerst zal
het waarheid worden wat de voorzitter aan den
ruaaltijd bij de opening van den spoorweg als
reeds verzekerd stelde. De beer Tb. Janssens
met geestdrift den eersten toast uitbrengende
ter eere van Z. M. den koniug der Nederlanden,
zeide o. a., „dat Nederlands toekomst is ver
„zekerdzoo wel door zijne voor den zeehandel
„zoo uitmuntende iigging als door het vermeer-
„dereu zijner betrekkingen op het vasteland van
„Europa, door menigvuldige spoorwegen. met
„kostbare overbruggingenonverminderd zijn
„riviervaart."
Moge zich dat bevestigen en moge het vorea-
staande bijdragen om kennis te nemen van den
aanleg van een nienwe interuationale en locale
spoorweglijn die inderdaad meer aandacht ver-
dient dan daaraan tot dusverre in Nederland
werd gewijd. Moge vooral het bij dezen weg
zoo krachtig gebleken particulier initiatief navol-
ging vinden
o
Men lacht veel in de kringen van Parijs
over de volgende aardige grap welke aan eenen
beroemden photograaf is voorgevallen. Hij bevond
zich tijdelijk te Londen en werd door do konin
gin op bet kasteel ontboden om een portret te
pbotografeeren van den afgestorven prins. Onze
kunstenaar begeeft zich naar het kasteel. zijn
werktuig in de eene hand een pak in de andere.
Dit pakje bevatte ecu zuivere herad en een
zakdoek ten eiude een beet
alvorens zich voor II. M.
photograaf vreesdedat het i
van zijn lijnwaad eenigzins
nomen. Men doet hem in
treden hij ontmoet er lady
moeite stamelt hij eindelijk
van lijnwaad zou veranderen
der koningin.
Wacht er u toch van ant
overigens, uwe kieeding is o
Maarnogthans
Geen woord meer
En lady S.liet hem alio
De photograaf, met ziju he
stond op lieete kolen. Voo
Engeland en Ierland verseh
lijnwaad te veranderenhij is
en een photograaf! Neen ne
Hij springt achter een schuts
J zijn vest en zijn gilet nit, en
hemd half uitgedaantoen ri
en.de koningin verscbeen
De ongelukkige was daar,
in zijn hemden van gansc!
men slecbts het toppunt van
koninklijke waardigheid kon n
sckouwspel bestand blijven.
eenen langen schaterlach we
van den ougelukkigen X.
trompet van het laatste oord
niet wetende waar met bet
draaide hij verscheidene malei
bemerkte eene deur die open
langs daar de trappen af opge
knecbten des kasteels. Men 1
moral niet meer wergezien.
Twee dames in Berlijn c
vleescb hadden gegeten zijn dii
geworden en eenigen tijd daarn
een ingesteld onderzoek bleek
stukjes spek tricbinen bevatten.
die er slechts weinig van gebn
geworden doch hersteld.
Hoe doelmatig het ook z
ralijken aanstonds uit de wonir
zoo raadzaam is bet van der
dat de lijkkisten zoo ios geslc
schijndoode bij 'tontwaken bet de
kan openmaken. Tot deze
ons 't volgende eigeoaardig g
dezer te Koniugsbergen plaats 1
Op dien dag bezocht een man
straat wonende zuster, oin te
elk oogenblik te verwacbten be'
plaats gehad. Hij verneemt vai
deze blijde gebeurtenis niet beet
maar zjjne zuster daarentegen
gestorven en zoo aanstonds naa
gebragt is. Ontroerd snelt bij n
laat de kist openmaken en wat bij
De vrouw ligt op liaar aangezig
geboren kindje. Beiden zijn ge
huidkleur bewijst gestikt.
Terwijl het verbruik van I
neemtheeft met snnif het omg
In 1862 werden in Oostenrijk n
tenaars snuif verbruiktthans bi
geen 30.000 centenaars een grc-
de schatkist, die door bet mono
lood snuif 5 cents zuivere winst
BURGERLIJKEN STAND VA
van IS tot 24 Sep
Prijzen cTer Elfei
Amsterdam, 25 Septe
bij F. UIELEMAN te AXE!
Prijs 60 cent bet Flescbje.
Door VAN GORCUM EN COMP.
te Assen is uitgegeven en wordt met
succes gedebiteerd
tot zelfoefeaing in de
PRAKTISCH HANDBOEK voor hendie zich
wenschen te bekwamen voor de examens van
Controleur en Surnumerair bij 's Rijks belastin-
geu en van Commies roeier der tweedeklasse
door J. W. CAttENFELS.Prijs f 1£50
TREKKING 2 OCTOBER 1871-
Op dien dag moeten de navolgende prijzeu
uitgetrokken worden
Prijs van.
a
a
3
8
3a
1450
Prijzen van f 5000
2000
1500
1000
400
180
40.000
20.000
10.000
4.000
4.500
i.ooo
n.§oo
lieele I.oten a f 8.Halve a f 4.
14. wart a f a.en Achtste a f I.A'.C.
Commissionairs in Effecten,
ROTTERDAM, (Filiaalhuis^
Weste Wagenstraat,
van 1870.
1 Hoofdprijs van Frs. 300.000.
1 Prijs 25.000
2 Prijzen a 10.000 20.000
6 2.000 12.000
12 1250 15.000
28 1000 28.000
300 400 120.000
Heele Loten a f 4.— Halve a f
14wart a I.I, Ct.
i VVllUvllI, IX lilt.
Huwelijks-Voltrekkingen. 22 Sept.
42 j., weduwenaar van Jacoba Katarina
Elisabeth Balnikker, oud 35 j., jd.
Overlijden. 18 Sept. Jeannette Magd
sluis, oud 6 maanden, (vondeling.) Josej
dus Pauwels, oud 3 m., z. v. Augustinas en
van Aerde. Den 21. Tanneke de Feijre
Isaac en van Cornelia de Kraker. Den 24
oud 1 m., z. v. Jan Pieter en van Janneke
Geboorten. 22 Sept. Maria Magdalena
der Hooft en van Jaeomina Maria Leunis.
Nederland. aCertific. Werkelijke sohald
aJito dita dito
adito dito dito
a/landeel Handelmaatschappij.
dito exploitatie Ned. staatsspo
Belgie. aCertidcatea bij Hotschild.
HuslaND. aObligatien 1798/1816.
aCertific. adm. Hambnrg
adito Hope fr Co. 1855 6e si
adito f 1U00 1864.
adito f 11100 1866
aLoten 1866
aOblig. Hope Co. Leeniog II
aCertific. dito
aloscript. Steiglitz Co. 2e a 4c
aObligatien 1867.
adito 1869.
aCertificaten
aAandeel spoorweg Gr. Maatsoh.
1
1
r
n
T)
n
r>
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
ii
301.000
Den 1 Julij 1858 hebben de Trekkingen van deze Premien-
Verloting een aanvang genomen.
53 Trekkingen, van even groot bedrag als de bovengenoemde
op 2 October hebben reeds plaats gehad; daardoor is het
aantal der nog ingehleven serien zoodanig verminderd, dat
de Nommers, die nog aan de Trekking deelnemen,
doordien zij nog slechts in geringe getallen ziin, een
zeer aanzienlijke kans van winst aanbieden.
Wij verkoopen voor de Trekking op 2 October, op
welken dag alle bovengenoemde groote Prijzen moeten uit-
geloot worden.
Tegen franco toezending van het bedrag in Contanten
of in Postwissels (geene Postzegeh).
Zij die de toezending der Loten franco verlangen, worden
verzocht de vereisch.te Postzegeis bij hun bestelling te voegen.
Na den afloop der Trekking ontvangt iedere be-
acghebbendc gratis en franco de uitvoerige Trekkingslijst.
Wijk 5, no. 681.
AMSTERDAM^
I WarmoesstraatJ 574.
UITGEGEVEN DOOR DE
Soci^ Imperiale des Clieinins de
Fer de la Turqule d'Europe
geautoriseerd door en staande onder controle der
Heiz. Turksche Regeering:,
Op dien dag moeten de volgende groote Premien en Amor-
tisatie-Prijzen uitgeloot worden
De Keizerlijk Turksche Eegering heeft zich ver-
bonden, alle bovenvermelde Prijzen en Premien, na den
afloop der trekking, zonder eenige korting, uit te be-
talen.
Alle Prijzen die gevallen zijn op bij ons gekochte Loten,
worden dadelijk ook door ons uitbetaald.
Tevens wordt aan iederen Kooper, zoodra de trekking is afge-
loopen, de volledige Trekkinglijst franco en gratis toegezonden.
Wij verkoopen voor deze Trekking
tegen overzending van het Bedrag in Contanten of Postwissels
(geene Postzegeis).
A1 degenen die verlangen dat hun de Loten Franco worden
toegezonden, worden verzocht de noodige Postzegeis bij hunne
Bestelling te voegen.
AMSTERDAM,
Warmoesstraat, J 57.
ROTTERDAM, (Piliaalhuis)
Westc Wagenstraat,
Wijk 5, No. 681.
DRUKKERIJ VAN DIIONT COMP. TE NEUZEN.