EEN EILAND WORDT BEDREIGD! Dringend appèl aan de overheid! Dit is het beelddat Schouwen-Duiv eland toont. Aan de ene kant de Skandinavische noodwoningen, waarvan u er op de linker foto enige ziet afgebeeldaan de andere kant pas gebouwde huizen (rechts). Vooral deze laatste geven het prettige gevoel, dat men in Zeeland alles op alles zet, om het geleden materiële verlies zo gauw mogelijk in te halen. c Wereldkroniek heeft steeds grote belang- I stelling gehad voor het wel en wee van onze Nederlandse eilanden, in het bijzonder voor de Ziiidlioilandse en Zeeuwse eilanden, ook omdat deze zo kwetsbaar bleken te zijn voor de altoos dreigende zuidwester- en noordwesterstormen. Toen de grote watersnood in 1953 ons land teisterde zijn wij er met auto's, motorvletten en zelfs een helikopter op uitgetrokken om u in woord en beeld te tonen lioc onvoorstelbaar ernstig de ramp wel was en hoe nameloos het leed, dat werd geleden. Toen de laatste gaten nog niet gedicht waren, richtten wij wederom onze schreden naar Zeeland en ditmaal was het speciaal het eiland Schouwen- Duiveland, het zwaarst geteisterde van alle, dat onze aandacht kreeg met als voornaamste punt onzer belangstelling het over de gehele wereld bekend geworden dorpje Ouwerkerk, dat op luttele afstand van een der grootste'gaten in de zeedijk vele maanden lang zijn ongelooflijk taaie en moedige strijd tegen het water had uit te vechten. Wij brachten in onze beschouwingen ,',24 uur Ouwerkerk" hulde aan de weinige dappere gezinnen, die nog in het dorp waren overgebleven met aan het hoofd de prachtfiguren van de burgemeester J. Romeyn en diens trouwe echtgenote. Ook werden door ons als een willekeurig voorbeeld hoe ingrijpend het dijkherstel en de versteviging van de zeewering wel was en hoeveel kosten met e.e.a. gepaard gingen, onze cameralenzen gericht op een stukje dijk van nog geen kilometer lang, dat aan Schouwens Noordkust direct achter de duinen, die daar slechts één rij breed zijn, door lange buisleidin gen met zand werd opgespoten, dat door twee enorme zuigers vanuit het Brouw ershavense gat werd opgezogen. En nu besloten wij wederom een bezoek aan het geteisterde eiland te brengen om de stand van zaken eens op te nemen en ook onze blik naar de toekomst te richten. Een toekomst, waarin het Deltaplan een grote rol speelt. Maar met dit plan zijn tientallen jaren gemoeid en daarom willen wij onze aandacht vooral bepalen bij wat nu, direkt gedaan moet worden, wil een ramp als die van 1953 definitief tot het ver leden behoren! Alle Zeeuwse waterschappen en polderbesturen zijn het, wat deze onmiddellijke plannen betreft, eens en in dit artikel zullen wij hen als het ware zelf dan ook voortdurend aan het woord laten. Naar Schouwen en Duiveland We zijn op weg naar Schouwen en Duiveland. We steken het Zijpe over en zien de prachtig gerestau reerde dijk. In de verte is zelfs het nieuwe stuk zicht baar ter hoogte van Ouwerkerk, waar het laatste gat in tegenwoordigheid van onze Koningin op 6 novem ber '53 op zulk een indrukwekkende wijze werd gedicht. Zierikzee. Pittoresk ligt de hoofd stad" van het eiland in de zon. Heel veel noodwoningen zijn al weer verdwenen, zoals wij dat ook reeds zagen in Bruinis- se, Oosterland en Nieuwerkerk. Het land staat er goed bij en grote gedeelten van de destijds overstroomde gebieden dragen reeds een oogst, die praktisch gelijk staat met die, welke men vóór de ramp kon binnenhalen. Een succes, waarmee men de Zeeuwen geluk kan wensen. Wij komen langs gedeeltelijk vernieuwde en ge deeltelijk geheel nieuwe wegen naar de westkant van Schouwen. Deze wegen voeren soms nog door kale zandgebieden, de laatste resten die weer vruchtbaar gemaakt moeten worden en de rechtheid van deze wegen in tegenstelling tot de vele bochten van vroe ger, wijst reeds op de eerste resultaten der thans aangevangen herverkaveling. Schouwen vechi voor zijn toekomst! Wat is eigenlijk herverkaveling Om het voor de leek zo simpel en duidelijk mogelijk te zeggen: van elke boer wordt opgenomen hoeveel land hij bezit en waar zich dat bevindt, want in vele gevallen hebben boeren akkers, die ver verwijderd zijn van hun hof steden. Nu wordt a.h.w. al het land voor een ogenblik onteigend om daarna rond elke boerderij hetzelfde kwantum land, of dezelfde waarde aan land, dat de betreffende boer bezat, weer aan hem toe te kennen. Soms moeten daardoor boerderijen verplaatst worden, maar in alle gevallen wordt bereikt, dat de boeren al hun grond in hun onmiddellijke nabijheid hebben, hetgeen natuurlijk een aanzienlijke bespa ring van werkkrachten betekent en deze zijn ook op Schouwen-Duiveland uitermate schaars, dus kostbaar. Geen bochten meer Maar daarnaast is het nu mogelijk geworden, dat deze toegewezen stukken een meer rechthoekig karakter dragen, waardoor ook de wegen hun talloze bochten verliezen. Natuurlijk gaat er van de roman tische sfeer iets verloren, maar de twintigste eeuw éist nu eenmaal een ver doorgevoerde economie en ook het wegverkeer is gebaat met de kortste ver bindingen, die door de rechte lijn ontstaan. De westkant van Schouwen, die niet door de ramp werd geteisterd, staat er weelderig en bloeiend bij de boomgaarden zijn volgeladen, het vee graast in groten getale op de groene weiden en nog steeds is de zeer scherpe scheidingslijn te zien tot waar het ver derfelijke zeewater zijn verwoesting heeft aangericht, want vanaf die lijn vindt ge geen geboomte meer overeind staan. Zo staat het mooie oude kasteel Moermont bij Renesse, dat vroeger in een prachtige bosschage verscholen lag, met een bij zonder fraaie oprijlaan, omzoomd door hoog geboomte, als een naakte steenmassa in het kale land. Een vraag En als wij dan langs de noordkust van Schouwen rijden en vragen waar t.z.t. de verb in din gsdijk van het deltaplan met Goeree en Overflakkee zal ver rijzen, dan moet men ons daarop het antwoord nog schuldig blijven, want een definitief besluit werd tot nu toe niet genomen. De meeste kansen bestaan op een verbinding ter hoogte van Brouwershaven, ook is deze iets weste lijker mogelijk nl. aan het eind van de zgn. Langen dijk, waar het flikkerlicht van Den Osse de zeevarenden waarschuwt. Dit laatste plan verdient echter de voorkeur uit verdedigingsoogpunt en vanwege de rechte kustlijn. Zelfs is even ter sprake gekomen de zeker tweemaal langere verbinding ter hoogte van Renesse, omdat men dan van de grote zandbanken in het Brouwers - havense Gat gebruik zou kunnen maken, maar deze zijn in hun huidige toestand ook een uitnemend ob stakel tegen de rechtstreekse golfslag van de Noord zee, waardoor de dijk ter hoogte van Brouwershaven of Den Osse weer veel minder hevige aanvallen te verduren krijgt, deze aanvallen althans minder heftig zullen zijn. Nu gaan wij verder met onze vragen en wij raken meteen het tere punt aan, dat thans Sehouwcn- Duiveland bezig lioudt: Hoe staat het toch met die plannen voor die zware binnendijk, die met zoveel kracht door de Rijkswaterstaat worden geponeerd, een „bcveiligingsdijk", die zou moeten lopen van Brouwershaven in het noorden naar Schelphoek in het zuiden, want alle Schouwenaars en hun Water schap in het bijzonder, blijken zich met hand en tand tegen dit plan, dat reeds in gevorderde staat van voor bereiding is, te verzetten. Deze binnendijk zal niet minder dan acht miljoen gulden gaan kosten en men beoogt om door deze aanleg een eventuële, onverhoopte nieuwe ramp tot de helft te beperken, zodat dus óf het ten noorden van deze dijk gelegen, óf het land ten zuiden van deze dijk bij een doorbraak gespaard kan blijven. En dan zal natuurlijk de grootste trefkans van het woe dende water in het westen gelegen zijn, waarop de zee immers zijn meest directe aanvallen aan de noord- en zuidzijde van het eiland kan richten. Er is hier dus sprake van een zeer ernstig verschil van mening tussen de Waterschaps- en afzonderlijke Polderbesturen enerzijds, gedeeltelijk gesecondeerd door de Provinciale Waterstaat van Zeeland, en de Rijkswaterstaat anderzijds. Wij zijn er ons van be wust, dat ons „lekenoordccl" als zodanig van geen waarde is, wij zijn er ons echter ook van bewust, dat het terdege noodzakelijk is, dat de deskundigen de handen ineenslaan. Rat wil dus zeggen, het op de een of andere manier tezamen moeten eens worden voor-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1956 | | pagina 2