Tenslotte zij nog vermeld, dat in 1953
de Noordelijke dijk volledig volgens bestek
is opgeleverd, op de zuidelijke dijk het
zandasfalt volledig is aangebracht, terwijl
op het tijwerk bij Oude Tonge en Herkingen
ook de asfaltbeton is aangebracht.
Voor 1954 rest nu nog het aanbrengen
van de asfaltbetonlaag op de zuidelijke^dijk.
Tot nu toe hebben de nieuwe dijken de
laatste herfst de winterstormen goed
doorstaan, zodat geen reparaties nodig
bleken, ook niet op die gedeelten waar
alleen zandasfalt is aangebracht.
De toepassing van een asfaltbekleding
bleek als groot voordeel te hebben, dat
het vervoer van het materiaal onder elke
weersomstandigheid over het gemaakte p/g 52. p/ef asfaltbeton mengsel wordt op de met kleeflaag bestreken laag zandasfalt uit
werk kon geschieden. gespreid. Fotojhell
Spieringpolder in de Biesbos, gemaakt in
1950).
Voor de bovenlaag van asfaltbeton werd
de volgende samenstelling gekozen.
45 gewichts Nederlandse steenslag,
37 gew zand (eisen R.W.S.), 10,5 gew.
vulstof en 7,5 gew. asfaltbitumen.
Fig. 52 geeft een beeld van het aanbrengen
van asfaltbeton op de kruin. Deze laag
werd verdicht door walsen met een rol
van 1000 kg en een diameter van 1 m,
waarbij de walsrichting loodrecht op de
kruinlijn van de dijkgericht was. (ziefig. 53).
De lasnaden werden behandeld zoals
omschreven bij zandasfalt en ze overlapten
deze.
De asfaltbetonbekleding werd afgedekt
met Spramex 280/300 (1,25 kg/m2) en een
laag van 6 kg Nederlandse steenslag 3-5 mm.
De steenslag werd in de trommel van
de asfaltmolen voorverwarmd en gedroogd
en ingewalst met de rol van 1000 kg.
Volgens bestek moest de aannemer de
aan de teen van de dijk gelegen steenstrook
van Maassteen bitumineren met giet-
asfalt van de volgende samenstelling:
17,5% asfalt 50/60, 7'/2% vulstof en 75%
fijn rivierzand.
Gerekend moest worden op 150 kg
gietasfalt per m2.
Bij de uitvoering bleek de grote invloed
van de korrelverhouding van het zand
op de gietbaarheid van de specie.
Het was nl. niet mogelijk met het be
schikbare zand (in de nabijheid van het
eiland gezogen) en de voorgeschreven
verhouding bitumen-vulstof-zand een vol
doende gietbaar mengsel te maken.
Voor een goed verwerkbaar mengsel
was het nodig het asfaltpercentage te ver
hogen tot 19 a 20.
Fig. 51. Aanbrengen van het zandasfalt.
(Foto Shell)
Fig. 53. Het rollen van het asfaltbeton. foto P.W.)
F. A. NIPPÉRUS,
Technisch Ambtenaar Provinciale Waterstaat Overijssel.