De Ramp II
In de vorige aflevering van De Burg kwam tot uitdrukking, hoe een politieman van
buiten het rampgebied de gevolgen van de ramp heeft ervaren. In deze aflevering
laten wij een oud-collega aan het woord, die de rampnacht meemaakte.
Op de kop van Schouwen beleefde Dick Mooij, toen 32 jaar en wachtmeester in de
toenmalige groep Haamstede de rampnacht heel anders. Mooij woonde naast het
gemeentehuis en was net in zijn eerste slaap, toen om een uur of één, een bakker uit
het vlakbij Haamstede aan de oever van de Oosterschelde gelegen Burghsluis hem
kwam wekken. Hij vertelde, dat er in Burghsluis een dijk was doorgebroken en dat
de polders onderliepen. Buiten gekomen besefte Mooij pas, dat de elementen bezig
waren om een allesvernietigend oordeel te vellen.
nachts had kunnen doorrijden, had
men de mensen in Burghsluis niet meer
kunnen redden. Het gat in de dijk zat
bij een kruispunt in de enige toegangs
weg naar het zogenaamde 'Oude Sluis
je', de plaats waar de slachtoffers
woonden. Direct na de dijkdoorbraak
waren zij al onbereikbaar.
Dezelfde nacht strandde op het strand
van Haamstede een Fins vrachtschip,
de Bore VIHet schip lag met de kop te-
Door het loeien van de sirene van de
Brandweer en het luiden van de kerk
klok werd groot alarm geslagen.
De Burgemeester gaf opdracht aan een
aannemer om direct een groot vlot te
bouwen, om de polder in te gaan, om
mensen uit woningen te halen. Later
kwam men er achter, toen het vlot ge-
bruiksgereed was, dat het door de stro
ming ondoenlijk was, zonder gevaar
voor eigen leven, dit plan tot uitvoering
te brengen. Direct na het alarm ging
Mooij met tien vrijwilligers de polder in
met een vrachtwagen van een plaatse
lijke transportondernemer. Ieder was
gewapend met schoppen. Onderweg
werden de polderbewoners gewaar
schuwd. Hoe dichter men in de buurt
van de zeedijk kwam, hoe hoger het wa
ter steeg. Op de dijk aangekomen kon
men niet verder. Het zeewater sloeg
volop over de dijk. Het gevaar was aan
wezig, dat men in een gat van een stuk
weggeslagen dijk zou rijden. Onver-
richterzake moest men terugkeren naar
het dorp. Daar werden de taken op
nieuw verdeeld. Mooij ging met een ta
xichauffeur een ander stuk polder in,
om de bewoners voor zover nog niet
wakker, te wekken en ze te vragen naar
het dorp te komen, waarvan het groot
ste gedeelte zodanig hoog boven
N. A.P. lag, zo dat men daar niet voor
water hoefde te vrezen.
In enkele gevallen kostte het veel over
redingskracht om de mensen te bewe
gen huis en goed te verlaten. Bij de
inundatie van Schouwen door de Duit
sers in het laatste oorlogsjaar, liep het
toch ook zo'n vaart niet.
Men vergat echter, dat die inundatie
een door mensenhanden geregelde
vloed was, door het opendraaien van
bepaalde sluizen.
Op deze wijze heeft Mooij zo'n 25 a 30
gezinnen tijdig kunnen waarschuwen.
Burghsluis bleek echter niet meer be
reikbaar. Later bleek, dat veel bewo
ners uit eigener beweging al de vlucht
hadden genomen. Toen tegen de mid
dag het water begon te zakken kon men
in Burghsluis de trieste balans opma
ken.
Tien slachtoffers die verrast waren
door hpt water en niet meer tijdig weg
konden komen werden geborgen in of
in de nabije omgeving van hun woning.
Onder deze slachtoffers drie kinderen
Ook als men met de vrachtwagen 's-
gen de duinen aanEen aantal inwoners
van Haamstede slaagde erin vanaf de
duinen met een lijn de opvarenden,
waaronder een vrouw van boord te ha
len.
's-Maandags haalden enkele mensen
3