RIJKSWATERSTAAT at te doen? Natuurlijk moet de om budsman alle kanten van de zaak kennen vóórdat hij in zijn rapport zijn oordeel kan geven. Maar om dat het voor een ambtenaar heel verve lend kan zijn als er een klacht over hem bij de ombudsman in onderzoek is, heeft hij natuurlijk recht op hulp. Hij kan zijn helpers zelf uitkiezen, bijvoorbeeld een collega of chef, maar hij mag ook, en dat zal vaak verstandig zijn, een beroep doen op een van de drie vertrouwens mannen die de minister voor het minis terie heeft aangewezen. Dit zijn mr. A. W. Nautavoorde PTT, mr. R. H. Hartog voor Rijkswaterstaat, en mr. C. G. Sloothaak voor de rest van het departement. De brief Een brief van de ombudsman wordt soms naar het werkadres van de ambtenaar gestuurd, in welk geval deze met spoed, ongeopend, in han den van de geadresseerde wordt gege ven. Ook komt het voor dat de brief naar het huisadres van de ambtenaar wordt gestuurd. Niet iedere brief van de om budsman betekent dat er een onderzoek gaande is, soms bevatten de brieven ge woon vragen om inlichtingen. In alle ge vallen is het raadzaam vóór de beant woording even overleg te plegen met een vertrouwensman of een chef. Klachten Vaak zijn de klachten waarover de ombudsman een onderzoek instelt, klachten over een gang van zaken. Voorbeelden hiervan zijn: geen exa mengeld teruggekregen van het Cen traal Bureau voor Rijvaardigheidsbewij zen (CBR); het te lang moeten wachten op een schriftelijk antwoord; door zend amateurs verstoorde radiouitzendingen; zoekgeraakte girobescheiden; het door geven van adreslijsten door de Rijks dienst voor het Wegverkeer; het afwijzen van een verzoek tot afkoop van de vaar- plichtbeloning. Ook dan komen de brie ven met het vignet langs en moet er een antwoord worden gemaakt. Hierbij zal men in de diensten vaak de contact ambtenaren Nationale Ombudsman van ons ministerie inschakelen. Dit zijn de zelfde mensen als de contact-ambte naren Wet Openbaarheid van Bestuur. De centrale contact-ambtenaar voor de ombudsman is ook dezelfde als die voor de Wet openbaarheid: drs. H. L. Meen- horst-Blok bij de directie Voorlichting. Meer weten? Indien u meer wilt weten over de Natio nale Ombudsman kunt u hierover een informatie-blad aanvragen bij de direc tie Voorlichting, telefoonnummers 070-747710 of 747120. Lynde Meenhorst-Blok ■HHHH MmmmmmÊÊÊ—m Centrale contact ambtenaar drs. Lijnde Meenhorst- Blok. Het vignet van de nationale ombuds man. Beste Hans en Tilly, Ik ben Carolien Faber en 11 jaar oud. Mijn vader werkt bij de Rijkswater staat in Zierikzee. Daarom hoor en lees ik veel over de Deltawerken en heb ik er een gedicht over ge maakt. Misschien willen jullie het gebruiken als kopij voor de eerst volgende Profiel. Groetjes van Carolien Faber Nieuwerkerk De Rijkswaterstaat Die alsmaar verder gaat Beschermt heel Zeeland En Zuid-Holland aan de rand Oosterschelde is de naam Waar ze thans aan het werk zijn gegaan. De Oosterschelde is een kleine zee Hij brengt veel stormen mee Maar er ligt nu een eiland Met water aan de rand. Er zijn schepen oh zo groot Maar er is een boot. MYTILUS de triller OSTREA de tiller Allebei even goed En ze hebben erg veel moed Er worden Pijlers gemaakt Opdat ons eiland straks goed wordt bewaakt. Bedankt Carolien, we nemen je gedicht graag op.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1983 | | pagina 11