Door de minder grote omvang van dit
werk, vergeleken bij de zuidkust, kon hier
behalve de bekleding met zandasfalt ook de
deklaag van asfaltbeton worden aangebracht
Evenals aan de zuidkust is ook hier aan
de teen van de asfaltglooiïng, waar deze
naar beneden doorloopt tot gorshoogte,
een gecreosoteerd houten damwand gesla
gen van 2,00 tot 2,50 m lengte.
Spuitwerk Weeshuispolder bij Stellen
dam.
Na het gereedkomen van vorengenoemd
spuitwerk restte aan de noordkust nog het
op spuiten van de reeds genoemde nieuwe
dijk langs de Weeshuispolder bij Stellen
dam.
Het benodigde zand werd in het Haring
vliet gewonnen met een profielzuiger, aan
vankelijk geholpen door nog twee profiel
zuigers en in het werk gespoten met een
perszuiger. Een der profielzuigers heeft
ook gedurende enige tijd, kort onder de
wal werkende, het gewonnen zand door
middel van een drijvende leiding direct in
het werk gespoten.
Ook dit werk had een zeer voorspoedig
verloop. Op 13 November was ook hier het
laatste zand in het werk gespoten.
Berm van stortsteen.
Teneinde te voorkomen, dat door terug
lopende golven ontgronding zou optreden
aan de buitenzijde van de langs de teen van
de asfaltglooiing staande damwand, is
aldaar een berm van stortsteen aangebracht
breed 2,50 m en dik 0,30 m. Op een enkele
uitzondering na is deze berm met giet-
asfalt in gegoten. Per m2 werd 230 a 250
kg gietasfalt verwerkt. De stortsteen werd
zoveel mogelijk geschikt, teneinde het ver
bruik aan gietasfalt te beperken.
In totaal is ongeveer 47000 m2 van deze
berm aangebracht.
Draineringen.
Langs de teen van het binnentalud der
nieuwe asfaltdijken, is een drainering ge
legd van draineerbuizen cfj 8 cm.
Deze drainering is pas aangebracht nadat
al de overige werken gereed waren geko
men, ook het graven van de dijksloot en
het egaliseren van de daaruit gekomen
specie.
De draineerbuizen zijn gelegd in een
grindbed van 0,40 x 0,40 m. Om de 40 m
is een afvoer naar de dijksloot gemaakt.
Deze werkzaamheden zijn nog niet
gereed.
Fig. 47. De coupure in de dijk bij Herkingen.
Steenglooiingen.
Langs de zuidkust ligt vrijwel overal een
smalle strook gors voor de buitendijken.
Soms is dit niet veel meer dan een brede
berm; op enkele plaatsen zich verbredend
tot ruim 100 m. De hoogte bedraagt 1,70
a 2,20 m N.A.P.
Deze gorzen vertonen aan de zeezijde
overal waar zij nog niet van een steenglooi
ing zijn voorzien, loodrechte randen van
1 a 1,20 m hoogte.
Door het waterschap Dijkkring Flakkee,
zijn op de meeste plaatsen reeds steen
glooiingen langs de gorsranden aangebracht.
Als criterium gold daarbij een minimum
breedte van 40 m. Werd het gors smaller
dan deze 40 m uit de teen van de dijk, dan
werd overgegaan tot het aanbrengen van
een steenglooiing. Het werd nodig geacht
om de nog niet verdedigde gedeelten te
voorzien van een steenglooiing. De steen
glooiing wordt gemaakt van zetsteen hoog
0,25 m, op twee vlijlagen plus een laag
stortpuin, tezamen dik 0,20 m; boven en
onder wordt een rij perkoenpalen inge
slagen. De helling bedraagt 1 3.
Het aanbrengen van deze steenglooiingen
is thans nog in uitvoering.
Bijzondere voorzieningen.
Bijzondere maatregelen moesten worden
genomen bij de afsluiting van de haven
ingang van Oude Tonge en het doortrekken
van de nieuwe dijk over het gorsje van
Herkingen tot de haven van deze plaats. Op
deze plaatsen is over resp. 600 m en
350 m de dijk als tijwerk uitgevoerd.
Dit hield in dat geen perskaden op de
normale manier konden worden gemaakt.
Bij het afsluiten van de haveningang van
Oude Tonge is voor het spuitwerk alleen
een buitenperskade gemaakt; deze werd
opgebouwd van gevulde zandzakken.
Buiten deze zandzakkenkade werd in de
teen van de te maken asfaltglooiing de
eerder genoemde gecreosoteerd houten
damwand geslagen, met de bovenkant op
een hoogte van 0,40 m N.A.P. (Zie
fig- 46).
Buiten deze damwand werden kraag
stukken aangebracht. Ter plaatse van de
oude dichtgespoten vaargeul waren deze
Fig. 48. Zanddijk
met asfaltbekle-
ding.
kraagstukken 15 m breed, overigens 6 m.
Doordat geen binnenperskade aanwezig
was, liep het zand aan deze zijde van het
spuitstort breed uit. Door wat water in de
haven te houden kon dit enigszins worden
beperkt.
Het spuitwerk zelf leverde verder geen
moeilijkheden op. Bij het aanbrengen van
de asfaltbekleding moest snel worden ge
werkt. Was het water na de vloed weer
zover gevallen, dat het slik droog begon te
vallen, dan werd snel een gedeelte van de
zandzakkendam weggenomen, draglines
trokken het talud ruw onder profiel, de af
makers deden hun werk onmiddellijk ach
ter de draglines en deze werden weer op de
voet gevolgd door een dubbele asfaltploeg
welke de bekleding van zandasfalt aan
brachten tot boven hoogwater. Bij het tij-
werk voor Herkingen is in de plaats van
de perskade van zandzakken een wand ge
maakt van gewapend betonnen keerwanden
hoog 1,50 m. Verder was de constructie en
de werkwijze vrijwel gelijk aan die bij Oude
Tonge.
Kunstwerken.
Het aantal kunstwerken in de nieuwe
asfaltdijken is zoveel mogelijk beperkt.
Deze vormen immers een discontinuiteit in
het dijksverloop en daardoor een aangrij
pingspunt voor de aanval van het water.
Bovendien vereisen zij bijzondere en
voortdurende aandacht, omdat de beweeg
bare keringen in deze kunstwerken, dus
deuren en schuiven veel onderhoud verei
sen om steeds goed gangbaar te zijn.
Bovendien mag men nooit vergeten ze
tijdig te sluiten vóór een te verwachten
hoge waterstand. Aan een drietal kunst
werken kon men evenwel niet ontkomen.
Door de afdamming van de haveningang
van Oude Tonge moest aldaar een keer
sluis worden gebouwd. Deze sluis, welke
thans nog in uitvoering is, is een keersluis
met dubbele kering. De gewone vloed
deuren keren tot 5,60 m boven N.A.P.; de
stormvloedsdeuren keren tot 6,00 m boven
N.A.P., de drempel in de sluis ligt met de
bovenkant op 2,20 m beneden N.A.P. De
doorvaartwijdte bedraagt 9,00 m en de
lengte van de gehele sluis 36 m. De sluis
Foto Prov. Waterstaat
Zuid-Holland
Overzichtskaart schaal 1100.000
DWARSPROFIEL A-A
H.B.W. 420 r
G-L.W^95-
afstanden uit 0 punt
O
"3-
r-
O
lO
hoogte t.o.v N.A.R
co
O)
5
CVl
m
co
CM