Camel Trophy 1986 slachtoffers uit Oosterland, Nieuwer- kerk en Ouwerkerk spoelden in Brui- nisse aan. Zij werden voorlopig begra ven in een massagraf op een hoger gele gen gebied bij Zijpe. Onder de slacht offers veel kinderen. Het bergen van de slachtoffers en het opvangen en onderbrengen van de ont luisterde evacué's ging een hele dag door. Tijd om behoorlijk te eten was er niet. De andere morgen op dinsdag 3 fe bruari arriveerde er met een boot van de Rijkspolitie te Water in Bruinisse een detachement van 25 man van de Rijkspolitie uit het distrikt Groningen. Zij hadden opdracht om door te gaan naar Brouwershaven. In verband met zijn plaatselijke bekendheid werd Hoekman meegestuurd. Op de rede van Brouwershaven hoorde hij voor het eerste nieuws van zijn familie. Op een schip ontwaardde hij zijn broer woonachtig in Goirle. Hij was een dag eerder als vrijwilliger op Schouwen aangekomen en hielp nu met het trans porteren van patiënten uit het zieken huis in Noordgouwe, die geëvacueerd moesten worden. Hij vertelde hemdat de familie ongedeerd was en hun toe vlucht hadden gezocht op een hoger ge legen gedeelte in Brouwershaven. In het groepsbureau waar Hoekman zich met het detachement meldde, trof hij een zwaar zieke groepscommandant aan, die Hoekman bij zich in huis nam, om bepaalde taken voor hem waar te nemen. Het detachement werd onder gebracht in een gebouw van het Loods wezen naast het bureau. Het detachement moest zelf voor eten zorgen en dat ook zelf betalenMiddels declaraties moest later de zaak verre kend worden. Om de beurt kookte men op een buta- gasstel een maaltijd voor 25 personen. Na enige weken kwam er een telexbe richt binnen, via allerlei omwegen, waarin melding werd gemaakt, dat in het rampgebied de wachtmeester Hoekman vermist werd. Hij had op 1 februari zijn detachement in Steenber gen verlaten met onbekende bestem ming en was sindsdien spoorloos. Via de Districtscommandant in Mid delburg werd geregeld, dat Hoekman toch in Brouwershaven moest blijven en voorlopig niet terug hoefde naar Holten. Ondanks toezeggingen was men vergeten de omzwervingen van Hoekman op de bestemde plaats ken baar te maken. De slachtoffers van de ramp waren in Brouwershaven en directe omgeving kort na de rampnacht al geborgen. De werkzaamheden spitsten zich toen toe op evacueren van de bevolking, bergen van goederen, vee en cadavers, toe zicht met boten in de ondergelopen pol ders (hier en daar waren al plunderaars actief) en verdelen van water en hulp goederen. Uiteindelijk moest Hoekman na veel geharrewar toch op 13 juli 1953 naar HoltenEerst moest hij zich melden bij de Districktscommandant in Almelo, die hem de jas uitborstelde, omdat hij in Zeeland wilde blijven. Hij kreeg te verstaandat hij aan overplaatsing naar Zeeland niet hoefde te denken .Dit was het antwoord op een verzoek tot defini tieve plaatsing in Zeeland, wat Hoek man had ingediend. Op 15 juli, twee dagen later kwam als donderslag bij heldere hemel het be richt, dat hij toch in Zeeland geplaatst werd. In de daarop volgende maanden werd hij ingezet op verschillende plaat sen in Tholen, ondere andere in Stave- nisseéén van de meest zwaar getroffen dorpen en later in Kruiningen en Brui nisse. Uiteindelijk volgde in het voor jaar van 1954 een definitieve plaatsing in Oosterland. De dijken waren gedicht en de weder opbouw was in volle gang. De meeste mensen waren weer naar huis en haard teruggekeerd, waar vele lege plaatsen waren achtergebleven. J.A.C.M. Eind vorig jaar verschenen er overal in de media berichten over de Camel Trophy 1986. Zoals gewoonlijk kon hier zich iedereen voor aanmelden en na een uiteindelijke selectie voor het Nederlandse team uit komen, dat in maart 1986 de strijd aan zou binden tegen andere buitenlandse Camel-teams tijdens een tocht van ruim 1000 mijl door Australië. In een overmoedige bui vroeg ik ook een aanmeldingsformulier aan, wat na korte tijd al werd toegestuurd. Op dit formulier moesten een groot aantal vragen worden ingevuld, zoals: Heeft u al eens een overlevingscursus gevolgd? Heeft u bezwaar tegen een partner van de andere sexe? Hoe vaak per jaar komt u in het buitenland? Hoeveel ta len spreekt u? In wat voor auto rijdt u? 9

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1986 | | pagina 3