VERKRIJGBAAR: Buitenlandsche berio;ten. Handelsberigt Olie voor de opgebla- zenheid der Koeijen. ROE I- m PEILKUDEenz. Premie-Loten van 1858. PREMIE-LOTEN HANDLEIDING Eene enkele Trekking! K, K. OOSTEMIIJKSCIIE 1 Hoofdprijs van f 200,000 ISENTHAL C. KEIZ. TURRSCHE Trekking 1 October 1871. ISENTHAL C. jiracsidium van dr. H. van Beichemderier iceus genoemde concessionarisSenbenevens de heeren Gaston, de Buisserct, Steeubecque, lid i<.n den provinc. raad te Breeudonckmr Anguste Steghers advocaat te Gent, de baron Delate van Frlborn lid van den prov. raad te Ant serpen de ridder van Schoutheete van Ter- varent, ook lid van den prov. raad te St. Nico laas (secretafis van den raad van administratie) en C. Vogelvangcr, doctor in de geneeskunde te Hulst. Als cornmissarissen /.alien optreden de lieeren Joseph VerwiJghen lid van den gemeeuteraad te St. Nicolaas Aug. Verdurnien, lid van den piov. raad te St. Nicolaas, Edmond Boelpaep, niigeinecster te ThisseltFrancois de Wachter, iiuigeniecster te Iieijsbroek en inr. Louis Van llaelst, advocaat en scliepen te St. Nicolaas. Er zijn stations te Mechelen, Hombeck, This- selt-Blaesveld Willebroeck Puers, Bornhem I einscbeSt. Nicolaas, St. Gilles, Clinge (Bel- gisch Douanenkantoor) Hulst (Nederlandsch iiooanenkantoor) AxelSluiskil en Neuzeu. Na verloop van 2'/i jare.n was de spoorweg- lijn ter exploitatie gereed cn sedert den 27 Augustus 1871 vertrekken dagelijks vier treiuen van Mechelen (waarvan den tot St. Nicolaas en edn dagelijks van daar terug) en drie treinen van Neuzeu, nadat de hjn daags te voren pleg- tig was geopend door de gezamenlijke deelheb- bers(onder het voorzitterschap van den beer Tli. Janssens) welke den weg been en weder hebben af'gelegden zich daarna aan een prach- tigen maaltjjd te St. Nicolaas vereenigden waarbij de commissaris des koniugs in de pro v incie Zeeland de secretaris geueraal van het Belgisch ministerie van openb. werken en andere Lgenoodigden tegenwoordig waren. Ziedaar een eenvoudig verhaal van de wording van deze interuationale spoorweglijn. Het moge tiit leering strekken voor de Nederlandsche ka pitalisten die nog zoo weinig blijk bebben ge- geven van groote deelneming in den aanleg van spoorwegen in Nederland en Nederlandsch Indie, en uitgelokt door fraaije programnia's bun geld liever verstrekken aan Amerikaanscbe spoor weg-maatschappijen. Ilier zjjn 21 wakkere inannen te zamen gekonieu en liebben zich aan- sprakelijk gesteld voor de onderneming met vijf belaughebbende burgerlijke gemeenten. Een ere- diet van misschien 4'/a miliioen (75000 per ki lometer) iets meer of minderis verkregen zonder gouvernementssubsidie of garautie om den weg te makenhet materieel aan te koopen en den -dieust in werking te breDgen waarmede zij niet de vlakten van Amerika, maar de door ben bewoonde streek bebben bevoordeeldterwijl zij in een volgend jaar op beboorljjke winst mogen «taat maken. - Voorvvaar die ondernemers geven een goed voorbeelden zijn teregt toege juicht op bet landhuishoudelijk congres te Gro uingen in diens laatste vergadering op den 30 Junij 1871. Een der leden van dat congres had iets van deze onderneming vernouien en verzocht den beer dr. E. Vogelvanger, mede oprigter administratem1 cn tevens gevolmagtigde der Maatscbappij bij het Nederlandsch gouverneinent om eenige mededeeling van die onderneming te doeuwaaraan de geinterpellecrde omiiiddelijk voldeeden waarbij deze de voile toejuiching van bet congres mogt verwerven. Welke zijn nu de verwachtingen welke van die spoorweglijn mogen worden gekoesterd Ter beoordeeling daarvan plaatse men de kaart voor zich en gereedelijk zal worden erkeud dat zij een korten afstaud daarstelt tusschen de Westerscbelde en Duitsekland. Ware er nog eene korte verbinding tusschen Mechelen en Aerscbot, dan zou zij de kortste lijn daarstellen tusschen Londen en Keulen, en in zooverre kan bet eene mededingende lijn worden voor die van Vlissingen naar Duitschiand. Het vervoer van Douvres op Neuzen zal acht ureu tijd vorderen, en wordt gezegd minder kost- baar te zullen zijn dan dat van Douvres op Ostende. Neuzen beeft een veilige doch nog kleine haven, die meestal ook in den winter be- reikbaar is. Antwerpen is veel moeijelijker te bereiken. Wei is Neuzen nog een fortificatie doch zonder nut, want de mond van de Wester- schelde zal door onze zeemagt door torpedo's cnz. zijn te verdedigen Neuzen beteekent daarbij niets terwijl tegenover Belgie die versterking niet noodig is. Het gouvernement zal alzoo bet defensiewezen niet benadeelendoor Neuzen open te stellen voor den aanbouw van huizen en magazijnendie de nijverheid der Belgen al- daar zal sticliten indien de Nederlanders zuiks nalaten. Reeds passeren tal van snhepen jaar- lijks langs het kanaal van Neuzen naar Gent en toch hebben nu reeds de Belgen nog boven- dien een spoonveg gemaakf van Gent naar Sluis kil langs Selzaete en Sas vaii Gent, eveneens zonder subsidie of gouvernernentswaarborg. Wat er van Neuzen als zeeliaven zal worden is echter nog onzeker. Wellicht kan een deel van den bandel in petroleum zich aldaar het eerst vesti- gen. Ook wanneer de Zeeuwen nog genoeg veeikiacht en kapitaal hebben overgehouder, om van de gunstige Iigging der haven en reede van lissingen en van den daaraan te verbinden spoonveg gebruik te makenkan er eene eer- ljke concurrentie van wege den spoorweg Neu- zen Mechelen ontstaan iugeval groote aanvoer te Vlissingen plants beeft en deze ook in ver binding wordt gebragt met vervoer naar Neuzen. llet is waar, dat de Nederlanders zich be hooren in te spannen orn te blijven mededingen op het gebied van den wereldhandelwant wij geraken meer en meer op zijde of voorbjjgestreeld door onze nabured. De effectenbeursdie slecbts weinige makelaars en commissionnairs doet le- ven waarbij de winst van den een is bet verlies van den auder, moge meer beperkt worden, om ruimte te geven aan den goederenhandel en de voortbrenging van handelsvvaren. Gebenrt dat nietmaken wij geen genoegzaam gebruik van de voordeel ige Iigging van zeehavens als die van Vlissingen en Neuzen en van de vol tooijing onzer spoorwegendan hebben wij ons met te beklagen dat anderen daarvan gebruik maken. Integendeelindien de vreemdeling in ons land de taak opvatdie de laudskinderen eigenaardig bekooren te vervullen dock veron- achtzarnen dan zullen de betrokken streken van Nederland daarvan toch het voordeel genieten. pe kantons Hulst en Axel met ongeveer 30.000 iuwonerszullen door den thans geopenden spoonveg zeer worden gebaaten wij verheugen onsdat altbans twee ingezetenen van Hulst door belangrijke deelneming, tot het aanleggen van dien weg hebben bijgedragenzij het ook dat die weg tot eene vreedzanie annexatie van belangen mogt leiden. De markten te Dordrecht en Rotterdam ontvangen nog veel graan vlas en andere voortbrengselen uit genoemde kantons, welke nu allicht hun weg naar Belgie zullen viuden evenals de steenkolen voor die kantons voortaan wel langs den geopenden spoorweg zul len worden aangevoerd. De betrekkingen" dier kantons met Belgie zullen toenemen ten voor- deele van de ingezetenen dier kantons. en de spoorweg zal daardoor worden gebaat. Vooral echteren dit is ook een dadelijk voordeel waarop de ondernemers mogen rekenen, znllen het rijke klein Brabant, de nijvere boorden van den Rupel en het bevolkte land van Waes den spoorweg voeden. De gemeenten die voor 500.000 trancs hebben deelgenomen hebben belioefte aan dien weg. De landbouw en fabrieks- nijverkeid bloeijen in die gedeelten van Belgie, en de voorspoed van den voltooiden spoorweg wordt alzoo in de eerste plaats verzekerd door een reeds aangevangen veelvuldig vervoer nit en voor de localiteiten welke de weg verbindt. Het internationaal verkeer tusschen Londen en Keulen ligt nog in de toekomst, maar is meer dan een mogelijkheid, het is een waarschijnlijke eventualiteit. De toenemende bandel tusschen Belgie en genoemde kantons, die ongeveer 40000 hectares oppervlakte bebben, schijnt genoegzaam zeker, en de bedoelde spoorweg belooft alzoo aan de wakkere ondernemers een welverdiend dividend. Moge het goede voorbeeld ten spoorslag strek ken om in Nederland niet ten achteren te blijven, en vooral onze zeehavens, waarop spoorwegen uitloopen, te benuttigen, om door stoomvaart den bandel te verlevendigen, maar ook door uitbrei- ding van landbouw. veeteelt. vischvangst en labrieken de voortbrengselen te verkrijgen, waarin bandel kau worden gedrevenDan eerst zal het waarheid worden wat de voorzitter aan den ruaaltijd bij de opening van den spoorweg als reeds verzekerd stelde. De beer Tb. Janssens met geestdrift den eersten toast uitbrengende ter eere van Z. M. den koniug der Nederlanden, zeide o. a., „dat Nederlands toekomst is ver „zekerdzoo wel door zijne voor den zeehandel „zoo uitmuntende iigging als door het vermeer- „dereu zijner betrekkingen op het vasteland van „Europa, door menigvuldige spoorwegen. met „kostbare overbruggingenonverminderd zijn „riviervaart." Moge zich dat bevestigen en moge het vorea- staande bijdragen om kennis te nemen van den aanleg van een nienwe interuationale en locale spoorweglijn die inderdaad meer aandacht ver- dient dan daaraan tot dusverre in Nederland werd gewijd. Moge vooral het bij dezen weg zoo krachtig gebleken particulier initiatief navol- ging vinden o Men lacht veel in de kringen van Parijs over de volgende aardige grap welke aan eenen beroemden photograaf is voorgevallen. Hij bevond zich tijdelijk te Londen en werd door do konin gin op bet kasteel ontboden om een portret te pbotografeeren van den afgestorven prins. Onze kunstenaar begeeft zich naar het kasteel. zijn werktuig in de eene hand een pak in de andere. Dit pakje bevatte ecu zuivere herad en een zakdoek ten eiude een beet alvorens zich voor II. M. photograaf vreesdedat het i van zijn lijnwaad eenigzins nomen. Men doet hem in treden hij ontmoet er lady moeite stamelt hij eindelijk van lijnwaad zou veranderen der koningin. Wacht er u toch van ant overigens, uwe kieeding is o Maarnogthans Geen woord meer En lady S.liet hem alio De photograaf, met ziju he stond op lieete kolen. Voo Engeland en Ierland verseh lijnwaad te veranderenhij is en een photograaf! Neen ne Hij springt achter een schuts J zijn vest en zijn gilet nit, en hemd half uitgedaantoen ri en.de koningin verscbeen De ongelukkige was daar, in zijn hemden van gansc! men slecbts het toppunt van koninklijke waardigheid kon n sckouwspel bestand blijven. eenen langen schaterlach we van den ougelukkigen X. trompet van het laatste oord niet wetende waar met bet draaide hij verscheidene malei bemerkte eene deur die open langs daar de trappen af opge knecbten des kasteels. Men 1 moral niet meer wergezien. Twee dames in Berlijn c vleescb hadden gegeten zijn dii geworden en eenigen tijd daarn een ingesteld onderzoek bleek stukjes spek tricbinen bevatten. die er slechts weinig van gebn geworden doch hersteld. Hoe doelmatig het ook z ralijken aanstonds uit de wonir zoo raadzaam is bet van der dat de lijkkisten zoo ios geslc schijndoode bij 'tontwaken bet de kan openmaken. Tot deze ons 't volgende eigeoaardig g dezer te Koniugsbergen plaats 1 Op dien dag bezocht een man straat wonende zuster, oin te elk oogenblik te verwacbten be' plaats gehad. Hij verneemt vai deze blijde gebeurtenis niet beet maar zjjne zuster daarentegen gestorven en zoo aanstonds naa gebragt is. Ontroerd snelt bij n laat de kist openmaken en wat bij De vrouw ligt op liaar aangezig geboren kindje. Beiden zijn ge huidkleur bewijst gestikt. Terwijl het verbruik van I neemtheeft met snnif het omg In 1862 werden in Oostenrijk n tenaars snuif verbruiktthans bi geen 30.000 centenaars een grc- de schatkist, die door bet mono lood snuif 5 cents zuivere winst BURGERLIJKEN STAND VA van IS tot 24 Sep Prijzen cTer Elfei Amsterdam, 25 Septe bij F. UIELEMAN te AXE! Prijs 60 cent bet Flescbje. Door VAN GORCUM EN COMP. te Assen is uitgegeven en wordt met succes gedebiteerd tot zelfoefeaing in de PRAKTISCH HANDBOEK voor hendie zich wenschen te bekwamen voor de examens van Controleur en Surnumerair bij 's Rijks belastin- geu en van Commies roeier der tweedeklasse door J. W. CAttENFELS.Prijs f 1£50 TREKKING 2 OCTOBER 1871- Op dien dag moeten de navolgende prijzeu uitgetrokken worden Prijs van. a a 3 8 3a 1450 Prijzen van f 5000 2000 1500 1000 400 180 40.000 20.000 10.000 4.000 4.500 i.ooo n.§oo lieele I.oten a f 8.Halve a f 4. 14. wart a f a.en Achtste a f I.A'.C. Commissionairs in Effecten, ROTTERDAM, (Filiaalhuis^ Weste Wagenstraat, van 1870. 1 Hoofdprijs van Frs. 300.000. 1 Prijs 25.000 2 Prijzen a 10.000 20.000 6 2.000 12.000 12 1250 15.000 28 1000 28.000 300 400 120.000 Heele Loten a f 4.— Halve a f 14wart a I.I, Ct. i VVllUvllI, IX lilt. Huwelijks-Voltrekkingen. 22 Sept. 42 j., weduwenaar van Jacoba Katarina Elisabeth Balnikker, oud 35 j., jd. Overlijden. 18 Sept. Jeannette Magd sluis, oud 6 maanden, (vondeling.) Josej dus Pauwels, oud 3 m., z. v. Augustinas en van Aerde. Den 21. Tanneke de Feijre Isaac en van Cornelia de Kraker. Den 24 oud 1 m., z. v. Jan Pieter en van Janneke Geboorten. 22 Sept. Maria Magdalena der Hooft en van Jaeomina Maria Leunis. Nederland. aCertific. Werkelijke sohald aJito dita dito adito dito dito a/landeel Handelmaatschappij. dito exploitatie Ned. staatsspo Belgie. aCertidcatea bij Hotschild. HuslaND. aObligatien 1798/1816. aCertific. adm. Hambnrg adito Hope fr Co. 1855 6e si adito f 1U00 1864. adito f 11100 1866 aLoten 1866 aOblig. Hope Co. Leeniog II aCertific. dito aloscript. Steiglitz Co. 2e a 4c aObligatien 1867. adito 1869. aCertificaten aAandeel spoorweg Gr. Maatsoh. 1 1 r n T) n r> n n n n n n n n n n n n ii 301.000 Den 1 Julij 1858 hebben de Trekkingen van deze Premien- Verloting een aanvang genomen. 53 Trekkingen, van even groot bedrag als de bovengenoemde op 2 October hebben reeds plaats gehad; daardoor is het aantal der nog ingehleven serien zoodanig verminderd, dat de Nommers, die nog aan de Trekking deelnemen, doordien zij nog slechts in geringe getallen ziin, een zeer aanzienlijke kans van winst aanbieden. Wij verkoopen voor de Trekking op 2 October, op welken dag alle bovengenoemde groote Prijzen moeten uit- geloot worden. Tegen franco toezending van het bedrag in Contanten of in Postwissels (geene Postzegeh). Zij die de toezending der Loten franco verlangen, worden verzocht de vereisch.te Postzegeis bij hun bestelling te voegen. Na den afloop der Trekking ontvangt iedere be- acghebbendc gratis en franco de uitvoerige Trekkingslijst. Wijk 5, no. 681. AMSTERDAM^ I WarmoesstraatJ 574. UITGEGEVEN DOOR DE Soci^ Imperiale des Clieinins de Fer de la Turqule d'Europe geautoriseerd door en staande onder controle der Heiz. Turksche Regeering:, Op dien dag moeten de volgende groote Premien en Amor- tisatie-Prijzen uitgeloot worden De Keizerlijk Turksche Eegering heeft zich ver- bonden, alle bovenvermelde Prijzen en Premien, na den afloop der trekking, zonder eenige korting, uit te be- talen. Alle Prijzen die gevallen zijn op bij ons gekochte Loten, worden dadelijk ook door ons uitbetaald. Tevens wordt aan iederen Kooper, zoodra de trekking is afge- loopen, de volledige Trekkinglijst franco en gratis toegezonden. Wij verkoopen voor deze Trekking tegen overzending van het Bedrag in Contanten of Postwissels (geene Postzegeis). A1 degenen die verlangen dat hun de Loten Franco worden toegezonden, worden verzocht de noodige Postzegeis bij hunne Bestelling te voegen. AMSTERDAM, Warmoesstraat, J 57. ROTTERDAM, (Piliaalhuis) Westc Wagenstraat, Wijk 5, No. 681. DRUKKERIJ VAN DIIONT COMP. TE NEUZEN.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1871 | | pagina 4