Ramp '53 Dick Mooij: Uit bed gebeld in Hoek van Holland met een maximale stormvloedstand van 4 meter boven NAP rekening moest worden gehouden. De hoogste waterstand daar was nooit boven 3,28 NAP geko men. In de rampnacht bereikte de zee in Hoek van Holland een stand van 3,85 meter! Maar de plannen waren sindsdien steeds 'bijgezet' in de archieven. Na de ramp maakte de Deltacom missie de rekensom nog eens over. Zij adviseerde een basispeil van 5 meter boven NAP bij Hoek van Holland. Bovendien zou de kustlijn verkort moeten worden door een aantal zeegaten te slui ten. Volgende maand wordt de Oosterscheldedam in gebruik gesteld en daarmee de laatste schakel in de uitvoering van het Deltaplan gesloten. Is het gevaar voor een volgende watersnood nu definitief bedwon gen? Er is een overschrijdings kans, zeggen de geleerden van RWS. Theoretisch is die kans eenmaal per 10.000 jaar. De vraag wanneer die ene maal zal plaatsvinden, heeft men niet kun nen beantwoorden Hoe dan ook, volgende maand is het feest in Zeeland. Er zijn 25.000 gasten uit binnen- en buitenland uitgeno digd om getuige te zijn van een staaltje van kunnen van 'de beste dijkenbouwers ter wereld', zoals Nederland zich graag profileert. Maar eerst blikken we met de oud-collega's Jaap Hoekman en Dick Mooij, die de ellende van fe bruari 1953 van dichtbij mee maakten, nog even terug naar De Ramp en de periode waarin Zee land weer droog en schoon werd gemaakt. Wachtmeester Dick Mooij, 32 jaar toen, is net in zijn eerste slaap als hij gewekt wordt. Een bakker uit het nabij gelegen Burghsluis is naar Haamste de gekomen om de RP'er te vertellen dat een dijk van het eiland Schouwen is doorgebroken en het water van de Oosterschelde de polders binnen stroomt. Kort hierna wordt door de kerkklok en de brandweersirene alarm geslagen. De burgemeester laat me teen een groot vlot bouwen om te red den wie er te redden valt. Er zal toch geen gebruik van gemaakt worden omdat de stroming in het snel rijzende water te sterk blijkt. Mooij gaat onder tussen met tien vrijwilligers in een vrachtwagen de polder in, om te kijken wat er te doen valt. Onderweg naar de zeedijk worden polderbewoners uit bed geroepen. Aan de Oosterschelde- kant gekomen, zien ze hoe het water over de dijk slaat en er eigenlijk geen houden meer aan is. Bovendien is het gevaar aanwezig dat de auto in een gat in de dijk zal rijden. Onverrichterza- ke keren ze terug naar hun hoger gele gen dorp waar de taken opnieuw wor den verdeeld. Mooij gaat met een taxi chauffeur een ander deel van de pol der in om bij bewoners erop aan te dringen naar het dorp te komen. In en kele gevallen kostte het veel overre dingskracht om de mensen te bewe gen huis en goed te verlaten. Sommi gen verwijzen naar de gebeurtenissen in het laatste oorlogsjaar, bij de inundatie van Schouwen door de Duit sers. Toen had het ook zo'n vaart niet gelopen. Maar men vergeet erbij te bedenken dat er toen simpelweg wat sluizen waren opengezet. Nu is het de natuur zelf die het verwoestende werk aanricht. Er kan een dertigtal gezinnen worden bereikt. Burghsluis is niet meer te be naderen, de inwoners hebben uit ei gen beweging al de vlucht naar de dui nen genomen. Op tien mensen na die op het 'Oude Sluisje' woonden. Het water heeft hen verrastDirect na de dijkdoorbraak waren zij al onbereik baar geworden. Dezelfde nacht strandt bij Haamstede de Finse vrachtvaarder 'Bore VI'. De dorpelingen slagen erin de opvaren den met behulp van een lijn van boord te halen. Met een van de reddingssloe pen van het schip worden tientallen mensen op zolders en daken van on dergelopen woningen en boerderijen in de polders gered en naar Renesse en Haamstede gebracht, waar ze wor-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1986 | | pagina 2