was voor bekleding van het binnentalud ongeschikt. Het was in die gevallen dus nodig dat klei werd aangevoerd van enkele binnendijken, welke konden vervallen en daartoe konden worden afgegraven. Hier van werd uitsluitend de goede klei voor bekleding gebruikt. Toen het werk eenmaal goed op gang was, volgden de verschillende fasen van het werk elkaar vrij snel op. Voorop ging uiteraard het maken van de perskaden en het spuitwerk, daarop volgde het trekken van een ontwaterings sleuf in het spuitzand langs de binnenpers- kade, het wegtrekken van het zand bij de buitenperskade en tegelijk voorlopig onder profiel brengen van het benedentalud en de buitenberm, het slaan van de damwand, het onder profiel brengen van het zandlichaam boven de buitenberm, het aanbrengen van zandasfalt op het ondertalud, de buiten berm en het boventalud, het aanbrengen van klei op binnentalud en ten slotte het aanbrengen van het zandasfalt op de kruin. We willen nog even terugkomen op het spuitwerk. Vanuit Galathee I is eerst in oostelijke richting het werkterrein bij Sluishaven op gespoten en het zand voor 300 m te maken nieuwe dijk. Vervolgens is in westelijke richting gewerkt en het zand voor 2750 m nieuwe dijk in 't werk gespoten. De pers zuiger werd daarna (3 Juli) verlegd naar de werkhaven Galathee II, 1700 m westelijker. Toen van daaruit een spuitlengte van 2550 m was bereikt (23 Juli) werd een aanjager ingeschakeld, die eveneens in Galathee II werd gelegd. Het was natuurlijk beter geweest de aan jager 1 a 1,5 km van de perszuiger af te leggen omdat dan de volle capaciteit van de perszuiger had kunnen worden benut, doch de tijd ontbrak om daarvoor nog een lig plaats door de ter plaatse zeer brede slik ken te maken. Een poging daartoe met draglines is nog wel gedaan, doch mislukte. Vanuit Galathee II werd tenslotte een perslengte van 4300 m bereikt. Te St. Jacob werden twee perszuigers in bedrijf gesteld. Bij de van 28 April af in oostelijke rich ting werkende zuiger werd op 30 Juni een electrisch gedreven aanjager ingeschakeld. Voor deze aanjager werd ter plaatse van een ondiepe geul in het slik op 2 km afstand van St. Jacob, met gebruik van dieptebom men een ligplaats gemaakt. Het resultaat van deze werkwijze waarbij 15000 kg. ex plosieven werden gebruikt, voldeed niet geheel aan de verwachtingen. In plaats van een geul van voldoende diepte ontstonden meer afzonderlijke trechters. De grond was evenwel zo los gewoeld, dat deze ge makkelijk met grijpers kon worden weg- gegraven. Toen met dit duo een perslengte van 4300 m was bereikt nam de productie sterk af. Om een nog grotere perslengte te be reiken diende het machinevermogen te worden opgevoerd. Men heeft dit verkre gen door te St. Jacob een 2e perszuiger in te schakelen. Met het aldus gevormde trio van 2 perszuigers en 1 aanjager werd op 1 Octo ber 1953 aansluiting met het stort vanuit Galathee II verkregen en was het zand voor ruim 11 km nieuwe dijk in 't werk ge bracht. De perslengte was toen ongeveer 4900 m en daarbij gaf de persmond bijna nog een volle buis water. Met de andere op 13 April in bedrijf ge stelde perszuiger te St. Jacob werd eerst het werkterrein aldaar opgespoten. Ver Foto Prov. Waterstaat Zuid-Holland Fig. 45 Verdichten van het zandprofiel met een bulldozer vóór de bekleding met zandas falt wordt aangebracht. volgens is deze in westelijke richting zand voor de nieuw te maken dijk gaan spuiten. Toen een perslengte van 1500 m was be reikt is ook hier een aanjager ingeschakeld, waarvoor ongeveer op dezelfde wijze als hiervoor genoemd een ligpiaats werd ge maakt op 1300 m afstand van St. Jacob. Op 19 Augustus werd op dit stort gestopt; de perslengte bedroeg toen ongeveer 3500 m. Hoewel de zuidkust, zoals eerder gezegd, zich niet leende voor het inrichten van meerdere havens, vanwege de zeer brede slikken heeft men daarin ten oosten van Herkingen toch nog een haven te behoeve van het spuitwerk kunnen inrichten. Door het in- en uitstromende water was in het slik vóór het stroomgat nabij Herkingen een geul gevormd, welke het mogelijk maakte aldaar nog een vierde werkhaven in te richten. Op 8 April werd aldaar met het bagger- werk begonnen en in totaal werd 337000 m3 baggerspecie uit deze haven verwijderd. In de haven werden 2 steigers gebouwd. Op 22 Mei was men hier reeds begonnen met een kleine perszuiger zand te spuiten achter de dam door het stroomgat. In de eerste plaats om deze dichting te consoli deren en verder om ter plaatse van dit grote en diepe gat een basis te krijgen waarop de perskaden konden worden gemaakt en het nieuwe dijklichaam kon worden opge spoten. Nadat op deze wijze ook ter plaatse van het grote stroomgat oostelijk van Herkin gen de basis voor de nieuwe dijk was ge legd, werd op 23 Juli met het spuitwerk voor het eigenlijke dijklichaam in de rich ting Herkingen begonnen en op 15 Sep tember was het zand voor dit dijksgedeelte in 't werk gebracht. De persrichting van de zuiger werd toen veranderd om de eveneens vanuit deze werkhaven van 27 Juli af in oostelijke rich ting werkende zuiger een handje te helpen aansluiting te krijgen met het stort 3500 m westelijk van St. Jacob. Op 13 October was het zover en met enig ceremonieel werd de laatste bak zand voor deze bijna 18 km lange dijk langs de zuidkant van het eiland in 't werk gespoten. De bekleding van het buitentalud met zandasfalt kwam zeer kort achter het zand- stort. Het was een wedloop met de tijd. Begunstigd door eenabuitengewoon droge herfst, had het onder profiel brengen van de laatste gedeelten dijk over de sluit stukken tussen de verschillende spuitstor- ten een zeer vlot verloop en liep het ook met het aanbrengen van het laatste zand asfalt van een leien dakje. 4 November was weer een bijzondere dag. Op deze zonnige najaarsdag werd het laatste zandasfalt op het buitentalud aan gebracht. Wel moest op sommige plaatsen de kruin nog worden afgedekt, doch dit kon niet gebeuren dan nadat de kleibekleding op het binnentalud was aangebracht en deze moest voor het grootste gedeelte met vrachtauto's worden aangevoerd. Er was niet op gerekend dat deze aanvoer van klei nog in 1953 zou kunnen geschieden, doch dank zij het droge weer tot diep in het najaar, kon alle klei worden aangevoerd en verwerkt, zelfs zonder dat daarbij rijplaten nodig waren. Het verdichten van deze klei bekleding geschiedde met een rol zwaar 3 a 3/2 ton. Gebruik makend van dit droge en zachte weer kon zelfs nog een klein gedeelte van het asfaltbeton worden verwerkt, welke als deklaag van 10 cm dikte op het zandasfalt wordt aangebracht. Zo kon de deklaag nog worden aange bracht op het tijwerk van Oude Tonge en Herkingen en over enige lengte op het ondertalud bij Sluishaven en St. Jacob. Asfaltdijk langs de noordkust. De dijk langs de Van Pallandtpolder is oostwaarts doorgetrokken over het Brie- nensgors tot de zogenaamde Stadse Hoek, waardoor 65 ha land werd ingedijkt. Het opspuiten van het zandlichaam langs de noordkust leverde belangrijk minder moei lijkheden op dan langs de zuidkust. Moest langs de zuidzijde van het eiland, vanwege de brede slikken, met grote pers lengten worden gewerkt, dit was langs de noordzijde niet nodig. Onmiddellijk langs de gorsrand werd overal voldoende diep water aangetroffen om ook bij laag water met zandbakken te kunnen varen. Om deze reden is langs dit dijkvak ach tereenvolgens op vier plaatsen een steiger gebouwd, vanwaar het benodigde zand in het werk werd gespoten. In het begin (7 April) werd gewerkt met twee perszuigers. Twee baggermolens, een hopperzuiger en een profielzuiger wonnen het benodigde zand in het Haringvliet. Een deel van dit materieel werd reeds vóór het gereed komen van het werk afgevoerd en met één baggermolen en de profielzuiger voor de zandwinning en één perszuiger werd het werk voltooid. Op 28 September werden in dit dijkvak van 4,2 km lengte de laatste bakken zand in het werk gespoten.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 46