gedeelten, het uitvoeren van het zink-werk, het plaatsen der caissons en het afwerken van de caisson-blokkade tot een water- kerende dijk. Elk dezer phasen had zijn eigen moeilijk heden en spanningen. Moeilijkheden, ook vaak van organisatorische aard, door de enorme omvang van het werk, de noodzaak tot improvisatie en het gevecht tegen de steeds voortschrijdende tijd. Bij de bouw van de vaste dijkgedeelten werd door afzonderlijke ploegen gewerkt aan elk der drie vaste dijkgedeelten, waarbij tenslotte 7 grondzuigers, 4 perszuigers, 1 cutterzuiger, 10 drijvende kranen, 13 drag lines en 2 bull-dozers in bedrijf waren. Voorts een hele vloot van sleepboten en bakken voor het transport van zand van de grondzuigers naar de bakkenzuigers en voor het transport van de klei welke voor onge veer 1/3 gedeelte werd gebaggerd bij Klun- dert (Holland diep) en voor 1/3 gedeelte bij Boom (Schelde achter Antwerpen). De overige klei werd ontleend aan het maai veld vóór de inlaagdijk. Alleen voor het kleibedrijf waren 30 grote bakken en 20 sleepboten maandenlang in actie. De zand- productie beliep 300.000 m3 per week. Dit alles moest uiteraard groeien; de ge noemde cijfers en getallen geiden dan ook voor het stadium waarin het werk op volle kracht draaide. Als bijzonderheid valt bij de aanleg der vaste dijkgedeelten bijvoorbeeld te vermel den dat bij het vooruitbouwen van de klei- kaden in sterke stroom met succes gebruik gemaakt werd van enige voor dit doel omge bouwde olietankers (400 ton). Deze scheep jes hadden een vrijwel rechthoekige dwars doorsnede. De schepen werden direct naast de te maken kleikaden in eikaars verlengde boven de bezinking gevaren. De voor-en ach terstevens werden zodanig veranderd dat de schepen onderling in elkaar pasten, waardoor de dwarsstroom ter plaatse werd afgedamd. En onder bescherming van deze scheepswan den werd de klei gestort. Door inlaten van wa- terwerden de schepen gezonken; na voltooi ing van de kade werd het water weer uitge- pompt met behulp van 2 pompen (cap. 55 m3uur), welke daartoe op elk schip spe ciaal waren gemonteerd. De bij Schelphoek geleverde prestatie's door de gezamenlijke firma's op het gebied van rijshout-constructie's zijn zeer bijzon der geweest. Wel nimmer zal enig water bouwkundig project zo geconcentreerd een dergelijke massale inzet van rijswerkers te zien gegeven hebben. En als men dan weet hoe gevoelig de orga nisatie van het zinken in hettijgebied in het algemeen altijd reeds is, dan valt het te be grijpen dat hier de hoogste eisen werden gesteld op het gebied van aanpassing aan de omstandigheden en samenwerking van mensen met vaak tegengestelde belangen. Het is voorgekomen dat in eikaars directe omgeving een drietal stukken gelijktijdig werden gezonken en dat bij de lange zo merse dagen zowel des ochtends zeer vroeg als 's avonds laat dezelfde ploegen een stuk zonken en tussentijds een stuk gereed maakten voor de volgende dag. De korte kenteringen maakten het daarbij vaak nood zakelijk reeds met ballasten te beginnen als er nog een fikse stroom liep en het is voor Fig. 15. Een der grote geulen bij Schelphoek tijdens eb. Fig. 16. Totaal-overzicht over het gehele project Schelphoek", genomen de dag vóór de sluiting. Aan de Oostelijke maaiveldsluiting mankeren nog een groot aantal elementen (26 Aug. '53). Foto K.L.M.).

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 56