Camel Trophy 1986
slachtoffers uit Oosterland, Nieuwer-
kerk en Ouwerkerk spoelden in Brui-
nisse aan. Zij werden voorlopig begra
ven in een massagraf op een hoger gele
gen gebied bij Zijpe. Onder de slacht
offers veel kinderen.
Het bergen van de slachtoffers en het
opvangen en onderbrengen van de ont
luisterde evacué's ging een hele dag
door. Tijd om behoorlijk te eten was er
niet.
De andere morgen op dinsdag 3 fe
bruari arriveerde er met een boot van
de Rijkspolitie te Water in Bruinisse
een detachement van 25 man van de
Rijkspolitie uit het distrikt Groningen.
Zij hadden opdracht om door te gaan
naar Brouwershaven. In verband met
zijn plaatselijke bekendheid werd
Hoekman meegestuurd. Op de rede
van Brouwershaven hoorde hij voor
het eerste nieuws van zijn familie. Op
een schip ontwaardde hij zijn broer
woonachtig in Goirle. Hij was een dag
eerder als vrijwilliger op Schouwen
aangekomen en hielp nu met het trans
porteren van patiënten uit het zieken
huis in Noordgouwe, die geëvacueerd
moesten worden. Hij vertelde hemdat
de familie ongedeerd was en hun toe
vlucht hadden gezocht op een hoger ge
legen gedeelte in Brouwershaven.
In het groepsbureau waar Hoekman
zich met het detachement meldde, trof
hij een zwaar zieke groepscommandant
aan, die Hoekman bij zich in huis nam,
om bepaalde taken voor hem waar te
nemen. Het detachement werd onder
gebracht in een gebouw van het Loods
wezen naast het bureau.
Het detachement moest zelf voor eten
zorgen en dat ook zelf betalenMiddels
declaraties moest later de zaak verre
kend worden.
Om de beurt kookte men op een buta-
gasstel een maaltijd voor 25 personen.
Na enige weken kwam er een telexbe
richt binnen, via allerlei omwegen,
waarin melding werd gemaakt, dat in
het rampgebied de wachtmeester
Hoekman vermist werd. Hij had op 1
februari zijn detachement in Steenber
gen verlaten met onbekende bestem
ming en was sindsdien spoorloos.
Via de Districtscommandant in Mid
delburg werd geregeld, dat Hoekman
toch in Brouwershaven moest blijven
en voorlopig niet terug hoefde naar
Holten. Ondanks toezeggingen was
men vergeten de omzwervingen van
Hoekman op de bestemde plaats ken
baar te maken.
De slachtoffers van de ramp waren in
Brouwershaven en directe omgeving
kort na de rampnacht al geborgen. De
werkzaamheden spitsten zich toen toe
op evacueren van de bevolking, bergen
van goederen, vee en cadavers, toe
zicht met boten in de ondergelopen pol
ders (hier en daar waren al plunderaars
actief) en verdelen van water en hulp
goederen.
Uiteindelijk moest Hoekman na veel
geharrewar toch op 13 juli 1953 naar
HoltenEerst moest hij zich melden bij
de Districktscommandant in Almelo,
die hem de jas uitborstelde, omdat hij
in Zeeland wilde blijven. Hij kreeg te
verstaandat hij aan overplaatsing naar
Zeeland niet hoefde te denken .Dit was
het antwoord op een verzoek tot defini
tieve plaatsing in Zeeland, wat Hoek
man had ingediend.
Op 15 juli, twee dagen later kwam als
donderslag bij heldere hemel het be
richt, dat hij toch in Zeeland geplaatst
werd. In de daarop volgende maanden
werd hij ingezet op verschillende plaat
sen in Tholen, ondere andere in Stave-
nisseéén van de meest zwaar getroffen
dorpen en later in Kruiningen en Brui
nisse. Uiteindelijk volgde in het voor
jaar van 1954 een definitieve plaatsing
in Oosterland.
De dijken waren gedicht en de weder
opbouw was in volle gang. De meeste
mensen waren weer naar huis en haard
teruggekeerd, waar vele lege plaatsen
waren achtergebleven.
J.A.C.M.
Eind vorig jaar verschenen er overal in
de media berichten over de Camel
Trophy 1986.
Zoals gewoonlijk kon hier zich iedereen
voor aanmelden en na een uiteindelijke
selectie voor het Nederlandse team uit
komen, dat in maart 1986 de strijd aan
zou binden tegen andere buitenlandse
Camel-teams tijdens een tocht van ruim
1000 mijl door Australië.
In een overmoedige bui vroeg ik ook
een aanmeldingsformulier aan, wat na
korte tijd al werd toegestuurd. Op dit
formulier moesten een groot aantal
vragen worden ingevuld, zoals: Heeft u
al eens een overlevingscursus gevolgd?
Heeft u bezwaar tegen een partner van
de andere sexe? Hoe vaak per jaar
komt u in het buitenland? Hoeveel ta
len spreekt u? In wat voor auto rijdt u?
9