1 de particulier door een cultuurmaat schappij of een aannemer worden uit gevoerd. Plan en begroting behoeven de goedkeuring van de Inspecteur Land- bouwherstel, waarna met de uitvoering kan worden begonnen. De vergoeding voor deze werken vindt plaats op basis van de werkelijk gemaakte kosten. O.a. is het herstel van het beschadigde parti culiere dijkbezit op deze wijze geschied. Voor deze dijkwerken is door de rijks dienst nauw overleg gepleegd met de waterstaatsorganen. c. De derde groep van werken, die genoemd moeten worden, zijn de zg. collectieve objecten in opdracht van de Rijksdienst voor Landbouwherstel. Het betreft voor het merendeel vernielingen aan een complex van gronden, toebeho rend aan diverse gebruikers. Deze objecten komen voornamelijk voor achter de grote dijkgaten, waar kreken zijn ingeschuurd en grote over spoelingen met zand en veenbrokken en afspoelingen van de bouwvoor hebben plaats gevonden. Enige voorbeelden van dergelijke vernielingen ziet men in de figuren 4, 5 en 6. Het zou te gecompliceerd worden ais iedere gebruiker bij deze objecten zijn deel zelf ging herstellen en daarom is de ze vorm van collectieve uitvoering ge kozen. Ook het herstel van particuliere sloten in polderverband wordt in vele gevallen op deze manier verricht. Nu hier de particuliere sloten ge noemd worden, is het van belang een specifiek onderdeel van de detailontwa tering te noemen, de drainage. Tot op heden zijn weinig moeilijkheden gecon stateerd. Een intensief onderzoek heeft zelfs uitgewezen, dat practisch geen slibafzetting in de drains heeft plaats gevonden; alleen eigenlijk in die stelsels, die pas één of twee jaar lagen. Overigens zal men de ontwikkeling hiervan tijdens en na het ontziltingsseizoen minutieus blijven volgen. Kan wel, zoals hierboven uiteengezet, de beschadigde grond voor een groot deel worden hersteld, toch is er een blijvend verlies van een 660 ha, ten gevolge van diepe kreekvorming en buitenbedijking. Het terugwinnen van het land in de kreken is te kostbaar. De afwikkeling der schade door het verlies van dit land wordt geregeld door een uitkering op basis van de kapitaalschade. Het totaal der uitgaven voor de ob- Fig. 5. Fig6. Fig7. jecten, genoemd onder b en c zal ver moedelijk een bedrag van ruim f 40.000.000,— vragen. De arbeidsvoorziening op de objecten heeft geen bijzondere moeilijkheden op geleverd, al moest men vooral in verband met het urgente dijkwerk en de arbeids- pieken in de oogst in de direct aangren zende landbouwgebieden, wel af en toe schipperen en plooien. De totale arbeids- bezetting op de werken lag tijdens de topperiode van het werk rond de 4000 man per dag. Het herstel van de boerderijen ge schiedt onder leiding van het Ministerie van Wederopbouw en Volkshuisvesting. De Rijksdienst Landbouwherstel beperkt zich tot het geven van landbouwkundige adviezen over de bedrijfssamenstelling zulks in verband met de afmeting van het te herbouwen complex. Hetgeen hier nog bijzonder vermeld moet worden is het werk voor de her verkaveling. In hoofdstuk 2 werd reeds opgemerkt, dat enige gebieden ruilver- kavelingsbehoeftig waren. Bij de over wegingen over de opzet van het herstel in deze gebieden heeft men het besluit genomen later door een speciale Herverkaveli ngswet Noodgebieden be krachtigd gelijktijdig met het herstel herverkaveling toe te passen. Daardoor wil men komen tot een betere kavel- en perceelindeling, terwijl men mede door overplaatsing van een aantal boeren naar elders (N.O. polder) ruimte maakt voor de bestaande té kleine bedrijven, die dan een grotere omvang krijgen en in ieder geval aan minimale bestaansvoorwaarden voor de betrokken boer kunnen voldoen. Men streeft hier dus een bedrijfseconomische sanering na.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 99