varen
Schuitje
Dit is de beginregel van een oud en bekend nederlands kinderliedje.
Dit kinderliedje was van toepassing op een groot aantal Zeeuwse en
Zuid-Hollandse brigades welke zich op de ochtend van de 24e
oktober hadden verzameld op het strand van Zoutelande.
De weersomstandigheden
waren die dag ideaal. Harde
wind uit het Zuidwesten
kracht zes met een verwach
ting naar zeven, later rui
mend naar west, bewolkt en
regenachtig. Kennelijk het
weertype wat de strand-
wachter buiten het seizoen
verlangt om te gaan
schuitje varen'Ik zag
tenminste alleen maar ge
zichten die een uitstraling
vertoonden van "we heb
ben er zin in'Een enkel be
drukt gezicht liep er ook,
doch die zag je meer in de
bestuurlijke hoek, doch la
ter daarover meer. Wat was
er nu precies aan de hand
zult u zich inmiddels afvra
gen. De van Dixhoorn bri
gade uit Middelburg had een
dag georganiseerd waarbij
brigades uit de regio kennis
konden maken met een aan
tal typen boten en kennis op
konden doen welke nuttig
zou zijn bij het aanschaffen
van boten. Gedurende het
ochtendprogramma zou
Dhr. de Jonge van de
KNRM een babbeltje hou
den over de belangrijkste as
pecten bij de aanschaf van
varend materiaal. Over py-
ro-technische veiligheids
middelen, voor de leek
vuurpijlen, zou een ander
een inleiding houden en
's-middags zou er proef ge
varen worden met type
schepen waaronder de nieu
we KNBRD aanwinst de
Rescue II.
KNRM
Er zijn van die dagen waar
op het waarschijnlijk alle
maal niet mag. Nico de Jon
ge van de KNRM moest we
gens trieste omstandigheden
verstek laten gaan, het rege
len van de Rescue II was
kennelijk over te veel schij
ven gelopen waardoor het
"ik dacht dat jij" effect was
ontstaan, kortom het be
drukte gezicht in de be
stuurlijke hoek is hiermee
ook verklaard. Problemen
zijn er echter om opgelost te
worden, mij werd gevraagd
het verhaal over aanschaf
boten op te pakken, de se
cretaris CCK zette een soort
alarmprocedure in werking
om alsnog een Rescue II te
bemachtigen. Het eerste
noodverband bleek een stuk
simpeler dan het tweede,
wat dan ook niet lukte. Na
mijn verhaal over de criteria
en randvoorwaarden waar
naar gekeken moet worden
bij het aanschaffen van een
schip hield Dhr. Binnendijk
een verhaal over de vuur
pijlen"Mij verbaast het
iedere keer weer hoe weinig
brigades hier vaak van op
de hoogte zijn. We weten
precies te vertellen welke
veiligheidsmiddelen een an
der aan boord moet hebben,
maar hoe zit het met onze
eigen voertuigen? Deze win
ter nog even naar kijken!
VEILIGHEID
Was niet regel één iets over
veiligheid? Voor de deelne
mers was er tijdens de lunch
in het restaurant de Bran
ding gelegen op het strand
een schitterend uitzicht over
zee waar een zeiljacht met te
veel tuig en te veel slagzij
koers trachtte te zetten rich
ting West Kapelle. De ken
ners, of de beste stuurlui aan
de wal, hadden al snel vast
gesteld dat dit niet goed kon
gaan. Zij kregen gelijk op
het moment dat het testva
ren met de wel aanwezige ri
gid inflatables zou begin
nen.
Noodseinen van het bewus
te jachtje! Het laat zich ra
den waar voor de aanwezige
brigades de prioriteit lag, op
dat moment duidelijk niet
bij het testvaren, zodat een
redelijke vloot van red
dingsvaartuigen richting
jacht stoof, direct gevolgd
door een "grote" redding
boot van de KNRM. Ik zou
het gezicht van die jacht-
schipper wel eens hebben
willen zien, in zo'n korte
tijd zoveel reddingsvaartui-
gen om je heen. Duidelijk is
echter dat ook dit program
ma onderdeel niet op tijd
kon starten en ik weet zeker
dat niemand daar moeite
mee had. Na dit intermezzo
werd alsnog het testvaren
ter hand genomen en men
maakte ruimschoots van de
gelegenheid gebruik om een
aantal vaartuigen te probe
ren. Leuk is het dan altijd
om de commentaren op de
diverse schepen te horen,
ook van diegenen die gehuld
in normale kleding op het
strand verblijven, geen voet
in een boot zetten maar het
zo al kunnen zien. Voor de
ze figuren heb ik nog steeds
het grootste respect. Ik wou
dat ik dat ook eens ergens
kon leren. Al met al was het
gezien de reacties van de
deelnemers aan het testva
ren een zeer geslaagde dag.
Een ieder was dat dan ook
van mening en de missertjes
werden dus met een lach af
gedaan. Kennelijk ziet men
dus uit naar een herhaling.
Nou die komt want er is nog
wat in te halen!
Ab Bas
Noot redaktie:
Inmiddels hebben nog een
tweetal testvaarten plaatsge
vonden te Hoorn en IJmui-
den. Hier was de Rescue II
wel aanwezig, met dank aan
de brigades uit Castricum,
I]muiden en Zandvoort. Op
bijgaande foto's is onder
meer dit vlaggeschip van de
KNBRD te bewonderen.