Dijkdoorbraak RUST INKTZWART "De storm raast om zijn bezwete kop en hij weet intussen dat het water wint. Vannacht wint het water! Hij staat eigenlijk alleen maar te wachten op het sein. Als dit geraas verandert, als het water nog harder begint te brullen, dan is de kous af, dan moeten we de dijk op klauteren en in de richting van het dorp gaan. De strijd tegen de ontketende elementen is dan verloren". Er woedt al dagenlang een zware storm op de Noord zee die het water opstuwt in de richting van de Neder landse kust. De wind zwelt aan tot windkracht 10 met uitschieters naar 11. Het slechte weer valt samen met een springvloed. Door deze samenbundeling van na tuurkrachten wordt in de nacht van 31 januari 1953 het zuidwestelijk deel van Nederland getroffen door een overstromingsramp. Het grote gevaar werd lange tijd niet onderkend. Sinds mensenheugenis had er im mers geen watersnoodramp meer plaatsgevonden. Bo vendien genoot de Neder landse Waterstaat een onbe grensd vertrouwen. Ieder een waande zich volkomen veilig achter de zware dij ken. Overstromingen be hoorden tot de historie. De St. Elisabeth's vloed in de vijftiende eeuw en de St. Felixvloed in de zestiende eeuw waren verplichte leer stof tijdens de geschiedenis lessen. Het was zaterdagavond. Voor de meeste mensen een rustpunt na een week van hard werken. Voor een aan tal een goede reden om vroeg onder de wol te gaan. Zich onbewust van de drei ging waren ze al in diepe slaap. Degenen die beroeps halve bij de gebeurtenissen betrokken waren, werden in de loop van de avond onge rust. De vissers met name, troffen maatregelen om hun schepen in veiligheid te brengen. Diep in de nacht werd dui delijk dat de voorboden van Op het moment dat de brandweerauto's met loeiende sirenes werden uit gezonden, kerkklokken werden geluid, buren elkaar waarschuwden, was het eigenlijk al te laat. Het grau we woeste zeewater over spoelde het land. een ernstige calamiteit zich aandienden. Het water kwam hoger dan normaal. Het effect van de vloedplan ken, altijd aangebracht bij stormweer, was nihil. De ongerustheid nam toe. Bur gemeesters werden inge seind. De ernst van de situa tie werd toen nog niet inge zien. Soms moesten de autoriteiten meerdere malen worden gewaarschuwd om doordrongen te raken van het dreigende gevaar. Een volgende golf slaat te gen de wegberm in flinters, flitst boven de weg uit in het felle licht van de koplam pen. Een smak water kletst over de wagen heen. Daar zijn de ruitewissers niet te gen opgewassen en die paar tellen moet het geluk de wa gen sturen. In een laatste wanhopige poging de zaak te redden waagt hij het plankgas te geven, maar het water spoelt al tot portier hoogte over de weg. Hij moet terugschakelen in zijn twee en dan jankt de motor mee in het koor van water en wind. Een laatste hoge roller overspoelt de auto, de motor sputtert nog even te gen en dan is het over. Langzaam werd het duide lijk dat zich een ramp aan het voltrekken was. De inkt zwarte nacht belemmert het zicht. Alle verlichting viel uit, telefoneren was niet lan ger mogelijk. Elke stad, elk dorp, elk gehucht, ieder in dividu was aangewezen op eigen initiatief, het trekken van een plan. Onder deze barre omstandigheden zeer moeilijk. De situatie per plaats verschilde enorm. Van Zierikzee werd slechts een deel van de stad zwaar getroffen, bovendien zakte het water daar betrekkelijk snel. Maar in Ouwerkerk, Nieuwkerk, Krimpen en Kortgene vielen veel slacht offers en was de schade zeer groot. Door het gebrek aan reddingsmiddelen was ieder een afhankelijk van hulp van buiten. Door de gebrek kige communicatie viel moeilijk vast te stellen, waar de eerste hulp levens reddend was. Meer dan éénderde (78%) van de in nood verkerende mensen heeft langer dan 24 uur op hulp gewacht. Het is moeilijk voor te stellen hoe het gevoel van eerste paniek plaats heeft gemaakt voor doffe berusting. En het begint ook schemerig te worden. De ochtend breekt aan. Des te beter, dan zullen ze de mensen ge makkelijker kunnen vinden. Hun eerste tocht maken ze samen. Eerst maar tegen de stroom op. Dat gaat gemak kelijker rnet een lege boot,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1993 | | pagina 2