Zinkstukken worden gemaakt (o.a. vd Heuvel).
ven. Zoals L. Post, J. de Wit en M. de
Wit. Steenlossers en bakschlppers
Harmen Vis, T. Hakvoort en nog an
deren. De ingenieurs van Rijkswater
staat beseften reeds in de eerste da
gen na de ramp voor welk een
ontzaggelijk zware taak zij zouden
komen te staan. Buiten de circa ne
gentig stroomgaten telde men om
streeks 500 dljkbressen en van de
1.100 km dijklengte in Z.W. Neder
land waren er 500 beschadigd. Op
sommige plaatsen waren de dijken
volledig weggevaagd. Bij de dichting
van stroomgaten zijn het weer de
caissons van bewapend beton ge
weest, die hun onschatbare waarde
bewezen. Enorme betonnen bakken.
Het dijkgat op Ouwerkerk op Duive-
land was het zwaarste karwei, er
werden vier enorme Phoenix
caissons geplaatst, waarvoor een bo-
dembezinking van 80.000 vierkante
meter werd aangebracht. De eerste
drie caissons werden op 30 oktober,
5 en 6 november aangebracht. De
sluiting gebeurde in de nacht van 6
op 7 november. Het vierde caisson
werd ingevaren. Het gehele Neder
landse volk luisterde mee via de ra
dio. Dit was geen dijkdichting zonder
meer. Dit was een nationale gebeur
tenis. Toen heeft men het kunnen
horen: Zaterdag 7 november 1953 in
Nederland de vlag uit. De dijken wa
ren gesloten, de zee was binnen 9
maanden tijd door de mens terug
verwezen naar haar eigen domein.
21