1
de particulier door een cultuurmaat
schappij of een aannemer worden uit
gevoerd. Plan en begroting behoeven
de goedkeuring van de Inspecteur Land-
bouwherstel, waarna met de uitvoering
kan worden begonnen. De vergoeding
voor deze werken vindt plaats op basis
van de werkelijk gemaakte kosten. O.a.
is het herstel van het beschadigde parti
culiere dijkbezit op deze wijze geschied.
Voor deze dijkwerken is door de rijks
dienst nauw overleg gepleegd met de
waterstaatsorganen.
c. De derde groep van werken, die
genoemd moeten worden, zijn de zg.
collectieve objecten in opdracht van de
Rijksdienst voor Landbouwherstel. Het
betreft voor het merendeel vernielingen
aan een complex van gronden, toebeho
rend aan diverse gebruikers.
Deze objecten komen voornamelijk
voor achter de grote dijkgaten, waar
kreken zijn ingeschuurd en grote over
spoelingen met zand en veenbrokken
en afspoelingen van de bouwvoor hebben
plaats gevonden. Enige voorbeelden van
dergelijke vernielingen ziet men in de
figuren 4, 5 en 6.
Het zou te gecompliceerd worden ais
iedere gebruiker bij deze objecten zijn
deel zelf ging herstellen en daarom is de
ze vorm van collectieve uitvoering ge
kozen. Ook het herstel van particuliere
sloten in polderverband wordt in vele
gevallen op deze manier verricht.
Nu hier de particuliere sloten ge
noemd worden, is het van belang een
specifiek onderdeel van de detailontwa
tering te noemen, de drainage. Tot op
heden zijn weinig moeilijkheden gecon
stateerd. Een intensief onderzoek heeft
zelfs uitgewezen, dat practisch geen
slibafzetting in de drains heeft plaats
gevonden; alleen eigenlijk in die stelsels,
die pas één of twee jaar lagen. Overigens
zal men de ontwikkeling hiervan tijdens
en na het ontziltingsseizoen minutieus
blijven volgen.
Kan wel, zoals hierboven uiteengezet,
de beschadigde grond voor een groot
deel worden hersteld, toch is er een
blijvend verlies van een 660 ha, ten
gevolge van diepe kreekvorming en
buitenbedijking. Het terugwinnen van
het land in de kreken is te kostbaar. De
afwikkeling der schade door het verlies
van dit land wordt geregeld door een
uitkering op basis van de kapitaalschade.
Het totaal der uitgaven voor de ob-
Fig. 5.
Fig6.
Fig7.
jecten, genoemd onder b en c zal ver
moedelijk een bedrag van ruim
f 40.000.000,— vragen.
De arbeidsvoorziening op de objecten
heeft geen bijzondere moeilijkheden op
geleverd, al moest men vooral in verband
met het urgente dijkwerk en de arbeids-
pieken in de oogst in de direct aangren
zende landbouwgebieden, wel af en toe
schipperen en plooien. De totale arbeids-
bezetting op de werken lag tijdens de
topperiode van het werk rond de 4000
man per dag.
Het herstel van de boerderijen ge
schiedt onder leiding van het Ministerie
van Wederopbouw en Volkshuisvesting.
De Rijksdienst Landbouwherstel beperkt
zich tot het geven van landbouwkundige
adviezen over de bedrijfssamenstelling
zulks in verband met de afmeting van
het te herbouwen complex.
Hetgeen hier nog bijzonder vermeld
moet worden is het werk voor de her
verkaveling. In hoofdstuk 2 werd reeds
opgemerkt, dat enige gebieden ruilver-
kavelingsbehoeftig waren. Bij de over
wegingen over de opzet van het herstel
in deze gebieden heeft men het besluit
genomen later door een speciale
Herverkaveli ngswet Noodgebieden be
krachtigd gelijktijdig met het herstel
herverkaveling toe te passen.
Daardoor wil men komen tot een
betere kavel- en perceelindeling, terwijl
men mede door overplaatsing van een
aantal boeren naar elders (N.O. polder)
ruimte maakt voor de bestaande té
kleine bedrijven, die dan een grotere
omvang krijgen en in ieder geval aan
minimale bestaansvoorwaarden voor de
betrokken boer kunnen voldoen. Men
streeft hier dus een bedrijfseconomische
sanering na.