Dubbelspion
Kunt u zich in maart 1986 twee weken
vrij maken om naar Australië te gaan?
Hoe is het met uw kennis van autotech
niek Dit formulier moest opgestuurd
worden naar een bedrijf in Hilversum.
Van al deze inzenders zouden er dan
200 worden voor 21 december 1985
Deze mensen kregen automatisch be
richt.
Groot was dan ook mijn verbazing,
toen ik eind december 1985 bericht
kreeg, dat ik was geselecteerd uit
24.000 aanmelders en dus bij de laatste
200 behoorde. Voor de provincie Zee
land en Zuid-Holland waren 50 mensen
geselecteerd en deze moesten op 11 ja
nuari 1986 bij elkaar komen op de
Maasvlakte voor een aantal tests. Dit
gebeurde ook op drie andere plaatsen
in het land en na deze selectie was het
de bedoeling, dat er 20 over bleven.
Deze 20 zouden dan met elkaar de stri j d
aan gaan binden in de Belgische Arden
nen en op het Eurocircuit te Valkens-
waard. Hieruit worden dan de 5 besten
gekozen, die naar het testterrein van
Landrover in Engeland zouden gaan.
Daar werd dan beslist welke twee het
team zouden gaan vormen en wie als re
serve zou worden aangewezen.
Zo ver waren we echter nog niet, dus
ging ik naar de Maasvlakte om te ki j ken
wat hier allemaal ging gebeuren. We
werden verwacht in een restaurant al
daar en kregen daar onze instructies.
We werden opgedeeld in ploegjes van
6 a 7 man. Ieder met een groot rugnum
mer op. Voor onze groep begon de dag
met precisierijden. In een blubberveld
waren een aantal pionnen uitgezet en
denkbeeldige garages gemaakt. Het
parcours moest gedeeltelijk vooruit en
gedeeltelijk achteruitrijdend worden
afgelegd in een Landrover 90, zonder
daarbij natuurlijk de pionnen te raken.
Niet de tijd van iedere rijder was bepa
lend, doch de tijd van de gehele ploeg
zodat eventuele slechte rijders werden
gecompenseerd door goede rij dersDit
ging allemaal goed, doch als je de koers
goed kwijt was kostte dit veel pionnen
en derhalve ook strafpunten.
Hierna gingen we slalom rijden op een
afgesloten stuk weg. Eerst een aantal
slaloms meken, keren in de modder en
vervolgens terug. Bij de finish moest je
met de voorwielen over de streep en de
achterwielen niet. Na verloop van tijd
ging dit ook steeds woester.
Landroversdie op drie wielen reden en
met volledig blokkerende wielen op de
finish af om toch maar een snelle tijd
neer te kunnen zetten.
Vervolgens gingen we terug naar het
restaurrant voor het maken van een
schriftelijke test op het gebied van au
totechniek en vragen te beantwoorden
over de vorige camel trophys.
Hierna kregen we een maaltijd aange
boden. Na afloop hiervan moesten alle
deelnemers van die dag zich melden
voor de behendigheidstest. Hiervoor
was een parcours uitgezet door modder
en over grote stenen, onder touwen
door etc. Er werd gestart in groepen
van 10. Iedere deelnemer moest mini
maal 1 keershet parcours afleggen,
maar moest eerst over twee grote bui
zen klimmen met een jerrycan met 20 li
ter dieselolie en deze vervolgens mee
nemen op het traject. Van elke groep
van 10 gingen er twee verder en uitein
delij k kwam er een winnaar uit de bus.
Het was nu de beurt voor het groepsin
terview. Hierin werden vragen gesteld
waaromje jehad aangemeld. Watjeals
voorbereiding voor deze dag had ge
daan. Hoe je teamgenoot er uit moest
zien en tenslotte nog een vraag van: Als
je niet verder geselecteerd wordt waar
aan denk je dan dat dat ligt.
Toen gingen we op weg voor het laatste
onderdeel van die dag: het terreinrij
den. Wij reden in een Landrover 110
met een 3500 cc V8 motor. Ieder van
onze groep moest een poos rijden op
het strand van de Maasvlakte. Een Ne
derlandse deelnemer van een van de
vorige Camel Trophys zat ook in de
auto om onze rijvaardigheid te beoor
delen. Allerlei capriolen werden uitge
haald met deze sterke Landrover, aller
lei hobbels, duintjes en modderpoelen
werden moeiteloos genomen. Na een
aantal uren rondgereden te hebben al
daar gingen we terug naar het restau
rant in afwachting van het juryberaad.
In onze groep heerste ook spanning,
zou er iemand van ons doorgaan. Van
een hadden we dit zeker verwacht, dit
was een agent van de gemeentepolitie
te 's-Gravenhage. Deze had van een
plaatselijke dealer een landrover te
leen gekregen en had dagen geoefend
op het strand bij Scheveningen. Uitein
delijk was het beraad afgelopen en wer
den diegenen opgeroepen die niet
doorgingen.
Hier zat ik dus ook bijmaar ook de col
lega van de gemeentepolitie 's-Graven-
hage. Een ander lid van onze groep
mocht wel verder mee. Van hem had
den wij dit niet verwacht en hij zeker
ook niet, temeer daar hij voor het eerst
in een Landrover reed en dat was te
merken ook.
Als troost kregen we een oorkonde en
een mooi boek over voorgaande Camel
Trophys.
Ieder van ons kon terugkijken op een
leuke dag met veel nieuwe ervaringen
en wij zijn zeker van plan om het vol
gend jaar weer te gaan proberen.
Saaman
TltUfHT
11