varen Schuitje Dit is de beginregel van een oud en bekend nederlands kinderliedje. Dit kinderliedje was van toepassing op een groot aantal Zeeuwse en Zuid-Hollandse brigades welke zich op de ochtend van de 24e oktober hadden verzameld op het strand van Zoutelande. De weersomstandigheden waren die dag ideaal. Harde wind uit het Zuidwesten kracht zes met een verwach ting naar zeven, later rui mend naar west, bewolkt en regenachtig. Kennelijk het weertype wat de strand- wachter buiten het seizoen verlangt om te gaan schuitje varen'Ik zag tenminste alleen maar ge zichten die een uitstraling vertoonden van "we heb ben er zin in'Een enkel be drukt gezicht liep er ook, doch die zag je meer in de bestuurlijke hoek, doch la ter daarover meer. Wat was er nu precies aan de hand zult u zich inmiddels afvra gen. De van Dixhoorn bri gade uit Middelburg had een dag georganiseerd waarbij brigades uit de regio kennis konden maken met een aan tal typen boten en kennis op konden doen welke nuttig zou zijn bij het aanschaffen van boten. Gedurende het ochtendprogramma zou Dhr. de Jonge van de KNRM een babbeltje hou den over de belangrijkste as pecten bij de aanschaf van varend materiaal. Over py- ro-technische veiligheids middelen, voor de leek vuurpijlen, zou een ander een inleiding houden en 's-middags zou er proef ge varen worden met type schepen waaronder de nieu we KNBRD aanwinst de Rescue II. KNRM Er zijn van die dagen waar op het waarschijnlijk alle maal niet mag. Nico de Jon ge van de KNRM moest we gens trieste omstandigheden verstek laten gaan, het rege len van de Rescue II was kennelijk over te veel schij ven gelopen waardoor het "ik dacht dat jij" effect was ontstaan, kortom het be drukte gezicht in de be stuurlijke hoek is hiermee ook verklaard. Problemen zijn er echter om opgelost te worden, mij werd gevraagd het verhaal over aanschaf boten op te pakken, de se cretaris CCK zette een soort alarmprocedure in werking om alsnog een Rescue II te bemachtigen. Het eerste noodverband bleek een stuk simpeler dan het tweede, wat dan ook niet lukte. Na mijn verhaal over de criteria en randvoorwaarden waar naar gekeken moet worden bij het aanschaffen van een schip hield Dhr. Binnendijk een verhaal over de vuur pijlen"Mij verbaast het iedere keer weer hoe weinig brigades hier vaak van op de hoogte zijn. We weten precies te vertellen welke veiligheidsmiddelen een an der aan boord moet hebben, maar hoe zit het met onze eigen voertuigen? Deze win ter nog even naar kijken! VEILIGHEID Was niet regel één iets over veiligheid? Voor de deelne mers was er tijdens de lunch in het restaurant de Bran ding gelegen op het strand een schitterend uitzicht over zee waar een zeiljacht met te veel tuig en te veel slagzij koers trachtte te zetten rich ting West Kapelle. De ken ners, of de beste stuurlui aan de wal, hadden al snel vast gesteld dat dit niet goed kon gaan. Zij kregen gelijk op het moment dat het testva ren met de wel aanwezige ri gid inflatables zou begin nen. Noodseinen van het bewus te jachtje! Het laat zich ra den waar voor de aanwezige brigades de prioriteit lag, op dat moment duidelijk niet bij het testvaren, zodat een redelijke vloot van red dingsvaartuigen richting jacht stoof, direct gevolgd door een "grote" redding boot van de KNRM. Ik zou het gezicht van die jacht- schipper wel eens hebben willen zien, in zo'n korte tijd zoveel reddingsvaartui- gen om je heen. Duidelijk is echter dat ook dit program ma onderdeel niet op tijd kon starten en ik weet zeker dat niemand daar moeite mee had. Na dit intermezzo werd alsnog het testvaren ter hand genomen en men maakte ruimschoots van de gelegenheid gebruik om een aantal vaartuigen te probe ren. Leuk is het dan altijd om de commentaren op de diverse schepen te horen, ook van diegenen die gehuld in normale kleding op het strand verblijven, geen voet in een boot zetten maar het zo al kunnen zien. Voor de ze figuren heb ik nog steeds het grootste respect. Ik wou dat ik dat ook eens ergens kon leren. Al met al was het gezien de reacties van de deelnemers aan het testva ren een zeer geslaagde dag. Een ieder was dat dan ook van mening en de missertjes werden dus met een lach af gedaan. Kennelijk ziet men dus uit naar een herhaling. Nou die komt want er is nog wat in te halen! Ab Bas Noot redaktie: Inmiddels hebben nog een tweetal testvaarten plaatsge vonden te Hoorn en IJmui- den. Hier was de Rescue II wel aanwezig, met dank aan de brigades uit Castricum, I]muiden en Zandvoort. Op bijgaande foto's is onder meer dit vlaggeschip van de KNBRD te bewonderen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1993 | | pagina 4