Ramp '53
Dick Mooij: Uit bed gebeld
in Hoek van Holland met een
maximale stormvloedstand van 4
meter boven NAP rekening
moest worden gehouden. De
hoogste waterstand daar was
nooit boven 3,28 NAP geko
men. In de rampnacht bereikte de
zee in Hoek van Holland een
stand van 3,85 meter! Maar de
plannen waren sindsdien steeds
'bijgezet' in de archieven.
Na de ramp maakte de Deltacom
missie de rekensom nog eens
over. Zij adviseerde een basispeil
van 5 meter boven NAP bij Hoek
van Holland. Bovendien zou de
kustlijn verkort moeten worden
door een aantal zeegaten te slui
ten. Volgende maand wordt de
Oosterscheldedam in gebruik
gesteld en daarmee de laatste
schakel in de uitvoering van het
Deltaplan gesloten.
Is het gevaar voor een volgende
watersnood nu definitief bedwon
gen? Er is een overschrijdings
kans, zeggen de geleerden van
RWS. Theoretisch is die kans
eenmaal per 10.000 jaar. De
vraag wanneer die ene maal zal
plaatsvinden, heeft men niet kun
nen beantwoorden Hoe dan
ook, volgende maand is het feest
in Zeeland. Er zijn 25.000 gasten
uit binnen- en buitenland uitgeno
digd om getuige te zijn van een
staaltje van kunnen van 'de beste
dijkenbouwers ter wereld', zoals
Nederland zich graag profileert.
Maar eerst blikken we met de
oud-collega's Jaap Hoekman en
Dick Mooij, die de ellende van fe
bruari 1953 van dichtbij mee
maakten, nog even terug naar De
Ramp en de periode waarin Zee
land weer droog en schoon werd
gemaakt.
Wachtmeester Dick Mooij, 32 jaar
toen, is net in zijn eerste slaap als hij
gewekt wordt. Een bakker uit het nabij
gelegen Burghsluis is naar Haamste
de gekomen om de RP'er te vertellen
dat een dijk van het eiland Schouwen
is doorgebroken en het water van de
Oosterschelde de polders binnen
stroomt. Kort hierna wordt door de
kerkklok en de brandweersirene alarm
geslagen. De burgemeester laat me
teen een groot vlot bouwen om te red
den wie er te redden valt. Er zal toch
geen gebruik van gemaakt worden
omdat de stroming in het snel rijzende
water te sterk blijkt. Mooij gaat onder
tussen met tien vrijwilligers in een
vrachtwagen de polder in, om te kijken
wat er te doen valt. Onderweg naar de
zeedijk worden polderbewoners uit
bed geroepen. Aan de Oosterschelde-
kant gekomen, zien ze hoe het water
over de dijk slaat en er eigenlijk geen
houden meer aan is. Bovendien is het
gevaar aanwezig dat de auto in een
gat in de dijk zal rijden. Onverrichterza-
ke keren ze terug naar hun hoger gele
gen dorp waar de taken opnieuw wor
den verdeeld. Mooij gaat met een taxi
chauffeur een ander deel van de pol
der in om bij bewoners erop aan te
dringen naar het dorp te komen. In en
kele gevallen kostte het veel overre
dingskracht om de mensen te bewe
gen huis en goed te verlaten. Sommi
gen verwijzen naar de gebeurtenissen
in het laatste oorlogsjaar, bij de
inundatie van Schouwen door de Duit
sers. Toen had het ook zo'n vaart niet
gelopen. Maar men vergeet erbij te
bedenken dat er toen simpelweg wat
sluizen waren opengezet. Nu is het de
natuur zelf die het verwoestende werk
aanricht.
Er kan een dertigtal gezinnen worden
bereikt. Burghsluis is niet meer te be
naderen, de inwoners hebben uit ei
gen beweging al de vlucht naar de dui
nen genomen. Op tien mensen na die
op het 'Oude Sluisje' woonden. Het
water heeft hen verrastDirect na
de dijkdoorbraak waren zij al onbereik
baar geworden.
Dezelfde nacht strandt bij Haamstede
de Finse vrachtvaarder 'Bore VI'. De
dorpelingen slagen erin de opvaren
den met behulp van een lijn van boord
te halen. Met een van de reddingssloe
pen van het schip worden tientallen
mensen op zolders en daken van on
dergelopen woningen en boerderijen
in de polders gered en naar Renesse
en Haamstede gebracht, waar ze wor-