1
Fig. 40. Algemeen profiel van de noordelijke dijk.
nieuwe zanddijken te maken aan de buiten
zijde bekleed met asfalt en aan de binnen
zijde met klei.
Aanvankelijk meende men gezien het feit
dat de meeste dijken van binnenuit zijn
bezweken, ook het binnentalud met asfalt
te moeten bekleden. Dit stuitte evenwel op
verschillende bezwaren. In de eerste plaats
was men beducht, dat de asfaltbekleding op
binnen- en buitentalud een te stijve kap
zou vormen, waardoor, bij sterke inklin
king van de dijk, mogelijk het zand in de
omgeving van de kruin vrij zou komen van
de deklaag, met al de nare gevolgen van
dien (optreden van scheuren, verzakkingen
enz.). Hoewel dit niet doorslaggevend was,
speelden ook de hoge kosten een rol. Om
deze redenen is besloten toch weer een
kleibekleding aan te brengen op het binnen
talud. Fig. 39 geeft een algemeen dwarspro
fiel van de asfaltdijk langs de zuidkust, ter
wijl fig. 40 een algemeen profiel weergeeft
van de asfaltdijk langs de noordkust (Van
Pallandt polder). Op het profiel van de
zuidkust is te zien dat de taluds aan de bui
tenzijde 1 3% bedragen en aan de binnen
zijde 1:2%. Het buitentalud is onderbroken
door een berm op een hoogte van 3,50
3,70m N.A.P., breed 3,50 m. De kruins
breedte bedraagt 3 m. De asfaltbekleding
begint op enkele uitzonderingen na, pas
op de hoogte van het gors, variërende van
2 tot 2,50 m N.A.P., en reikt over de
kruin heen tot 1 m op het binnentalud. Aan
de teen van de asfalt bekleding is een dam
wand aangebracht. Ter hoogte van boven
kant damwand is nog een kleine berm ter
breedte van 1,50m gemaakt. Het algemeen
profiel van de noordelijke dijk wijkt voor
zover het de Van Pallandt polder betreft in
zoverre van het vorenbeschrevene af, dat
hier in verband met de aansluiting aan het
bestaande dijksprofiel, beneden de buiten
berm ter hoogte van 3,50m N.A.P., geen
asfaltbekleding is aangebracht. Als over
gang tussen de asfalt- en de kleibekleding
is hier een strook steenglooiing ter breedte
van 3 m gemaakt. Het algemeen dwarspro
fiel van het 1700 m lange dijkvak langs
het Brienense gors is praktisch gelijk aan
het algemeen dwarsprofiel van de zuidkust.
De nieuwe asfaltdijk langs de zuidzijde van
Overflakkee is bijna 18 km en die langs
de noordzijde ruim 4 km lang. De hoogte
varieert van 5,80 tot 7,00 m N.A.P. Bij
de later te noemen afsluiting van de haven
van Oude Tonge is de dijk zelfs op 7,20 m
N.A.P. aangelegd.
Waar de dijken op voorland of gorzen
kwamen te liggen, werd door het Laborato
rium voor Grondmechanica te Delft op
grond van gemaakte sonderingen een na-
zakking berekend van 0,50 tot 1,00 m.
Verder moest rekening worden gehouden
met de ligging van de dijk ten opzichte van
de meest gevaarlijke stormrichting, terwijl
men ten slotte moest rekenen op een ho
gere golfoploop op het gladde asfaltopper-
vlak.
Langs de zuidzijde van Overflakkee liggen
vrijwel overal brede tot zeer brede slikken
of wadden, welke een ernstige belemme
ring vormden, zowel voor de uitvoering
van herstellingen als voor de uitvoering der
hier bedoelde nieuwe werken.
Langs de noordzijde treft men, althans
tussen de haven van Middelharnis en Stad
aan 't Haringvliet, buiten een smalle strook
rietgors, over het algemeen vrij diep water
aan, waarin ook met laag water kan worden
gevaren. Dit leverde bij de uitvoering der
werken aan de noordzijde groot voor
deel op.
Asfaltdijk zuidzijde Overflakkee.
Bij het traceren van de nieuwe dijk langs
de zuidzijde van het eiland heeft men in
hoofdzaak het beloop van de oude dijken
gevolgd. Op enkele plaatsen was het even
wel noodzakelijk daarvan af te wijken. Op
een tweetal plaatsen kon door rechttrekken
van de dijk een stuk gors worden ingedijkt.
Tussen Oude Tonge en Sluishaven was de
oude dijk over enige lengte sterk harmo-
nicavormig. Ook hier is de dijk rechtgetrok
ken met prijsgeving van een tweetal hoek
jes v. d. polder en daar tegenover indijking
van een paar hoeken gors. De dijk heeft daar
door een meer vloeiend verloop gekregen.
Fi g. 39.Algemeen profiel van de zuidelijke dijk.
11,50 34,90 3.50
eventueel te maken weg
2.00
opgespoten zand
bij een dijkshoogte van
5,70 m+ N.A.P.; a 7,00m, b= 9,45 m
6,40 m N.A.P.; a 9.45m, b 11,025m
6,90m+N.A.P; a=11,20m, b 12,15 m