m3. Na deze krachttoer werden de be
schikbare arbeiders zodanig tewerk
gesteld, dat een gedeelte van hen continu
bezig was met het vullen van zakken en
een ander gedeelte de gevulde zakken
verwerkte voor het verdere afdichten
van de aansluitingen tussen schip en aan
slagen.
Te ongeveer I 8.00 u, met het wisselen
van de dag- en nachtploegen was men
zover gevorderd, dat geen direct gevaar
voor achterloopsheid of anderszins was
te duchten, daar het buitenwaterstijgen-
de was en het drukverschil dus zou af
nemen.
Toch moesten de nodige maatregelen
worden genomen om eventuele tegen
slagen geheel te kunnen opvangen of te
beperken.
De vorming van een nieuw depót van
met zand gevulde zakken was een eerste
vereiste. Van de rustbehoevende afgelos
te dagploeg waren, door de zeer in
spannende arbeidsdag, geen arbeiders
meer te vinden, die nog fit genoeg waren
om door te werken en de komende nacht
zorg te dragen voor de vorming van
een nieuw zandzakkendepót. De nacht
ploeg, die reeds gereduceerd was om de
dagploeg tijdens de dag van sluiting te
versterken, was zodoende sterk onder
bezet. Onder deze omstandigheid werd
een beroep gedaan op de in de omgeving
wonende bevolking, waaraan spontaan
werd gehoor gegeven.
Om ongeveer 19.00 u hadden zich
reeds ISO vrijwilligers gemeld uit alle
lagen van de bevolking, waaronder zelfs
een groep meisjes-studenten, die overdag
woningen in het dorp hadden helpen
schoonmaken.
polderzijde
zeezijde
Fig. loo. Schematische voorstelling van het invaren van het casco.
Fig. 102. Overzichtsfoto van de nieuwe dijk over het schor. Ongeveer de helft van
de dijklengte is reeds van een kleibekleding voorzien. De ontstane stroomgeul
van Z.B. 6 is buiten- en binnendijks duidelijk zichtbaar.
De grootte van de stroomgeul binnendijks bedraagt 14 H.A. Middenonder het
dorp Bath, rechtsboven het dorp Rilland. foto K.L.M.)
JB—
671b