Handelsberigten.
Buitenlandsclie berigten.
jiracsidium van dr. H. van Berchemdevier
leecis genoemde concessionarissefibenevens
dc heeren Gaston, de Buisseret, Steeubecqne, lid
van den proviuc. raad te Breeudonck mr.
Anguste bteghers advocaat te Gent, de baron
Jcta\e van Erlborn lid van den prov. raad te
Antvierpen de ridder van Bchoutheete van Ter-
varent, ook lid van den prov. raad te St. Nico-
laas (secretal'is van den raad van administratie)
e" i. ogelvangcrdoctor in de geneeskunde
te Hnlst.
Als comruissarissen /.alien optreden de heeren
Joseph Verwilghen lid van den gerneeuteraad
te St. Nicolaas Aug. Verdurraen, lid van den
piow raad te St. Nicolaas, Edniond Boelpaep,
■uirgeinccster te ThisseltFrangois de Wachter,
bnigemeester te Rejjsbroek en inr. Louis Van
llaelst, advocaat en schepen te St. Nicolaas.
Lr zijn stations te Mechelen, Hombeck, This-
Rclt Blaesveld WillebroeckPiters Bornhem
Temsche, St. Nicolaas, St. Gilles, Clinge (Bel-
gisch Douanenkantoor) Hnlst (Nederlandsch
Ikiuaueukantoor) AxelSluiskil eu Neuzeu.
Na verloop van 2'/^ jaren was de spoorweg-
Ijjn ter exploitatie gereedcn sedert den 27
Augustus 1871 vertrekken dagelijks vier treinen
van Mechelen (tvaarvan een tot St. Nicolaas en
eon dagelijks van daar terug) en drie treinen
van Neuzeunadat de ljjn daags te voren pleg-
tig was geopend door de gezamenlijke deelheb
hers(onder het voorzittersckap van den beer
111. Janssens) welke den weg been en weder
hebben af'gelegden zick daarna aan een prach-
tigen raaaltijd te St. Nicolaas vereenigden
waarbij de cornmissaris des koniugs in de pro
vincie Zeeland de secretaris geueraal van het
Bclgisch miuisterie van openb. werken en andere
jjenoodigden tegenwoordig waren.
Ziedaar een eenvoudig verhaal van de wording
tan deze interuationale spoorvveglijn. Het moge
tot leering strekken voor de Nederlandsche ka
pitalisten die nog zoo weinig blijk bebben ge-
geven van groote deelneming in den aanleg
van spoorwegen in Nederland en Nederlandsch
Indie en uitgelokt door fraaije program ma's
bun geld liever verstrekken aan ArnerikaanSche
spoorweg-maatschappijen. Hier zijn 21 wakkere
niannen te zamen gekomen en hebben zich aan-
sprakelijk gesteld voor de onderneming met vijf
belaughebbende burgerlijke gerueenten. Een cre-
diet van raisschien 4'/a millioen (75000 per ki
lometer) iets nieer of minder, is verkregen zonder
gouvernementssubsidie of garantie om den weg
te makenhet materieel aan te koopen en den
•dieust in werking te brengen waarmede zij niet
de vlakten van Amerika, niaar de door hen
bewoonde streek hebben bevoordeeld terwijl zij
in een volgend jaar op behoorlijke winst iuogen
staat maken. Voorvvaar die ondernemers
geven een goed voorbeeldeu zijn teregt toege
juicbt op het landhuishoudelijk congres te Gro
ningen in diens laatste vergadering op den 30
Junij 1871. Een der leden van dat congres had
iets van deze onderneming vernomen en verzocht
den beer dr. E. Vogelvanger, mede oprigter
administrateur cn tevens gevolmagtigde der
Maatschappij bij het Nederlandsch gouvernement
om eenige mededeeling van die onderneming te
doeuwaaraan de geinterpellecrde onmiddelijk
voldeeden waarbij deze de voile toejuiching
van het congres mogt verwerven.
Welke zijn nu de verwachtingenwelke van
die spoorvveglijn mogen worden gekoeSterd
Ter beoordeeling daarvan plaatse men de kaart
voor zich en gereedelijk zal worden erkeud dat
zij een korten afstaud daarstelt tusschen de
Westerschelde en Duitschland. Ware er nog
eene korte verbinding tusschen Mechelen en
Aerschot, dan zou zij de kortste lijn daarstellen
tusschen Londer. en Keulen, en in zooverre kan
het eene mededingende lijn worden voor die van
Vlissingen naar Duitschland.
net vervoer van Douvres op Neuzen zal acht
ureu tijd vorderen, en vvordt gezegd minder kost-
baar te zullen zijn dan dat van Douvres op
Ostende. Neuzen heef't een veilige doch nog
kleine haven, die meestal ook in den winter be-
reikbaar is. Autwerpen is veel moeijelijker te
bereiken. Wei is Neuzen nog een fortificatie,
doch zonder nutwant de mond van de Wester
schelde zal door onze zeemagt door torpedo's
cnz. zijn te verdedigen Neuzen beteekent daarbij
niets terwijl tegenover Belgie die versterking
niet noodig is. Het gouvernement zal alzoo het
defensiewezen niet benadeelendoor Neuzen
open te stellen voor den aanbouw van buizen
en magazijnendie de nijverheid der Belgen al-
daar zal stichtenindien de Nederlanders zuiks
nalateu. Reeds passeren tal van schepen jaar-
lijks langs het kanaal van Neuzen naar Gent
en toch hebben nu reeds de Belgen nog boven-
dien een spoorweg gemaakf van Gent naar Sluis
kil langs Selzaete en Sas van Gent, eveneens
zonder subsidie of gouvernementswaarborg. Wat
er van Neuzen als zeehaven zal worden is eckter
nog onzeker. Wellicht kan een deel van den
handel in petroleum zich aldaar het eerst ve.sti-
gen. Ook wanneer de Zeeuwen nog genoeg
vecikiacht en kapifaal hebben overgehouden
om van de gunstige ligging der haven en reede
van V lissingen en van den daaraan te verbinden
spoorweg gebruik te maken kan er eene eer-
lijke concurrentie van wege den spoorweg Neu
zen Mechelen ontstaan iugeval groote aanvoer
te Vlissingen plaats heeft eu deze ook in ver
binding vvordt gebragt met vervoer naar Neuzen.
Het is waar dat de Nederlanders zich be
kooien in te spannen om te blijven mededingen
op het gebied van den wereldhandelwant vvij
geraken meer en meer op zijde of voorbijgestreeld
door onze naburcu. De effcctenbeurs die slechts
weinige makelaars en commissionnairs doet le-
ven waarbij de winst van den een is het verlies
van den auder, moge meer beperkt worden,
om ruimte te geven aan den goederenhandel en
de voortbrenging van handelswaren. Oebeurt
dat nietmaken vvij geen genoegzaam gebruik
van de voordeel ige ligging van zeehavens als
die van Vlissingen en Neuzen en van de vol
tooijing onzer spoorwegendan hebben wij ons
met te beklagendat anderen daarvan gebruik
maken. Integendeel, indien de vreemdeling in
ons land de taak opvatdie de laudskinderen
eigenaardig behooren te vervullen doch veron-
achtzamen dan zullen de betrokken streken van
Nederland daarvan toch het voordeel genieten.
pe kantons Hulst en Axel met ongeveer 30.000
iowonerszullen door den thans geopenden
spoorweg zeer worden gebaaten wij verheugen
onsdat althans twee ingezetenen van Hulst
door belangrijke deelneming, tot het aanleggen
van dieu weg bebben bijgedragenzij het ook
dat die weg tot eene vreedzame annexatie van
belangen mogt leiden. De markten te Dordrecht
en Rotterdam ontvangen nog veel graanvlas
en andere voortbrengselen uit genoemde kantons,
welke nu aliicht hun weg naar Belgie zullen
vinden evenals de steenkolen voor die kantons
voortaan weJ langs den geopenden spoorweg zul
len worden aangevoerd. De betrekkiugen dier
kantons met Belgie zullen toenemen ten voor
deel e van de ingezetenen dier kantons en de
spoorweg zal daardoor worden gebaat.
Vooral echteren dit is ook een dadelijk
voordeel waarop de onderuemers mogen rekenen,
zullen het rijke klein Brabant, de nijvere boorden
van den Rupel en het bevolkte land van Waes
den spoorweg voeden. De gemeenten die voor
500.000 francs hebben deelgenomen hebben
behoeftc aan dicn weg. De landbouw en fabrieks-
nijverheid bloeijen in die gedeelten van Belgie,
en de voorspoed van den voltooiden spoorweg
vvordt alzoo in de eerste plaats verzekerd door
een reeds aangevangen veelvuldig vervoer uit
en voor de localiteiten welke de weg verbindt.
Het internationaal verkeer tusschen Londen en
Keulen ligt nog in de toekomst, maar is meer
dan een mogelijkheid, het is een waarschijnlijke
eventualiteit. De toenemende handel tusschen
Belgie en genoemde kantons, die ongeveer 40000
hectares oppervlakte hebben, schijnt genoegzaam
zeker, en de bedoelde spoorweg belooft alzoo
aan de wakkere ondernemers een welverdiend
dividend.
Moge het goede voorbeeld ten spoorslag strek
ken om in Nederland niet ten achteren te blijven,
en vooral onze zeehavens, waarop spoorwegen
uitloopen, te benuttigen, om door stoomvaart den
handel te verlevendigen, maar ook door uitbrei-
ding van landbouw. veeteelt. vischvaugst en
fabrieken de voortbrengselen te verkrijgen, waariu
handel kau worden gedreven Dan eerst zal
het waarheid worden wat de voorzitter aan den
maaltijd bij de opening van den spoorweg als
reeds verzekerd stelde. De beer Th. Janssens
met geestdrift den eersten toast uitbrengende
ter eere van Z. M. den koniug der Nederlanden,
zeide o. a., „dat Nederlands toekomst is ver
„zekerd, zoovvel door zijne voor den zeehandel
„zoo uitmuntende ligging als door het vermeer-
„deren zijner betrekkingen op het vasteland van
„Europa, door menigvuldige spoorwegen, met
„kostbare overbruggingenonverminderd ziju
„riviervaart."
Moge zich dat bevestigen en moge het voreu-
staande bijdrageu om kennis te nemen van den
aanleg van een nieuwe internationale en locale
spoorvveglijn die inderdaad meer aandacht ver-
dient dan daaraan tot dusverre in Nederland
werd gewijd. Moge vooral het bij dezen weg
zoo krachtig geblekeu particulier initiatiefnavol-
ging vinden
zakdoek, ten einde eon beetje toilet te maken,
alvorens zich voor H. M. aau te bieden. De
photograaf vreesde dat het stof eu de frisehheid
van zijn lijnwaad eenigzins zou hebben wegge-
nomen. Men doet hem in den witten salon
treden hij ontmoet er lady S en na veel
moeite stamelt hij eindelijk uit. dat hij gaaime
van lijnwaad zou veranderen voor de aankomst
der koningin.
Wacht er u toch van! antwoordde lady S
overigens, uwe kleeding is onberispelijk.
Maarnogthans
Geen woord meer
En lady S.liet hem alleen.
De photograaf, met ziju hemd onder den arm,
stond op heete kolen. Voor de vorstin van
Engeland en Ierlaud verschijnen zonder van
lijnwaad te veranderen, hij is een Frauschman
en een photograaf! Neen neen dat mag niet.
Hij springt aehter een schutsel, speelt spoedig
zijn vest en zijn gilet uiten reeds had hij zijn
hemd half uitgedaantoen de deur open ging
en.de koningin verscheen Tableau
De_ ongelukkige was daar, het hoofd verloren
in zijn hemden van gansch zijn gezicht zag
men sleehts het toppunt van zijnen neus De
koninklijke waardigheid kou niet langvoorzulk
schouvvspel bestand blijven. II. M. schoot in
eenen langen schaterlach welke in de ooren
van den ongelukkigen Xweerklonk als de
trompet van het laatste oordeelUitzinnig
niet wetende waar met het hoofd loopende
draaide hij verscheidene malen rond zich zelve,
bemerkte eene deur die open staat en springt
langs daar de trappen af opgevolgd door al de
knechteu des kasteels. Men heeft hem te Bal
moral niet meer wergezien.
Twee dames in Berlijn die van gelardeerd
vleesch hadden gegeten zijn dientengevolge ziek
geworden en eenigen tjjd daarna overleden. Uit
een ingesteld onderzoek bleekdat de rauwe
stukjes spek trichinen bevatten. Eene dienstbode
die er slechts weinig van gebruikteis wel ziek
geworden doch hersteld.
Hoe doelmatig het ook zijn moge, chole-
ralijken aanstonds nit de wonin'g te vervvijderen
zoo raadzaam is het van den anderen kant
dat de lijkkisten zoo los gesloten zijn dat een
schijudoode bij 'tontwaken het deksel gemakkelijk
kan open maken. Tot deze opraerking geeft
ons 't volgende eigenaardig gevaldat den 6
dezer te Koningsbergen plaats had aanleiding.
Op dicn dag bezocht een man zijne in de W.
straat wonende zuster, om te vernemen of de
elk oogenblik te verwachten bevalling reeds had
plaats gehad. Hij verneemt van de bnren dat
deze blijde gebeurtenis niet heeft plaats gehad
maar zijne zuster daarentegen aan de cholera
gestorven en zoo aanstonds naar het lijkenhuis
gebragt is. Ontroerd snelt hij naar het kerkhof
laat de ki.-t openmaken en wat hij ziet is vreeselijk.
De vrouvv ligt op haar aangezigt naast haar pas
geboren kiadje. Beiden zijn gelijk de blaauvve
huidkleur bewijst gestikt.
H
88,i
Terwijl het verbrnik van fabak overal toe-
neemtheeft met snnif het orngekeerde plaats.
In 1862 werden in Oostenrijk nog 37.576 cen-
tenaars snuif verbruiktthans bedraagt dit nog
geen 30.000 centenaars een groot verlies voor
de schatkist, die door het monopolie van ieder
lood snuif 5 cents zuivere winst trekt.
BURGERLIJKEN STAND VAN NEUZEN
van IS tot 34 September.
Rotterdam, 25 September.
Louden, 25 September.
Middelen van Vervoer.
Stoombootdienst op de Wester-Schelde.
Men lacht veel in de kringen van Parijs
over de volgende aardigegrap, welke aan eenen
beroemden photograaf is voorgevallen. Hij bevond
zicb tijdelijk te Londen en werd door de kouin-
gin op het kasteel ontboden om een portret te
photografeeren van den afgestorven prius. Onze
kunstenaar begeeft zich naar het kasteel. ziju
werktuig in de eene hand een pak in de andere.
Dit pakje bevatte eeu zuivere hemd en een
IPrijzen cter Effecten,
Amsterdam, 25 September.
Beurtveer tusschen Neuzen en Vlissingen.
Spoorwegen.
Pol en.
Pruissen.
OoSTENBIJK,
Italib.
Spanje.
POBTOOAL.
Turkeijb.
Griekenl.
Egypte.
Amerika.
«Oblig. dito
adito dito
dito spoorweg Poti-Tiflis.
dito dito Jelez Orel.
dito dito Charkow Azonr
«Schatkist obligatieo.
aObligatien
aOblig. metall. in zilver Jan./Jnlij.
"dito dito April/Oct.
adito in papier Mei/Nov.
adito dito Febr./Aug. 5
Leening 18G1
aCertific. bij Lamaison c. s. .5
aObligatien 2J thans 3
adito 1867
adito Binnenlandsche
adito 1856-1862.
adito 1867.
dito (binnenl.)
dito (blaauwe)
dito 1868
adito Vereeoigde Staten (1874)
adito dito
adito dito
adito dito
adito Illinois
adito dito
dito
dito
dito
(1904)
(1882)
(1886)
Redemption
3
3
3
3
5
5
7
6
G
6
6
7
6
dito Atl Gr. W. Spw. Ohio ser. (7 p).
dito dito geconsolideerde
dito dito debentures.
dito St. Paul Pac. Spw. le see.
Urazilie.
Mexico.
Grenada.
Venezuela.
Ecuador.
dito
dito
aObl.
adito
dito
dito
dito
dito
dito
dito
1863
1865
1851
afgestempeld.
dito
2e sec.
1869 dito.
7
8
7
7
7
5
3
6
3
1
87j
86'
66,|
56
47i
33
82;
28,|
35
35|
43;
761
97
8R
69
69
70;
91J
19
8i
IIuwelijks-Voltrekkingen. 22 Sept. Framjois Kolijn, oud
42 j., weduwenaar van Jacoba Katarina Klaasseu en Neeltje
Elisabeth Balnikker, oud 35 j., jd.
Overlijden. 18 Sept. Jeannette Magdalena Sophia West-
sluis, oud 6 maauden, (vondeling.) Josephus Joannes Aman-
dus Pauwels, oud 3 m., z. v. Augustinas en van Eufemia Joanna
van Aerde. Den 21. Tanneke de Feijrer, oud 2 m., d. v.
Isaac en van Cornelia de Kraker. Den 24. Adriaan Scheele,
oud 1 m., z. v. Jan Pieter en van Janneke Huijssen.
Geboorten. 22 Sept. Maria Magdalena, d. v. Cornelis van
der Ilooft en van Jaeomina Maria Leunis.
Nieuwe Fransche Leeniog
N.B. De a gemerkte effeoten worden bij de Nederlandsche
bank als beleeningspand aangeuomen.
Tarwe 25 a 50 cent lager. Haver 10 cent lager. Paarden-
boonen 50 cent lager. Gerst hooger betaald.
Zeeuwsche en Vlaamsche Tarwe f 12.50 a f 13,20, Over-
maassche f 11,50 a f 12,85, mindere f 10,a f 11,25. Rogge,
Zeenwsche en Vlaamsche f 8,40 a f 8,80, Overmaaesohe f 7,50
a f 8,50. Gerst. Zeeuwsche winter f 7,—a 17,80, nieuwe f-,—
8 zomer dito f 6,— a 6,60, mindere f 5,50 a f 5,9 0
Haver, korte f 3,40 a f 4,70, lange f 2,80 a 13,25. Paarden.
boonen f 7,50 a f 8,10. Duivenboonen f a f
Bruineboonen f 11,— a f 14,00 mindere f 0,00 a t 00,0.
Witteboonen, Walchersche f 12,00 a f 14.00, Zeenwsche f
a f mindere f a f 00,00. Erwten Walchersche
f 9,25 a f 10,— Zeeuwsche f 10,— a f 11,00, mindere
f 8,75 a f 9,75. Koolzaad 72 a 72;. Lijnzaad f
Meekrap, handel klein, rorige pryzen., Racijn 18 a 20.
Tarwe 1 f- lager, andere Granen vast.
Van Vlissingen naar Borsselen en Neuzen
elken dng des morgens hall 8 uur.
Van Neuzen naar Hoedekenskerke en Hansweert
elken Dingsdag, Woensdag, Donderdag, Vriidag, Zaturdag
7nnJoff /loo i;nnwm!4,1n,.n t.ll" 1 f\
Nederland. aCertific. Werkelijke schuld pet. 53',^
aJito dito dito 3
adito dito dito 4 R4f
aAaudeel Handelmaatschappij. 4m 130^
dito exploitatie Ned. staatsspoorw. 110
Belgie. aCertificaten bij Hotschild. 2*
KuslaND. aObligatien 1798/1816. 5
aCertific. adm. Hamburg 5
adito Hope ft Co. 1855 6e serie. 5
adito f inOO 1864 5
adito f 1000 1866 5
aLoten 18665
aOblig. Hope Co. Leening 1860 4
aCertific. dito4
ainscript. Steiglitz Co. 2e a 4e L. 4
aObligatien 1867. 4
adito 1869. .4
aCertificaten6
aAandeel spoorweg Gr. Maatsch. 5
96
67J
80;
u 94^
94J
.210
865
705
701
217;
en Zonilag des voormiddags half 10 uur.
's Maandags voormiddags half 12 uur.
Van WALS00RDENnaar Hansweert, Hoedekenskerke en Neuzen
des Zondags voormiddags 11 uur.
des Maandags namiddags half 2 uur.
Van Neuzen naar Borsselen en Vlissingen:
elken Dingsdag, Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Zaturdag
des middags half 1 uur.
des Zondags namiddags 1 uur.
des Maandags namiddags half 4 uur.
van Neuzen. van Vlissingen.
Woensdag .27 Sept. nam. 1,u. Niet varen.
Donderdag 28 Niet vareh. voorm. 9,n.
Vrijdag 29 voorm. 3,30 9,30
Zaturdag 30 4,— 10,—
Maandag 2 Oct. 5,— 11^—
Dingsdag 3 5,30 11,30
van Neuzen naar Mechelen 6,30. 10,15. 6,
Axel 6,53. 10,35. 6,23.
Hulst 7,10. 10,51. 6.40.
van Mechelen naar Neuzen 6,50. 10,4t. 5,50.
Hulst 8,55. 12,40. 7,50."
a Axel ,i a 9,lo. 1,8,10.
van Neuzen naar Gent 6,20. 10,30. 4,50.
Sas van Gent 6,45. 10,55. 5,15.
van Gent naar Neuzen 8,10. 12,30. 6,45.
Sas van Gent,, 9,29. 1,45. 7,58.
Selzaete-Lokeren 5,40. 9,05. 1,20. 7,35.
lokeren-Selzaete 6,30. 10,15. 4,55. 8,30
Selzaete-Eecloo 9,05. 1,20. 7,40.
Eecloo-Selzaete 6,10,15. 4,35.
St. Nicolaas-Lokeren-Gent 5,50*. 8,10f. 9,35f. 11 45f
3,15f. 5,05f 8,—*.
Gent-Lokeren-St. Nicolaas 4,40*. 7,10t. 9,30j. 10 50+
2,20+. 6,—*. 7,10+.
St. Nicolaas-Beveren-Antwerpen 5,55*. 8,10+. 10105
11,40+. 3,15+. 5,40$. 8,—+.
Antwerpen-Beveren-St. Nicolaas 7,30+. 9,f. 11
2,30+. 4,30$. 7,—*.
St. Nicolaas-Temsche-Mechelen 5,15. 8,25. 12,05. 2,55. 7,45
Mechelen-Temsche-St. Nicolaas 6,50. 10,45. 1,35. 5,35. 9,15
Lokereu-Dendermonde-Aalst-Brussel 7,02. 9,10. 10 57
1,50. 4,50. 7,35.
Brussel-Aalst-Dendermonde-Lokeren 7,28. 11,20. 2,10. 5,15,
Antwerpen-Rotterdam 7,35, 10,20. 3,37. 6,05 tot Moerdijk,"
Rotterdain-Antwerpen 6,15. 8,50. 12,15.
Qoederentrein I, 2 m 3 klas. Reizigentrain 1, ieniklai
Sneltrein 1 en i klas.