650b
pijlerdepot zandzakken
6500 stuks
6,00+)
pijlerdepót
Fig. 65. Dichten van
de westelijkste door-
laatopening voor de
sluitkade op de Rijks
weg op 18 April 1953,
bij L.W. Foto v. d.
schrijver, archief R.
W.).
werd het zandprofiel aangebracht, dat met
een laag klei uit het maaiveld dik 0,50 en
0,40 m werd afgedekt.
Het voor de dijk benodigde zand werd
voor het grootste deel met vrachtauto's
vanuit Woensdrecht aangevoerd en overi
gens aan het gespoten zanddepöt bij B ont
leend. Aan de Kruiningse zijde werd op het
beloop van deze op het NW liggende dijk,
rijsbeslag aangebracht nadat eerst zg.
Korea matten of een dikke rietlaag was
gelegd.
Na het gereedkomen van dit dijksgedeel-
te is de NL pontondam en sluitkade op de
Rijksweg opgeruimd, zodat nagenoeg alle
pontons vóór de dichting van het laatste
later met vrachtauto's over de Lavendeldijk
aangevoerd.
Op de zuidelijke berm langs de bomenrij
van de Rijksweg werd een boven HW gele
gen loopsteiger met zijsteigers langs de
pijlers gebouwd (fig. 64). De doorlaatope-
ningen zouden tegelijkertijd door het
storten van de zandzakken uit de pijlers
vanaf de loopsteiger gedicht worden. Hier
toe werd op 18 April 1953 als generale
repetitie de westelijkste doorlaatopening
„dichtgegooid" (fig. 65) d. w. z. door het
storten van zandzakken tot boven water en
vervolgens stapelen van een kade tot 3.5
m NAP. Om het wegstromen van de
op het tamelijk gladde wegdek gestorte
zandzakken te voorkomen, werd in elk
van de doorlaatopeningen een rol van
metaaldraadgaas op het wegdek vastgepend.
Tijdens het morgen-LW van 23 April 1953
bij doodtij en Oostenwind, waardoor er
slechts een geringe waterschijf 0.40 m)
over de weg bleef stromen, werden de
doorlaatopeningen met behulp van 1000
arbeiders gedicht. Bij elke opening vormde
een ploeg arbeiders twee „ringen", die
door het achter elkaar lopen elk de helft
van een doorlaatopening dichtte.
Een onder de Rijksweg lopende duiker
(buis) was tevoren aan weerszijden met
houten damwanden afgesloten.
Na de sluiting van de Kadijk/Lavendeldijk
kon men beginnen het water uit het Water
schap Waarde te lozen, waartoe reeds
enkele uren voor de sluiting de uitwate
ringssluis geopend werd. Op 7 Mei 1953
was de gehele polder drooggevallen, zodat
met het herstel van huizen, boerderijen,
landbouwgrond enz. een aanvang kon wor
den gemaakt.
looplijn van de
groep arbeiders
die elk een halve
sluiten
vloedstroom
schaal 1:400
2.7 Maken van een nieuwe dijk tussen
Ben E.
Onmiddellijk na de sluiting van de Kadijk/
Lavendeldijk werd met behulp van draglines
een nieuwe dijk tussen B en E opgeworpen,
waarvan het profiel in fig. 66b is aangegeven.
Ten einde zo spoedig mogelijk een 2e water
kering achter de NL pontondam/sluitkade
te vormen werd eerst een kade van klei uit
het maaiveld tot 3 a 3,5 m NAP op
geworpen nadat eerst een zandbaan tot
1,50 m NAP was gemaakt. Vervolgens
Fig. 64. Sluitkade van zand
zakken op de Rijksweg
plattegrond en doorsnede.
vloedstroom
v>,
DOORSNEDE A-A
schaal 1:200
X f Hjy
yvv
v'
sluitkade van z.z.
r—loopsteiger
Wp. Waarde
baustahlgewebe
G.H.W.=2,14
WjxKruiningen
vloedstroom
t-jukken h.o.h. 1.50 m
0,55
PLATTEGROND
vloedstroom
pijlerdepöt
zandzakken