650b pijlerdepot zandzakken 6500 stuks 6,00+) pijlerdepót Fig. 65. Dichten van de westelijkste door- laatopening voor de sluitkade op de Rijks weg op 18 April 1953, bij L.W. Foto v. d. schrijver, archief R. W.). werd het zandprofiel aangebracht, dat met een laag klei uit het maaiveld dik 0,50 en 0,40 m werd afgedekt. Het voor de dijk benodigde zand werd voor het grootste deel met vrachtauto's vanuit Woensdrecht aangevoerd en overi gens aan het gespoten zanddepöt bij B ont leend. Aan de Kruiningse zijde werd op het beloop van deze op het NW liggende dijk, rijsbeslag aangebracht nadat eerst zg. Korea matten of een dikke rietlaag was gelegd. Na het gereedkomen van dit dijksgedeel- te is de NL pontondam en sluitkade op de Rijksweg opgeruimd, zodat nagenoeg alle pontons vóór de dichting van het laatste later met vrachtauto's over de Lavendeldijk aangevoerd. Op de zuidelijke berm langs de bomenrij van de Rijksweg werd een boven HW gele gen loopsteiger met zijsteigers langs de pijlers gebouwd (fig. 64). De doorlaatope- ningen zouden tegelijkertijd door het storten van de zandzakken uit de pijlers vanaf de loopsteiger gedicht worden. Hier toe werd op 18 April 1953 als generale repetitie de westelijkste doorlaatopening „dichtgegooid" (fig. 65) d. w. z. door het storten van zandzakken tot boven water en vervolgens stapelen van een kade tot 3.5 m NAP. Om het wegstromen van de op het tamelijk gladde wegdek gestorte zandzakken te voorkomen, werd in elk van de doorlaatopeningen een rol van metaaldraadgaas op het wegdek vastgepend. Tijdens het morgen-LW van 23 April 1953 bij doodtij en Oostenwind, waardoor er slechts een geringe waterschijf 0.40 m) over de weg bleef stromen, werden de doorlaatopeningen met behulp van 1000 arbeiders gedicht. Bij elke opening vormde een ploeg arbeiders twee „ringen", die door het achter elkaar lopen elk de helft van een doorlaatopening dichtte. Een onder de Rijksweg lopende duiker (buis) was tevoren aan weerszijden met houten damwanden afgesloten. Na de sluiting van de Kadijk/Lavendeldijk kon men beginnen het water uit het Water schap Waarde te lozen, waartoe reeds enkele uren voor de sluiting de uitwate ringssluis geopend werd. Op 7 Mei 1953 was de gehele polder drooggevallen, zodat met het herstel van huizen, boerderijen, landbouwgrond enz. een aanvang kon wor den gemaakt. looplijn van de groep arbeiders die elk een halve sluiten vloedstroom schaal 1:400 2.7 Maken van een nieuwe dijk tussen Ben E. Onmiddellijk na de sluiting van de Kadijk/ Lavendeldijk werd met behulp van draglines een nieuwe dijk tussen B en E opgeworpen, waarvan het profiel in fig. 66b is aangegeven. Ten einde zo spoedig mogelijk een 2e water kering achter de NL pontondam/sluitkade te vormen werd eerst een kade van klei uit het maaiveld tot 3 a 3,5 m NAP op geworpen nadat eerst een zandbaan tot 1,50 m NAP was gemaakt. Vervolgens Fig. 64. Sluitkade van zand zakken op de Rijksweg plattegrond en doorsnede. vloedstroom v>, DOORSNEDE A-A schaal 1:200 X f Hjy yvv v' sluitkade van z.z. r—loopsteiger Wp. Waarde baustahlgewebe G.H.W.=2,14 WjxKruiningen vloedstroom t-jukken h.o.h. 1.50 m 0,55 PLATTEGROND vloedstroom pijlerdepöt zandzakken

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 73