m3. Na deze krachttoer werden de be schikbare arbeiders zodanig tewerk gesteld, dat een gedeelte van hen continu bezig was met het vullen van zakken en een ander gedeelte de gevulde zakken verwerkte voor het verdere afdichten van de aansluitingen tussen schip en aan slagen. Te ongeveer I 8.00 u, met het wisselen van de dag- en nachtploegen was men zover gevorderd, dat geen direct gevaar voor achterloopsheid of anderszins was te duchten, daar het buitenwaterstijgen- de was en het drukverschil dus zou af nemen. Toch moesten de nodige maatregelen worden genomen om eventuele tegen slagen geheel te kunnen opvangen of te beperken. De vorming van een nieuw depót van met zand gevulde zakken was een eerste vereiste. Van de rustbehoevende afgelos te dagploeg waren, door de zeer in spannende arbeidsdag, geen arbeiders meer te vinden, die nog fit genoeg waren om door te werken en de komende nacht zorg te dragen voor de vorming van een nieuw zandzakkendepót. De nacht ploeg, die reeds gereduceerd was om de dagploeg tijdens de dag van sluiting te versterken, was zodoende sterk onder bezet. Onder deze omstandigheid werd een beroep gedaan op de in de omgeving wonende bevolking, waaraan spontaan werd gehoor gegeven. Om ongeveer 19.00 u hadden zich reeds ISO vrijwilligers gemeld uit alle lagen van de bevolking, waaronder zelfs een groep meisjes-studenten, die overdag woningen in het dorp hadden helpen schoonmaken. polderzijde zeezijde Fig. loo. Schematische voorstelling van het invaren van het casco. Fig. 102. Overzichtsfoto van de nieuwe dijk over het schor. Ongeveer de helft van de dijklengte is reeds van een kleibekleding voorzien. De ontstane stroomgeul van Z.B. 6 is buiten- en binnendijks duidelijk zichtbaar. De grootte van de stroomgeul binnendijks bedraagt 14 H.A. Middenonder het dorp Bath, rechtsboven het dorp Rilland. foto K.L.M.) JB— 671b

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 83