Een ramp is pas een ramp als de overheid het een ramp noemt Rode Kruis-medewerker draagt een in een deken gewikkelde baby. Watersnoodramp Hellevoetsluis 'De reacties op de watersnoodramp waren volledig anders dan de recente reacties op de gebeurtenissen in Enschede en de Bijlmer. Er was destijds geen sprake van ook maar enige kritiek op de overheden. Ik vermoed dat de mensen in Zeeland en Zuid-Holland op geen enkel moment beseften dat een ramp van die omvang wel eens een man made-karakter kon hebben. Nee, de ramp overkwam hun. Noodlot. Natuur geweld. Niets aan te doen. Er was nie mand die zich achter de oren krabde en kritische vragen ging stellen over water huishouding en het dijkbewakings- beleid. Die vragen kwamen later natuur lijk wel op.' Van Londen verontschuldigt zich: 'Ik moet varen op mijn geheugen. Mijn volledige archief over de geschiedenis van rampenbestrijding - dat overigens goed is gedocumenteerd - schonk ik vorig jaar aan ZonMw.' Hij vervolgt: 'Van psychische nazorg was destijds geen sprake. Eigenlijk is dat merkwaardig. Want het klimaat was er wel degelijk naar. Denk maar eens aan de ervaringen na de Tweede Wereldoorlog, de patiënten met kampervaringen en de opkomst van psychiater Jan Bastiaans, die landelijke bekendheid kreeg door LSD te gebruiken in de behandeling van lijders aan een kampsyndroom. Patiën ten die, volgens hem, sinds de oorlog bezig waren zich te bevrijden uit het concentratiekamp van het eigen geheu gen. Maar in de nazorg van de ramp was, zover als ik weet, nauwelijks begrip voor psychische trauma's.' PECH Hoe komt het dat de maatschappelijke reacties in een halve eeuw zo drastisch zijn gewijzigd? Van Londen: 'Een paar elementen spelen daarbij een rol. De houding van de burger is veranderd. goed verzekerd tegen welke gebeurte nis dan ook. Zo wanen wij ons veilig. Maar als dan plotseling blijkt dat de verzekeringsmaatschappij niet uit keert wat een cliënt in gedachten heeft, dan reageert die cliënt woest!' Hij vervolgt: 'Parallel hieraan moeten wij het overheidsbeleid niet uit het oog verliezen. Sinds Drees streeft de overheid naar sociale zeker heid. Vergeet daarbij trouwens niet de psychologische impact van het begrip 'zekerheid'. In de bouw aan het paleis van onze sociale verzekeringswetge ving zijn enorme stappen gemaakt, vanaf de armenwet tot en met de hui dige AWBZ-regeling. Zekerstelling en verzekering werden zodoende gemeengoed, in de wetgeving én in het gevoel van de burgers.' RAMPEN TEKORT Van Londen vervolgt: 'Rampenplan nen ontstonden meteen na de oorlog. Echter, na een oorlog bereidt men zich eigenlijk alleen voor op een her haling van hetzelfde. Dus richtte men de burgerbescherming op en werden er schuilkelders gebouwd. Dit alles is een directe consequentie van de oor log. Het was het Rode Kruis dat het den ken een andere richting gaf: er kunnen ook andere rampen gebeuren. Het ministerie van Volksgezondheid ini tieerde toen een beleid voor gezondheid- bedreigende rampen. Later werd dit overgenomen door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Een ramp is pas een ramp als de overheid het een ramp noemt, zo staat het in de Rampenwet. Die wet introdu ceerde ook het opschalingsprincipe, om al naar gelang de schaalgrootte van de ramp de verantwoordelijke overheden te benoemen: gemeentelijk, provinciaal en Men aanvaardde ellende destijds als een natuurlijk gegeven. Die aanvaarding lijkt inmiddels bijna verdwenen. Men accep teert niet meer dat er ook nog zoiets bestaat als pech. Pech moet weg. En wie dat niet accepteert, zoekt automatisch een schuldige, een zondebok. Dat is al snel de overheid. Tegen pech dekken wij ons dus in. Geen volk ter wereld is zo landelijk. In de daaropvolgende jaren - de watersnoodramp was toen al geweest - richtte men enorme magazij nen in met hulpgoederen en genees middelen. Deze moesten op afroep beschikbaar zijn.' Dan zegt hij, met onversneden cynisme: 'Maar al die jaren was er een schrijnend gebrek aan rampen. Het 166 MEDISCH CONTACT 31 JANUARI 2003 58 nr. 5

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 2003 | | pagina 3