6
Restant van wat eens een stolpboerderij was
ri uit de eerste berichten bekend
werd, dat er een ramp was gebeurd
waarvan de omvang met het uur gro
ter bleek te zijn, kwam de hulpverle
ning op gang, eerst plaatselijk, later
toenemend tot een massale stroom.
Toen de reddingswerkzaamheden
op woensdag 4 februari als beëin
digd konden worden beschouwd,
kon alle aandacht gericht worden op
het herstel, dat plaatselijk al proviso
risch was aangepakt. Het dichten
van de buitendijk bij Strijen had
reeds op 3 februari plaats. Een fraai
voorbeeld van snelheid is de dich
ting van het 50 m wijde stroomgat in
de Noorddijk van de Alblasserwaard
bij Papendrecht op 5 februari. Tal
van dichtingen volgden in de daarop
volgende maanden. Ter illustratie
nog enkele cijfers: de lengte van de
beschadigde en vernielde dijken
was circa 500 km en voor het her
stel werden 17 miljoen zandzakken
gebruikt.
In de schakel van stroomgat-dich-
tingen was het eerste stroomgat bij
Ouddorp op Goeree en Overflakkee
na 12 dagen gedicht. De laatste von
den plaats op het eiland Schouwen
en Duiveland n.l. op 19 augustus de
Zuider Nieuwlandpolder, op 27 au
gustus bij Schelphoek en in de nacht
van 6 op 7 november had de laatste
sluiting bij Ouwerkerk plaats. Voor
de herstelwerken in Zuid-Holland en
Zeeland werd veelvuldig gebruik ge
maakt van caissons en opzetstuk-
ken in gewapend beton. De ontstane
schade op Schouwen en Duiveland
en het daaruit voortvloeiende werk
programma was van zo'n enorme af
meting, dat met kleine middelen nau
welijks iets te bereiken viel. Eerst
begin 1954 was het land op dit ei
land weer droog.
Op een drietal plaatsen in Zuid-Hol
land werd bij het dijkherstel asfalt
toegepast.
Bescherming tegen het water
De ramp van 1953 heeft uiteraard
een geweldige versnelling in de ont
wikkeling van het denken inzake de
bescherming tegen het water, ten
gevolge gehad.
Onderhoud alleen is niet overal vol
doende, dat heeft deze ramp wel
aangetoond. Vlak na de ramp werd
alom de roep vernomen: sluit toch de
zeegaten, die invalspoorten voor
stormvloeden. Later werden hierte
gen weer bezwaren aangevoerd. De
vraag blijft wat het heetste hangijzer
is.
Het is nu nog een feit, dat bij een he
vige storm de mensen op Tholen en
Schouwen en Duiveland niet naar
bed durven gaan.
Als gevolg van de ramp installeerde
de Minister van Verkeer en Water
staat een 'commissie van advies in
zake de beantwoording van de vraag
welke waterstaatstechnische voor
zieningen dienen te'worden getrof
fen met betrekking tot de door de
stormvloed van 1 februari 1953 ge
teisterde gebieden, waarbij in het
onderzoek ware te betrekken de
vraag of een afsluiting van de zeear
men zulk een voorziening behoort te
vormen.'
Deze commissie, kortweg Delta
Commissie genoemd, is met bekwa
me spoed aan het werk gegaan.
Wat er van Nederland zou overblijven zonder
zeedijken