Grote gezinnen een zegen of een economische noodzakelijkheid? 11 Wekelijks commentaar Sinds korte tijd probeert de Poolse re gering op redelijke voet te leven met de roomse kerk in dat land. Dat verklaart het feit dat de vrouw van de Amerikaan se president tijdens een bezoek aan dat land een jarenlange vast gehouden kardinaal mocht bezoeken, terwijl haar man in gesprek was met partijleider Ed ward Gierek. Vals bondgenootschap Er is reden om op goede voet met el kaar te leven is het oordeel van de Pool se regering. Het gaat niet zo best met de economie in het land en de roomse kerk kan haar leden zeker aanzetten zich meer in te spannen. Er zijn andere problemen die men gezamelijk kan aanpakken. Zo verschillen kerk en staat nauwelijks in de opinie over de noodzaak tot bevolkingsgroei. Een vals bondgenootschap wordt dan ook ge zocht. En de anderen laten zich vinden. In Elseviers magazine van 24 dec. 1977 zegt - in geheel ander verband - de En gelse journalist Malcolm Muggeridge dan ook dat de Sowjetleiders in feite al lang het marxisme hebben afgezworen en dat er binnen niet al te lange tijd een dag komt waarop ze dat openlijk zullen doen. Hij vervolgt dan met de vrees uit te spreken: 'op diezelfde dag verschijnt er in Rome een encycliek "De necessi tate Marxismi", over de noodzakelijk heid van het marxisme. In wrange hu mor wijst deze christenjournalist de ernst van de situatie aan. Eén van de problemen Eén van de problemen in het commu nistisch Polen is de enorme vergrijzing van de bevolking. Goed, kerk en staat mogen verschillen over de oorzaak er van, ze bepleiten beide grote gezinnen. De staat zegt nog trots dat het geboor tecijfer in Polen met een groei van jaar lijks een procent één van de hoogste in Europa is, en dat de vergrijzing komt door de langere levensduur. Dat zegt de kerk ook, maar ze voegt eraan toe dat het ook mede komt door de kleine gezinnen met één of twee kinderen. Dit samen resulteert - aldus een pastorale brief van de Poolse bisschoppen - in het feit dat erin 2000 van elke vijf Polen er één ouder dan 60 jaar zal zijn. Deze ontwikkeling zal zich in het bijzonder gaan wreken in de vergrijzing van de plattelandsbevolking en dus in de voedselvoorziening. De bisschoppen schrijven verder dat de jonge Polen hun belangstelling voor de voortplanting hebben verloren en maar al te zeer gebruik maken van voorbehoedsmiddelen en abortus pro- vocatus. Ik zou er bijna van zeggen: het westerse beeld is niet anders. Probleem oplossen Nu, de roomse kerk in Polen en de Pool se staat zijn het er over eens dat dit nij pende probleem opgelost moet wor den. Ze slaan de handen in één. De economische noodzaak dwingt hen er toe. De roomse bisschoppen hebben in hun schrijven dan ook gerept over een 'bevolkingsramp' als de mensen niet voor meer kinderen zorgen. Ze hebben hun kerkleden opgeroepen tot meer materiële en morele steun aan grote gezinnen. We hebben de Poolse bis schoppelijke brief niet zelf gelezen, maar nergens elders lazen we dat ze ook maar met één woord geschreven hebben over de zegen van een groot gezin. Geen zegen om economische noodzakelijkheid, maar zegen omdat God ons kinderen toevertrouwt van Hem om er op deze aarde voor te mo gen zorgen. Daarbij kom ik op een ander artikel in genoemd nummer van Elseviers maga zine, namelijk van de Duitse theologe Dorothee Sölle die bekend staat om haar sympathie voor het marxisme en haar afkeer van het kapitalisme. Zij stelt duidelijk dat de kerk zich altijd in dienst van dat kapitalisme gesteld heeft door haar bij te vallen als maat schappelijk systeem en niet te vechten tegen haar maatschappijstructuur. 'Het kapitalistische systeem functio neert toch bij de gratie van de versla ving'. Ze voegt er nog aan toe: 'Het ka pitalisme als systeem staat net zo vijandig tegenover de godsdienst als het Oosteuropese socialisme.Dat antwoord geeft ze op de opmerking dat we nog maar moeten afwachten hoe een fusie van christendom en socialis me zal aflopen. Een zegen. We schrijven boven die forum: 'Grote gezinnen een zegen of een economi sche noodzakelijkheid?' Het zal voor een goed christen geen vraag zijn! O nee, psalm 127 zingt in lof aan de Heere terecht: 'Zie, de kinderen zijn een erf deel des Heeren, des buiks vrucht is een beloning.Maar kun je dat zeg gen in een communistisch land. Weten wij welke angsten de mensen moeten doorleven? Dat ze maar liever geen kin deren hebben om hen het leed later te besparen. Het leed en de ellende dat het regiem hen kan en zal aandoen. Zijn er nog niet ieder jaar duizenden die vluchten naar het 'vrije' Westen? En wijken soms zelf communisten het Oostblok niet uit. Zo geheten democra tische communisten die zich verwant weten met de zo juist genoemde Sölle en de onlangs overleden Ernst Bloch die met Moltmann de brug sloeg tussen christendom en communisme? Bloeit het Euro-communisme niet op als een late loot aan Marx'boom? Zeker, en dat kan ook ons tot stikkens toe benau wen. Maar groter dan de Helper is de nood toch niet! Dat zal iedere rechte christen ook in Polen vast moeten en kunnen houden door Gods genade. Dus mag hij blijven zingen van de belo ning die langs de weg van geboorte komt. Schrijven de Poolse bisschoppen daar over? We hebben het niet gelezen. Zien ze alleen de vergrijzing, het dreigende voedseltekort. Zijn dat motieven om ge bruik van voorbehoedsmiddelen en a- bortus provocatus aan te wijzen als schuldbronnen die gedachten oproe pen om maar kleine gezinnen te vor men. Getuigt men waarachtig tegen het regiem, brengt men metterdaad Gods Woord in het openbare leven???

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1978 | | pagina 6