-|4 Het bouwen van een pijler. Collega ing. A. F. J. M. Stael: 'Je kunt het niet uit een boekje leren'. mensen wilden meedoen, of dat ze al voldoende deskundigheid op dit gebied in huis hadden'. Tenslotte zijn vrij veel weg- en waterbouwers in hun militaire diensttijd officier of onderofficier bij de Genie geweest. 'Het aantal aanmeldingen was groter dan het aantal beschikbare plaatsen.' Ruim veertig man werden uitgekozen. Uit praktische overwegingen waren dat collega's van onder de vijftig. Die draaien nog jaren mee, zodat RWS lang wat kan hebben aan de opgedane ervaring. Het zijn allemaal vrijwilligers en ze komen overal vandaan. Een dienst- kringhoofd uit Deventer, collega's van ontwerpafdelingen uit Tilburg en Lely stad, een technicus van 'Bruggen' uit Raamsdonksveer enzovoort. 'Het leek me leuk om het mee te maken', motiveerde ing. F. A. G. C. van den Hurk uit Den Bosch zijn aanmelding. Hij werkt op een ontwerpafdeling van de directie Noord-Brabant. 'Ik heb nooit met de Ge nie te maken gehad. Ik ben zelfs niet in dienst geweest.' Dienstkringhoofd ing. W. M. Vinke uit Deventer schreef in 'uit pure nieuwsgie righeid. Het was een aardige afwisseling van het bureauwerk.' De groep werd in tweeën gedeeld. De eerste 20 man startten half november '82 met de cursus, de rest begint in april van dit jaar. 'Alles wordt gebouwd met hand kracht' De Bruggen- en Wegenschool ligt vlakbij Engelen, aan de oude rijks weg Utrecht-Den Bosch. Een uitge strekt complex met loodsen, kanto ren, een kantine en veel zwaar genie- materieel. Langs de school stroomt de Oude Dieze. Soldaten oefenen hier met boten en vlotten. De cursisten vielen in handen van de instructeurs van de school, adjudant A. M. Aanraad en sergeant-1 C. Kroon. Helemaal nieuw was het niet, want in oktober '82 hadden de RWS-ers een voorlichtingsdag gehad, waaraan ook een rondleiding verbonden was. Maar nu werd het ernst. Adjudant Aan raad: "s Maandags begonnen we met de theorie. Een overzicht van het materieel en de bouwwijzen. We stonden eerst na tuurlijk wat vreemd tegenover elkaar. Niemand kwam echt los. Ikzelf nam ook een beetje een afwachtende houding aan. De volgende dag gingen we bou wen en toen was het ijs gauw gebroken.' Er moest een brug geslagen worden over een brede sloot op het terrein. De cursisten dienden het zelf maar eens uit te zoeken vond Aanraad. Ze kenden de theorie en het moest dus lukken. Toch was het een hele opgave. Vooral voor mensen die de hele dag op een bureau zitten viel het niet mee. Er wordt gebouwd met handkracht. Je moet niet alleen sjouwen, het is ook wel eens een beetje angstig. Er zijn brug- stukken bij van 300 kilo, die je met de hand rechtop moet zetten.' Prompt de eerste dag gebeurde er al een ongeluk, waaraan een ambulance en een zieken huis te pas kwamen. Niet dat iemand een paneel liet vallen of zo, maar één van de cursisten jaapte zich flink in de vinger met een metalen meetlint. Hij moest weggebracht worden om de wond te la gen hechten. 'Wij hebben hem toen maar commandant van de ploeg gemaakt', al dus adjudant Aanraad. Van zo'n 'benoe ming' kun je van alles denken, maar Aan raad grijnsde en gaf geen verder com mentaar. Behoorlijk kapot Op woensdag van de eerste week stond de brug overeind. Er werd een tank georganiseerd om erover heen te rijden. Alles ging goed, stelden de cursisten tevreden vast. 'Toen hij klaar was konden we op iets terugkijken dat we zelf gemaakt hadden', meende colle ga Van den Hurk. De tweede week werd het wat moeilijker, want ze moesten een brug op pijlers bou wen. Achterop het terrein staat een soort landhoofd en daarop werd de overspan ning gebouwd. Iets verderop, in de laag te, kwamen twee pijlers, waarop de con structie zou rusten. In hecht teamver band gingen de cursisten aan de gang. In kou en regen en modder. 'De zwaarte van het materiaal viel me niet tegen', vond Van der Hurk. 'Als je een aantal panelen gesjouwd hebt, wis sel je gewoon af met een ander. Dan ga je bouten aandraaien of zoiets. Wanneer je niet afwisselt ben je 's avonds kapot.' Ing. Vinke was vooral verrast door de eenvoud: 'Het viel me op dat de bailey brug een vreselijk simpele constructie is. Ik heb het gevoel dat iedereen die aan de

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1983 | | pagina 8