Dubbelspion Kunt u zich in maart 1986 twee weken vrij maken om naar Australië te gaan? Hoe is het met uw kennis van autotech niek Dit formulier moest opgestuurd worden naar een bedrijf in Hilversum. Van al deze inzenders zouden er dan 200 worden voor 21 december 1985 Deze mensen kregen automatisch be richt. Groot was dan ook mijn verbazing, toen ik eind december 1985 bericht kreeg, dat ik was geselecteerd uit 24.000 aanmelders en dus bij de laatste 200 behoorde. Voor de provincie Zee land en Zuid-Holland waren 50 mensen geselecteerd en deze moesten op 11 ja nuari 1986 bij elkaar komen op de Maasvlakte voor een aantal tests. Dit gebeurde ook op drie andere plaatsen in het land en na deze selectie was het de bedoeling, dat er 20 over bleven. Deze 20 zouden dan met elkaar de stri j d aan gaan binden in de Belgische Arden nen en op het Eurocircuit te Valkens- waard. Hieruit worden dan de 5 besten gekozen, die naar het testterrein van Landrover in Engeland zouden gaan. Daar werd dan beslist welke twee het team zouden gaan vormen en wie als re serve zou worden aangewezen. Zo ver waren we echter nog niet, dus ging ik naar de Maasvlakte om te ki j ken wat hier allemaal ging gebeuren. We werden verwacht in een restaurant al daar en kregen daar onze instructies. We werden opgedeeld in ploegjes van 6 a 7 man. Ieder met een groot rugnum mer op. Voor onze groep begon de dag met precisierijden. In een blubberveld waren een aantal pionnen uitgezet en denkbeeldige garages gemaakt. Het parcours moest gedeeltelijk vooruit en gedeeltelijk achteruitrijdend worden afgelegd in een Landrover 90, zonder daarbij natuurlijk de pionnen te raken. Niet de tijd van iedere rijder was bepa lend, doch de tijd van de gehele ploeg zodat eventuele slechte rijders werden gecompenseerd door goede rij dersDit ging allemaal goed, doch als je de koers goed kwijt was kostte dit veel pionnen en derhalve ook strafpunten. Hierna gingen we slalom rijden op een afgesloten stuk weg. Eerst een aantal slaloms meken, keren in de modder en vervolgens terug. Bij de finish moest je met de voorwielen over de streep en de achterwielen niet. Na verloop van tijd ging dit ook steeds woester. Landroversdie op drie wielen reden en met volledig blokkerende wielen op de finish af om toch maar een snelle tijd neer te kunnen zetten. Vervolgens gingen we terug naar het restaurrant voor het maken van een schriftelijke test op het gebied van au totechniek en vragen te beantwoorden over de vorige camel trophys. Hierna kregen we een maaltijd aange boden. Na afloop hiervan moesten alle deelnemers van die dag zich melden voor de behendigheidstest. Hiervoor was een parcours uitgezet door modder en over grote stenen, onder touwen door etc. Er werd gestart in groepen van 10. Iedere deelnemer moest mini maal 1 keershet parcours afleggen, maar moest eerst over twee grote bui zen klimmen met een jerrycan met 20 li ter dieselolie en deze vervolgens mee nemen op het traject. Van elke groep van 10 gingen er twee verder en uitein delij k kwam er een winnaar uit de bus. Het was nu de beurt voor het groepsin terview. Hierin werden vragen gesteld waaromje jehad aangemeld. Watjeals voorbereiding voor deze dag had ge daan. Hoe je teamgenoot er uit moest zien en tenslotte nog een vraag van: Als je niet verder geselecteerd wordt waar aan denk je dan dat dat ligt. Toen gingen we op weg voor het laatste onderdeel van die dag: het terreinrij den. Wij reden in een Landrover 110 met een 3500 cc V8 motor. Ieder van onze groep moest een poos rijden op het strand van de Maasvlakte. Een Ne derlandse deelnemer van een van de vorige Camel Trophys zat ook in de auto om onze rijvaardigheid te beoor delen. Allerlei capriolen werden uitge haald met deze sterke Landrover, aller lei hobbels, duintjes en modderpoelen werden moeiteloos genomen. Na een aantal uren rondgereden te hebben al daar gingen we terug naar het restau rant in afwachting van het juryberaad. In onze groep heerste ook spanning, zou er iemand van ons doorgaan. Van een hadden we dit zeker verwacht, dit was een agent van de gemeentepolitie te 's-Gravenhage. Deze had van een plaatselijke dealer een landrover te leen gekregen en had dagen geoefend op het strand bij Scheveningen. Uitein delijk was het beraad afgelopen en wer den diegenen opgeroepen die niet doorgingen. Hier zat ik dus ook bijmaar ook de col lega van de gemeentepolitie 's-Graven- hage. Een ander lid van onze groep mocht wel verder mee. Van hem had den wij dit niet verwacht en hij zeker ook niet, temeer daar hij voor het eerst in een Landrover reed en dat was te merken ook. Als troost kregen we een oorkonde en een mooi boek over voorgaande Camel Trophys. Ieder van ons kon terugkijken op een leuke dag met veel nieuwe ervaringen en wij zijn zeker van plan om het vol gend jaar weer te gaan proberen. Saaman TltUfHT 11

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1986 | | pagina 4