1 Fig. 40. Algemeen profiel van de noordelijke dijk. nieuwe zanddijken te maken aan de buiten zijde bekleed met asfalt en aan de binnen zijde met klei. Aanvankelijk meende men gezien het feit dat de meeste dijken van binnenuit zijn bezweken, ook het binnentalud met asfalt te moeten bekleden. Dit stuitte evenwel op verschillende bezwaren. In de eerste plaats was men beducht, dat de asfaltbekleding op binnen- en buitentalud een te stijve kap zou vormen, waardoor, bij sterke inklin king van de dijk, mogelijk het zand in de omgeving van de kruin vrij zou komen van de deklaag, met al de nare gevolgen van dien (optreden van scheuren, verzakkingen enz.). Hoewel dit niet doorslaggevend was, speelden ook de hoge kosten een rol. Om deze redenen is besloten toch weer een kleibekleding aan te brengen op het binnen talud. Fig. 39 geeft een algemeen dwarspro fiel van de asfaltdijk langs de zuidkust, ter wijl fig. 40 een algemeen profiel weergeeft van de asfaltdijk langs de noordkust (Van Pallandt polder). Op het profiel van de zuidkust is te zien dat de taluds aan de bui tenzijde 1 3% bedragen en aan de binnen zijde 1:2%. Het buitentalud is onderbroken door een berm op een hoogte van 3,50 3,70m N.A.P., breed 3,50 m. De kruins breedte bedraagt 3 m. De asfaltbekleding begint op enkele uitzonderingen na, pas op de hoogte van het gors, variërende van 2 tot 2,50 m N.A.P., en reikt over de kruin heen tot 1 m op het binnentalud. Aan de teen van de asfalt bekleding is een dam wand aangebracht. Ter hoogte van boven kant damwand is nog een kleine berm ter breedte van 1,50m gemaakt. Het algemeen profiel van de noordelijke dijk wijkt voor zover het de Van Pallandt polder betreft in zoverre van het vorenbeschrevene af, dat hier in verband met de aansluiting aan het bestaande dijksprofiel, beneden de buiten berm ter hoogte van 3,50m N.A.P., geen asfaltbekleding is aangebracht. Als over gang tussen de asfalt- en de kleibekleding is hier een strook steenglooiing ter breedte van 3 m gemaakt. Het algemeen dwarspro fiel van het 1700 m lange dijkvak langs het Brienense gors is praktisch gelijk aan het algemeen dwarsprofiel van de zuidkust. De nieuwe asfaltdijk langs de zuidzijde van Overflakkee is bijna 18 km en die langs de noordzijde ruim 4 km lang. De hoogte varieert van 5,80 tot 7,00 m N.A.P. Bij de later te noemen afsluiting van de haven van Oude Tonge is de dijk zelfs op 7,20 m N.A.P. aangelegd. Waar de dijken op voorland of gorzen kwamen te liggen, werd door het Laborato rium voor Grondmechanica te Delft op grond van gemaakte sonderingen een na- zakking berekend van 0,50 tot 1,00 m. Verder moest rekening worden gehouden met de ligging van de dijk ten opzichte van de meest gevaarlijke stormrichting, terwijl men ten slotte moest rekenen op een ho gere golfoploop op het gladde asfaltopper- vlak. Langs de zuidzijde van Overflakkee liggen vrijwel overal brede tot zeer brede slikken of wadden, welke een ernstige belemme ring vormden, zowel voor de uitvoering van herstellingen als voor de uitvoering der hier bedoelde nieuwe werken. Langs de noordzijde treft men, althans tussen de haven van Middelharnis en Stad aan 't Haringvliet, buiten een smalle strook rietgors, over het algemeen vrij diep water aan, waarin ook met laag water kan worden gevaren. Dit leverde bij de uitvoering der werken aan de noordzijde groot voor deel op. Asfaltdijk zuidzijde Overflakkee. Bij het traceren van de nieuwe dijk langs de zuidzijde van het eiland heeft men in hoofdzaak het beloop van de oude dijken gevolgd. Op enkele plaatsen was het even wel noodzakelijk daarvan af te wijken. Op een tweetal plaatsen kon door rechttrekken van de dijk een stuk gors worden ingedijkt. Tussen Oude Tonge en Sluishaven was de oude dijk over enige lengte sterk harmo- nicavormig. Ook hier is de dijk rechtgetrok ken met prijsgeving van een tweetal hoek jes v. d. polder en daar tegenover indijking van een paar hoeken gors. De dijk heeft daar door een meer vloeiend verloop gekregen. Fi g. 39.Algemeen profiel van de zuidelijke dijk. 11,50 34,90 3.50 eventueel te maken weg 2.00 opgespoten zand bij een dijkshoogte van 5,70 m+ N.A.P.; a 7,00m, b= 9,45 m 6,40 m N.A.P.; a 9.45m, b 11,025m 6,90m+N.A.P; a=11,20m, b 12,15 m

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 45