water, dat het zandstort menigmaal on berijdbaar voor autotractie maakte. Direct na de sluiting werd begonnen met het droogmalen van het poldergebied ten westen van de nooddijk. Hiervoor waren bij punt B en M twee door dieselmotoren aangedreven pomp- installaties opgesteld, elk met een capa citeit van 2400 m3 per uur, welke hun pompwater oostelijk over de nooddijk loosden (zie fig. 95). Ter bespoediging van het watervrij maken van het westelijk poldergedeelte, was bij punt D nog een vijftal hevels opgesteld, met een diameter van 50 cm, die tijdens de ebstanden aan zienlijke watermassa's uitsloegen. Nadat het aangrenzende maaiveld vol doende was droog gevallen, werd met behulp van vier draglines de zanddijk van een kleibekleding voorzien en gebracht op een hoogte van 4,50 m N.A.P. In figuur no. 96 zijn de verschillende dwarsprofielen van de gereedgekomen „Nooddijk Vierde Weg" aangegeven. In nauwe samenwerking met de Rijks waterstaat is het vervoer van de beno digde materialen en het aanbrengen van de zandzakken-nooddijk op de Vierde Weg voor een groot gedeelte door plm 1800 militairen geschied. Dag en nacht is, onder dikwijls zeer ongunstige omstandigheden, flink aan gepakt, getuige de loftuitingen van pers en radio uit die dagen. In de loop van de laatste weken van de aanwezigheid van de militairen is het vervoer van de zandzakken geleidelijk door burgerpersoneel overgenomen. Ten slotte werden ook de treinen in hoofd zaak door arbeiders van de aannemer gelost. Het nodige heiwerk, het zand- vervoer voor de zanddam achter de zakkenkade en het aanbrengen van de kleibekleding tegen de zanddam zijn door de aannemer uitgevoerd. In totaal zijn voor de nooddijk op de Vierde Weg 1.200.000 zandzakken verwerkt. Hoewel de kosten van aanleg van de nooddijk op de Vierde Weg zeer zeker hoog zullen zijn, staan als voordelen hier tegenover, dat: 1. Het stroomgat bij Bath gemakkelijker kon worden gesloten, en het snel voortschrijdende grondverlies door uitschuring in de polder werd ge stopt. 2. De inwoners van het dorp Rilland 6 weken eerder hun woningen konden betrekken, 3. De Rijksweg en spoorbaan voor aan voer ten behoeve van de werken in de Kruiningen-polder en bij Oostdijk konden worden gebruikt, 4. Het afgesloten gebied snel droogviel en de landbouwgronden nog in cul tuur konden worden gebracht, zij het dan met voorgeschreven gewas sen- Gebleken is, dat de opbrengst van de gronden, gelegen ten westen van de nooddijk, 75 heeft bedragen van de normale opbrengst. De ter plaatse aanwezige boomgaarden hebben weinig of geen schade geleden, in tegenstelling tot het later na 21 April 1953 drooggevallen oostelijk gelegen gedeelte, waar geen vruchtboom in leven is gebleven en de cultuurgrond het gehele zomerseizoen heeft braak ge legen, wat nog extra kosten met zich meebrengt van onkruidbestrijding enz. Ter overdenking kunnen we de vraag Fig. 92. De vloedstroom trekt over de in aanleg zijnde nooddijk op de Vierde Weg" tussen de punten A en M. foto Hofker) Fig. 93. Sluiting nooddijk tegen de zeedijk bij punt D. Op 11 Maart 1933Aan de kraanarmen der draglines hangen de met zandzakken gevulde bietennetten. Fig. 94. Sluitgat bij punt D, geheel opgehoogd tot 3.70 m plus N.A.P. 667 b

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 81