8
Boven, duizenden
stuks vee verdron
ken
Rechts, op Oud
Beijerland kon een
kudde schapen
nog juist worden
gered.
kon komen, maar dat beslist niet bekend
was wat de gevolgen voor de dijken kon
den zijn. Rijkswaterstaat had voor de
plaatsen Rotterdam, Willemstad, Gorin-
chem, Vianen en Bergen op Zoom twee
waterstanden - 'flink' en 'gevaarlijk
hoogwater' - vastgesteld, waarbij het
KNMI een waarschuwing moest uitstu
ren. In Willemstad bij voorbeeld was het
'flink hoogwater' als verwacht werd dat
een stand van 250 cm boven NAP over
schreden zou worden. En 'gevaarlijk
hoogwater' was het wanneer in die
plaats het water boven 340 cm NAP
zou komen. Bij flink en gevaarlijk hoog
water moest het KNMI het telegraafkan
toor in Amsterdam inlichten. Daar had
men een lijst adressen, waar een waar
schuwingstelegram heen moest.
Verder waren er de stormwaarschuwin-
gen die via de radio werden uitgezonden.
Overdag tenminste, want 's nachts was
alles dicht. 'Later kregen we een regeling
dat in noodsituaties de radio bemand
werd. Zo'n afspraak is nu niet meer nodig
omdat er ook 's nachts altijd een zender
in de lucht is.'
we naar boven. Onderweg liep de kooi
een paar keer bijna vast, zo stond alles
te schudden. Bovenop kon je je niet
staande houden, zonder de leuning vast
te pakken.' Maar dat er een ramp dreigde
werd beslist niet voorzien. 'Niemand
leefde met het idee dat de dijken zouden
breken. Misschien alleen een paar men
sen in Zeeland, die zagen hoe hoog het
water stond toen het nog eb was. Wij
hadden er geen idee van dat er overstro
mingen zouden komen. Voor ons was
het op dat moment alleen een interes
sante storm. Pas de volgende morgen
kregen we daar berichten over. Het was
zelfs zo gek, we hoorden niets over
Schouwen-Duiveland. Gelukkig, dach
ten we, daar is niets aan de hand. Pas de
vlieger van de eerste KLM-vlucht naar
Londen op 1 februari ontdekte en meldde
dat het eiland onder water stond.'
'Flink' en 'gevaarlijk hoogwater'
oe was het mogelijk dat het KNMI er
geen idee van had dat er een ramp
dreigde? Dr. Postma legt uit dat 'De
Bilt' aan de hand van weerkaarten
en statistieken kon uitrekenen hoe hoog
het water in bepaalde omstandigheden