6 Restant van wat eens een stolpboerderij was ri uit de eerste berichten bekend werd, dat er een ramp was gebeurd waarvan de omvang met het uur gro ter bleek te zijn, kwam de hulpverle ning op gang, eerst plaatselijk, later toenemend tot een massale stroom. Toen de reddingswerkzaamheden op woensdag 4 februari als beëin digd konden worden beschouwd, kon alle aandacht gericht worden op het herstel, dat plaatselijk al proviso risch was aangepakt. Het dichten van de buitendijk bij Strijen had reeds op 3 februari plaats. Een fraai voorbeeld van snelheid is de dich ting van het 50 m wijde stroomgat in de Noorddijk van de Alblasserwaard bij Papendrecht op 5 februari. Tal van dichtingen volgden in de daarop volgende maanden. Ter illustratie nog enkele cijfers: de lengte van de beschadigde en vernielde dijken was circa 500 km en voor het her stel werden 17 miljoen zandzakken gebruikt. In de schakel van stroomgat-dich- tingen was het eerste stroomgat bij Ouddorp op Goeree en Overflakkee na 12 dagen gedicht. De laatste von den plaats op het eiland Schouwen en Duiveland n.l. op 19 augustus de Zuider Nieuwlandpolder, op 27 au gustus bij Schelphoek en in de nacht van 6 op 7 november had de laatste sluiting bij Ouwerkerk plaats. Voor de herstelwerken in Zuid-Holland en Zeeland werd veelvuldig gebruik ge maakt van caissons en opzetstuk- ken in gewapend beton. De ontstane schade op Schouwen en Duiveland en het daaruit voortvloeiende werk programma was van zo'n enorme af meting, dat met kleine middelen nau welijks iets te bereiken viel. Eerst begin 1954 was het land op dit ei land weer droog. Op een drietal plaatsen in Zuid-Hol land werd bij het dijkherstel asfalt toegepast. Bescherming tegen het water De ramp van 1953 heeft uiteraard een geweldige versnelling in de ont wikkeling van het denken inzake de bescherming tegen het water, ten gevolge gehad. Onderhoud alleen is niet overal vol doende, dat heeft deze ramp wel aangetoond. Vlak na de ramp werd alom de roep vernomen: sluit toch de zeegaten, die invalspoorten voor stormvloeden. Later werden hierte gen weer bezwaren aangevoerd. De vraag blijft wat het heetste hangijzer is. Het is nu nog een feit, dat bij een he vige storm de mensen op Tholen en Schouwen en Duiveland niet naar bed durven gaan. Als gevolg van de ramp installeerde de Minister van Verkeer en Water staat een 'commissie van advies in zake de beantwoording van de vraag welke waterstaatstechnische voor zieningen dienen te'worden getrof fen met betrekking tot de door de stormvloed van 1 februari 1953 ge teisterde gebieden, waarbij in het onderzoek ware te betrekken de vraag of een afsluiting van de zeear men zulk een voorziening behoort te vormen.' Deze commissie, kortweg Delta Commissie genoemd, is met bekwa me spoed aan het werk gegaan. Wat er van Nederland zou overblijven zonder zeedijken

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1978 | | pagina 4