Zinkstukken worden gemaakt (o.a. vd Heuvel). ven. Zoals L. Post, J. de Wit en M. de Wit. Steenlossers en bakschlppers Harmen Vis, T. Hakvoort en nog an deren. De ingenieurs van Rijkswater staat beseften reeds in de eerste da gen na de ramp voor welk een ontzaggelijk zware taak zij zouden komen te staan. Buiten de circa ne gentig stroomgaten telde men om streeks 500 dljkbressen en van de 1.100 km dijklengte in Z.W. Neder land waren er 500 beschadigd. Op sommige plaatsen waren de dijken volledig weggevaagd. Bij de dichting van stroomgaten zijn het weer de caissons van bewapend beton ge weest, die hun onschatbare waarde bewezen. Enorme betonnen bakken. Het dijkgat op Ouwerkerk op Duive- land was het zwaarste karwei, er werden vier enorme Phoenix caissons geplaatst, waarvoor een bo- dembezinking van 80.000 vierkante meter werd aangebracht. De eerste drie caissons werden op 30 oktober, 5 en 6 november aangebracht. De sluiting gebeurde in de nacht van 6 op 7 november. Het vierde caisson werd ingevaren. Het gehele Neder landse volk luisterde mee via de ra dio. Dit was geen dijkdichting zonder meer. Dit was een nationale gebeur tenis. Toen heeft men het kunnen horen: Zaterdag 7 november 1953 in Nederland de vlag uit. De dijken wa ren gesloten, de zee was binnen 9 maanden tijd door de mens terug verwezen naar haar eigen domein. 21

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1993 | | pagina 12