Handelsberigten. Buitenlandsclie berigten. jiracsidium van dr. H. van Berchemdevier leecis genoemde concessionarissefibenevens dc heeren Gaston, de Buisseret, Steeubecqne, lid van den proviuc. raad te Breeudonck mr. Anguste bteghers advocaat te Gent, de baron Jcta\e van Erlborn lid van den prov. raad te Antvierpen de ridder van Bchoutheete van Ter- varent, ook lid van den prov. raad te St. Nico- laas (secretal'is van den raad van administratie) e" i. ogelvangcrdoctor in de geneeskunde te Hnlst. Als comruissarissen /.alien optreden de heeren Joseph Verwilghen lid van den gerneeuteraad te St. Nicolaas Aug. Verdurraen, lid van den piow raad te St. Nicolaas, Edniond Boelpaep, ■uirgeinccster te ThisseltFrangois de Wachter, bnigemeester te Rejjsbroek en inr. Louis Van llaelst, advocaat en schepen te St. Nicolaas. Lr zijn stations te Mechelen, Hombeck, This- Rclt Blaesveld WillebroeckPiters Bornhem Temsche, St. Nicolaas, St. Gilles, Clinge (Bel- gisch Douanenkantoor) Hnlst (Nederlandsch Ikiuaueukantoor) AxelSluiskil eu Neuzeu. Na verloop van 2'/^ jaren was de spoorweg- Ijjn ter exploitatie gereedcn sedert den 27 Augustus 1871 vertrekken dagelijks vier treinen van Mechelen (tvaarvan een tot St. Nicolaas en eon dagelijks van daar terug) en drie treinen van Neuzeunadat de ljjn daags te voren pleg- tig was geopend door de gezamenlijke deelheb hers(onder het voorzittersckap van den beer 111. Janssens) welke den weg been en weder hebben af'gelegden zick daarna aan een prach- tigen raaaltijd te St. Nicolaas vereenigden waarbij de cornmissaris des koniugs in de pro vincie Zeeland de secretaris geueraal van het Bclgisch miuisterie van openb. werken en andere jjenoodigden tegenwoordig waren. Ziedaar een eenvoudig verhaal van de wording tan deze interuationale spoorvveglijn. Het moge tot leering strekken voor de Nederlandsche ka pitalisten die nog zoo weinig blijk bebben ge- geven van groote deelneming in den aanleg van spoorwegen in Nederland en Nederlandsch Indie en uitgelokt door fraaije program ma's bun geld liever verstrekken aan ArnerikaanSche spoorweg-maatschappijen. Hier zijn 21 wakkere niannen te zamen gekomen en hebben zich aan- sprakelijk gesteld voor de onderneming met vijf belaughebbende burgerlijke gerueenten. Een cre- diet van raisschien 4'/a millioen (75000 per ki lometer) iets nieer of minder, is verkregen zonder gouvernementssubsidie of garantie om den weg te makenhet materieel aan te koopen en den •dieust in werking te brengen waarmede zij niet de vlakten van Amerika, niaar de door hen bewoonde streek hebben bevoordeeld terwijl zij in een volgend jaar op behoorlijke winst iuogen staat maken. Voorvvaar die ondernemers geven een goed voorbeeldeu zijn teregt toege juicbt op het landhuishoudelijk congres te Gro ningen in diens laatste vergadering op den 30 Junij 1871. Een der leden van dat congres had iets van deze onderneming vernomen en verzocht den beer dr. E. Vogelvanger, mede oprigter administrateur cn tevens gevolmagtigde der Maatschappij bij het Nederlandsch gouvernement om eenige mededeeling van die onderneming te doeuwaaraan de geinterpellecrde onmiddelijk voldeeden waarbij deze de voile toejuiching van het congres mogt verwerven. Welke zijn nu de verwachtingenwelke van die spoorvveglijn mogen worden gekoeSterd Ter beoordeeling daarvan plaatse men de kaart voor zich en gereedelijk zal worden erkeud dat zij een korten afstaud daarstelt tusschen de Westerschelde en Duitschland. Ware er nog eene korte verbinding tusschen Mechelen en Aerschot, dan zou zij de kortste lijn daarstellen tusschen Londer. en Keulen, en in zooverre kan het eene mededingende lijn worden voor die van Vlissingen naar Duitschland. net vervoer van Douvres op Neuzen zal acht ureu tijd vorderen, en vvordt gezegd minder kost- baar te zullen zijn dan dat van Douvres op Ostende. Neuzen heef't een veilige doch nog kleine haven, die meestal ook in den winter be- reikbaar is. Autwerpen is veel moeijelijker te bereiken. Wei is Neuzen nog een fortificatie, doch zonder nutwant de mond van de Wester schelde zal door onze zeemagt door torpedo's cnz. zijn te verdedigen Neuzen beteekent daarbij niets terwijl tegenover Belgie die versterking niet noodig is. Het gouvernement zal alzoo het defensiewezen niet benadeelendoor Neuzen open te stellen voor den aanbouw van buizen en magazijnendie de nijverheid der Belgen al- daar zal stichtenindien de Nederlanders zuiks nalateu. Reeds passeren tal van schepen jaar- lijks langs het kanaal van Neuzen naar Gent en toch hebben nu reeds de Belgen nog boven- dien een spoorweg gemaakf van Gent naar Sluis kil langs Selzaete en Sas van Gent, eveneens zonder subsidie of gouvernementswaarborg. Wat er van Neuzen als zeehaven zal worden is eckter nog onzeker. Wellicht kan een deel van den handel in petroleum zich aldaar het eerst ve.sti- gen. Ook wanneer de Zeeuwen nog genoeg vecikiacht en kapifaal hebben overgehouden om van de gunstige ligging der haven en reede van V lissingen en van den daaraan te verbinden spoorweg gebruik te maken kan er eene eer- lijke concurrentie van wege den spoorweg Neu zen Mechelen ontstaan iugeval groote aanvoer te Vlissingen plaats heeft eu deze ook in ver binding vvordt gebragt met vervoer naar Neuzen. Het is waar dat de Nederlanders zich be kooien in te spannen om te blijven mededingen op het gebied van den wereldhandelwant vvij geraken meer en meer op zijde of voorbijgestreeld door onze naburcu. De effcctenbeurs die slechts weinige makelaars en commissionnairs doet le- ven waarbij de winst van den een is het verlies van den auder, moge meer beperkt worden, om ruimte te geven aan den goederenhandel en de voortbrenging van handelswaren. Oebeurt dat nietmaken vvij geen genoegzaam gebruik van de voordeel ige ligging van zeehavens als die van Vlissingen en Neuzen en van de vol tooijing onzer spoorwegendan hebben wij ons met te beklagendat anderen daarvan gebruik maken. Integendeel, indien de vreemdeling in ons land de taak opvatdie de laudskinderen eigenaardig behooren te vervullen doch veron- achtzamen dan zullen de betrokken streken van Nederland daarvan toch het voordeel genieten. pe kantons Hulst en Axel met ongeveer 30.000 iowonerszullen door den thans geopenden spoorweg zeer worden gebaaten wij verheugen onsdat althans twee ingezetenen van Hulst door belangrijke deelneming, tot het aanleggen van dieu weg bebben bijgedragenzij het ook dat die weg tot eene vreedzame annexatie van belangen mogt leiden. De markten te Dordrecht en Rotterdam ontvangen nog veel graanvlas en andere voortbrengselen uit genoemde kantons, welke nu aliicht hun weg naar Belgie zullen vinden evenals de steenkolen voor die kantons voortaan weJ langs den geopenden spoorweg zul len worden aangevoerd. De betrekkiugen dier kantons met Belgie zullen toenemen ten voor deel e van de ingezetenen dier kantons en de spoorweg zal daardoor worden gebaat. Vooral echteren dit is ook een dadelijk voordeel waarop de onderuemers mogen rekenen, zullen het rijke klein Brabant, de nijvere boorden van den Rupel en het bevolkte land van Waes den spoorweg voeden. De gemeenten die voor 500.000 francs hebben deelgenomen hebben behoeftc aan dicn weg. De landbouw en fabrieks- nijverheid bloeijen in die gedeelten van Belgie, en de voorspoed van den voltooiden spoorweg vvordt alzoo in de eerste plaats verzekerd door een reeds aangevangen veelvuldig vervoer uit en voor de localiteiten welke de weg verbindt. Het internationaal verkeer tusschen Londen en Keulen ligt nog in de toekomst, maar is meer dan een mogelijkheid, het is een waarschijnlijke eventualiteit. De toenemende handel tusschen Belgie en genoemde kantons, die ongeveer 40000 hectares oppervlakte hebben, schijnt genoegzaam zeker, en de bedoelde spoorweg belooft alzoo aan de wakkere ondernemers een welverdiend dividend. Moge het goede voorbeeld ten spoorslag strek ken om in Nederland niet ten achteren te blijven, en vooral onze zeehavens, waarop spoorwegen uitloopen, te benuttigen, om door stoomvaart den handel te verlevendigen, maar ook door uitbrei- ding van landbouw. veeteelt. vischvaugst en fabrieken de voortbrengselen te verkrijgen, waariu handel kau worden gedreven Dan eerst zal het waarheid worden wat de voorzitter aan den maaltijd bij de opening van den spoorweg als reeds verzekerd stelde. De beer Th. Janssens met geestdrift den eersten toast uitbrengende ter eere van Z. M. den koniug der Nederlanden, zeide o. a., „dat Nederlands toekomst is ver „zekerd, zoovvel door zijne voor den zeehandel „zoo uitmuntende ligging als door het vermeer- „deren zijner betrekkingen op het vasteland van „Europa, door menigvuldige spoorwegen, met „kostbare overbruggingenonverminderd ziju „riviervaart." Moge zich dat bevestigen en moge het voreu- staande bijdrageu om kennis te nemen van den aanleg van een nieuwe internationale en locale spoorvveglijn die inderdaad meer aandacht ver- dient dan daaraan tot dusverre in Nederland werd gewijd. Moge vooral het bij dezen weg zoo krachtig geblekeu particulier initiatiefnavol- ging vinden zakdoek, ten einde eon beetje toilet te maken, alvorens zich voor H. M. aau te bieden. De photograaf vreesde dat het stof eu de frisehheid van zijn lijnwaad eenigzins zou hebben wegge- nomen. Men doet hem in den witten salon treden hij ontmoet er lady S en na veel moeite stamelt hij eindelijk uit. dat hij gaaime van lijnwaad zou veranderen voor de aankomst der koningin. Wacht er u toch van! antwoordde lady S overigens, uwe kleeding is onberispelijk. Maarnogthans Geen woord meer En lady S.liet hem alleen. De photograaf, met ziju hemd onder den arm, stond op heete kolen. Voor de vorstin van Engeland en Ierlaud verschijnen zonder van lijnwaad te veranderen, hij is een Frauschman en een photograaf! Neen neen dat mag niet. Hij springt aehter een schutsel, speelt spoedig zijn vest en zijn gilet uiten reeds had hij zijn hemd half uitgedaantoen de deur open ging en.de koningin verscheen Tableau De_ ongelukkige was daar, het hoofd verloren in zijn hemden van gansch zijn gezicht zag men sleehts het toppunt van zijnen neus De koninklijke waardigheid kou niet langvoorzulk schouvvspel bestand blijven. II. M. schoot in eenen langen schaterlach welke in de ooren van den ongelukkigen Xweerklonk als de trompet van het laatste oordeelUitzinnig niet wetende waar met het hoofd loopende draaide hij verscheidene malen rond zich zelve, bemerkte eene deur die open staat en springt langs daar de trappen af opgevolgd door al de knechteu des kasteels. Men heeft hem te Bal moral niet meer wergezien. Twee dames in Berlijn die van gelardeerd vleesch hadden gegeten zijn dientengevolge ziek geworden en eenigen tjjd daarna overleden. Uit een ingesteld onderzoek bleekdat de rauwe stukjes spek trichinen bevatten. Eene dienstbode die er slechts weinig van gebruikteis wel ziek geworden doch hersteld. Hoe doelmatig het ook zijn moge, chole- ralijken aanstonds nit de wonin'g te vervvijderen zoo raadzaam is het van den anderen kant dat de lijkkisten zoo los gesloten zijn dat een schijudoode bij 'tontwaken het deksel gemakkelijk kan open maken. Tot deze opraerking geeft ons 't volgende eigenaardig gevaldat den 6 dezer te Koningsbergen plaats had aanleiding. Op dicn dag bezocht een man zijne in de W. straat wonende zuster, om te vernemen of de elk oogenblik te verwachten bevalling reeds had plaats gehad. Hij verneemt van de bnren dat deze blijde gebeurtenis niet heeft plaats gehad maar zijne zuster daarentegen aan de cholera gestorven en zoo aanstonds naar het lijkenhuis gebragt is. Ontroerd snelt hij naar het kerkhof laat de ki.-t openmaken en wat hij ziet is vreeselijk. De vrouvv ligt op haar aangezigt naast haar pas geboren kiadje. Beiden zijn gelijk de blaauvve huidkleur bewijst gestikt. H 88,i Terwijl het verbrnik van fabak overal toe- neemtheeft met snnif het orngekeerde plaats. In 1862 werden in Oostenrijk nog 37.576 cen- tenaars snuif verbruiktthans bedraagt dit nog geen 30.000 centenaars een groot verlies voor de schatkist, die door het monopolie van ieder lood snuif 5 cents zuivere winst trekt. BURGERLIJKEN STAND VAN NEUZEN van IS tot 34 September. Rotterdam, 25 September. Louden, 25 September. Middelen van Vervoer. Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Men lacht veel in de kringen van Parijs over de volgende aardigegrap, welke aan eenen beroemden photograaf is voorgevallen. Hij bevond zicb tijdelijk te Londen en werd door de kouin- gin op het kasteel ontboden om een portret te photografeeren van den afgestorven prius. Onze kunstenaar begeeft zich naar het kasteel. ziju werktuig in de eene hand een pak in de andere. Dit pakje bevatte eeu zuivere hemd en een IPrijzen cter Effecten, Amsterdam, 25 September. Beurtveer tusschen Neuzen en Vlissingen. Spoorwegen. Pol en. Pruissen. OoSTENBIJK, Italib. Spanje. POBTOOAL. Turkeijb. Griekenl. Egypte. Amerika. «Oblig. dito adito dito dito spoorweg Poti-Tiflis. dito dito Jelez Orel. dito dito Charkow Azonr «Schatkist obligatieo. aObligatien aOblig. metall. in zilver Jan./Jnlij. "dito dito April/Oct. adito in papier Mei/Nov. adito dito Febr./Aug. 5 Leening 18G1 aCertific. bij Lamaison c. s. .5 aObligatien 2J thans 3 adito 1867 adito Binnenlandsche adito 1856-1862. adito 1867. dito (binnenl.) dito (blaauwe) dito 1868 adito Vereeoigde Staten (1874) adito dito adito dito adito dito adito Illinois adito dito dito dito dito (1904) (1882) (1886) Redemption 3 3 3 3 5 5 7 6 G 6 6 7 6 dito Atl Gr. W. Spw. Ohio ser. (7 p). dito dito geconsolideerde dito dito debentures. dito St. Paul Pac. Spw. le see. Urazilie. Mexico. Grenada. Venezuela. Ecuador. dito dito aObl. adito dito dito dito dito dito dito 1863 1865 1851 afgestempeld. dito 2e sec. 1869 dito. 7 8 7 7 7 5 3 6 3 1 87j 86' 66,| 56 47i 33 82; 28,| 35 35| 43; 761 97 8R 69 69 70; 91J 19 8i IIuwelijks-Voltrekkingen. 22 Sept. Framjois Kolijn, oud 42 j., weduwenaar van Jacoba Katarina Klaasseu en Neeltje Elisabeth Balnikker, oud 35 j., jd. Overlijden. 18 Sept. Jeannette Magdalena Sophia West- sluis, oud 6 maauden, (vondeling.) Josephus Joannes Aman- dus Pauwels, oud 3 m., z. v. Augustinas en van Eufemia Joanna van Aerde. Den 21. Tanneke de Feijrer, oud 2 m., d. v. Isaac en van Cornelia de Kraker. Den 24. Adriaan Scheele, oud 1 m., z. v. Jan Pieter en van Janneke Huijssen. Geboorten. 22 Sept. Maria Magdalena, d. v. Cornelis van der Ilooft en van Jaeomina Maria Leunis. Nieuwe Fransche Leeniog N.B. De a gemerkte effeoten worden bij de Nederlandsche bank als beleeningspand aangeuomen. Tarwe 25 a 50 cent lager. Haver 10 cent lager. Paarden- boonen 50 cent lager. Gerst hooger betaald. Zeeuwsche en Vlaamsche Tarwe f 12.50 a f 13,20, Over- maassche f 11,50 a f 12,85, mindere f 10,a f 11,25. Rogge, Zeenwsche en Vlaamsche f 8,40 a f 8,80, Overmaaesohe f 7,50 a f 8,50. Gerst. Zeeuwsche winter f 7,—a 17,80, nieuwe f-,— 8 zomer dito f 6,— a 6,60, mindere f 5,50 a f 5,9 0 Haver, korte f 3,40 a f 4,70, lange f 2,80 a 13,25. Paarden. boonen f 7,50 a f 8,10. Duivenboonen f a f Bruineboonen f 11,— a f 14,00 mindere f 0,00 a t 00,0. Witteboonen, Walchersche f 12,00 a f 14.00, Zeenwsche f a f mindere f a f 00,00. Erwten Walchersche f 9,25 a f 10,— Zeeuwsche f 10,— a f 11,00, mindere f 8,75 a f 9,75. Koolzaad 72 a 72;. Lijnzaad f Meekrap, handel klein, rorige pryzen., Racijn 18 a 20. Tarwe 1 f- lager, andere Granen vast. Van Vlissingen naar Borsselen en Neuzen elken dng des morgens hall 8 uur. Van Neuzen naar Hoedekenskerke en Hansweert elken Dingsdag, Woensdag, Donderdag, Vriidag, Zaturdag 7nnJoff /loo i;nnwm!4,1n,.n t.ll" 1 f\ Nederland. aCertific. Werkelijke schuld pet. 53',^ aJito dito dito 3 adito dito dito 4 R4f aAaudeel Handelmaatschappij. 4m 130^ dito exploitatie Ned. staatsspoorw. 110 Belgie. aCertificaten bij Hotschild. 2* KuslaND. aObligatien 1798/1816. 5 aCertific. adm. Hamburg 5 adito Hope ft Co. 1855 6e serie. 5 adito f inOO 1864 5 adito f 1000 1866 5 aLoten 18665 aOblig. Hope Co. Leening 1860 4 aCertific. dito4 ainscript. Steiglitz Co. 2e a 4e L. 4 aObligatien 1867. 4 adito 1869. .4 aCertificaten6 aAandeel spoorweg Gr. Maatsch. 5 96 67J 80; u 94^ 94J .210 865 705 701 217; en Zonilag des voormiddags half 10 uur. 's Maandags voormiddags half 12 uur. Van WALS00RDENnaar Hansweert, Hoedekenskerke en Neuzen des Zondags voormiddags 11 uur. des Maandags namiddags half 2 uur. Van Neuzen naar Borsselen en Vlissingen: elken Dingsdag, Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Zaturdag des middags half 1 uur. des Zondags namiddags 1 uur. des Maandags namiddags half 4 uur. van Neuzen. van Vlissingen. Woensdag .27 Sept. nam. 1,u. Niet varen. Donderdag 28 Niet vareh. voorm. 9,n. Vrijdag 29 voorm. 3,30 9,30 Zaturdag 30 4,— 10,— Maandag 2 Oct. 5,— 11^— Dingsdag 3 5,30 11,30 van Neuzen naar Mechelen 6,30. 10,15. 6, Axel 6,53. 10,35. 6,23. Hulst 7,10. 10,51. 6.40. van Mechelen naar Neuzen 6,50. 10,4t. 5,50. Hulst 8,55. 12,40. 7,50." a Axel ,i a 9,lo. 1,8,10. van Neuzen naar Gent 6,20. 10,30. 4,50. Sas van Gent 6,45. 10,55. 5,15. van Gent naar Neuzen 8,10. 12,30. 6,45. Sas van Gent,, 9,29. 1,45. 7,58. Selzaete-Lokeren 5,40. 9,05. 1,20. 7,35. lokeren-Selzaete 6,30. 10,15. 4,55. 8,30 Selzaete-Eecloo 9,05. 1,20. 7,40. Eecloo-Selzaete 6,10,15. 4,35. St. Nicolaas-Lokeren-Gent 5,50*. 8,10f. 9,35f. 11 45f 3,15f. 5,05f 8,—*. Gent-Lokeren-St. Nicolaas 4,40*. 7,10t. 9,30j. 10 50+ 2,20+. 6,—*. 7,10+. St. Nicolaas-Beveren-Antwerpen 5,55*. 8,10+. 10105 11,40+. 3,15+. 5,40$. 8,—+. Antwerpen-Beveren-St. Nicolaas 7,30+. 9,f. 11 2,30+. 4,30$. 7,—*. St. Nicolaas-Temsche-Mechelen 5,15. 8,25. 12,05. 2,55. 7,45 Mechelen-Temsche-St. Nicolaas 6,50. 10,45. 1,35. 5,35. 9,15 Lokereu-Dendermonde-Aalst-Brussel 7,02. 9,10. 10 57 1,50. 4,50. 7,35. Brussel-Aalst-Dendermonde-Lokeren 7,28. 11,20. 2,10. 5,15, Antwerpen-Rotterdam 7,35, 10,20. 3,37. 6,05 tot Moerdijk," Rotterdain-Antwerpen 6,15. 8,50. 12,15. Qoederentrein I, 2 m 3 klas. Reizigentrain 1, ieniklai Sneltrein 1 en i klas.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1871 | | pagina 2