wijze welke uiteraard ook duur was. Op deze wijze kon 1700 m3 zand per dag worden aangevoerd, hetgeen echter onge veer de helft te weinig was om het werk tijdig klaar te krijgen. Er werd daarom gezocht naar een andere oplossing. Voor bedoelde dijken liggen brede slik ken. Een vaargeul daar doorheen baggeren zou maanden van de kostbare tijd vergen. Met succes werd de volgende werkwijze toegepast. Op een punt langs de dijk van de polder Oud Herkingen werd op i 30 m van de teen v. d. dijk bij een hoogtij water een overslagschip (de Maraboe van de Fa. Oos- terwijk) op het slik gezet, waarop zich een over de lengte van het dek over rails ver rijdbare grijperkraan bevond. Het ruim van dit schip werd steeds zover met zand ge vuld gehouden dat het ook bij hoog water niet vlot kwam. Een houten steiger zorgde voor de verbinding met de wal. Tegen hoogwater werden 2 tot zand bakken verbouwde landingsvaartuigen het slik opgetrokken en langs de Maraboe ge meerd. Er werd direct begonnen met het lossen van de aanliggende bak. Het zand werd overgeslagen in een grote, op het eind van de steiger opgestelde trechter, vanwaar het zand met vrachtauto's naar het werk werd vervoerd. De bakken werden geladen door de grote zandzuiger, de Ahoy, welke 7 km oostelijker in de Krammer lag te zuigen. Bij elk hoogwater werden 2 volle bakken aangevoerd, terwijl de lege bakken weer werden weggesleept naar de zuiger. Wanneer het hoogwater in de nacht viel, werd één zandbak overgeslagen in het ruim van de Maraboe, de lege bak werd ver haald en de tweede bak werd langszij ge legd. Deze werd dan verder bij dag gelost. Op deze wijze werd per etmaal gemid deld 1500 m3 zand aangevoerd en verwerkt. Ook de aanvoer van Middelharnis ging door zodat per etmaal 3200 m3 zand in het werk werd gebracht. Op 29 April begon de zandaanvoer voor dit werk vanuit Middelharnis en half Juni vanaf het slik. Op 11 September was al het benodigde zand aangevoerd, totaal 155000 m3. Nadat deze zandaanstorting onder pro fiel was gebracht werden waar nodig het buitentalud, de kruin en het binnentalud bekleed met een kleilaag, dik resp. 0,80 m 0,80 m en 0,50 m. In totaal werd daarvoor 68000 m3 klei verwerkt. Deze werd ge deeltelijk betrokken van in de nabijheid gelegen binnendijken en voor een klein deel van de oude zeedijk bij Herkingen en werd eveneens met vrachtwagens aan gevoerd. Nadat de taluds waren afgemaakt werden deze vastgerold met een rol zwaar 800 kg welke door een rupstrekker op en neer langs de taluds werd getrokken. Deze grondwerken zijn onmiddellijk in gezaaid. Begunstigd door het zachte weer is daarop nog een redelijke grasmat ont staan. Overige dijken hersteld met zand en kleibekleiding. De dijken van de Wouterinapolder, Nieuw-Stellendam en verschillende andere in de omgeving van Stellendam zijn hersteld met een kern van per as aangevoerd duin zand waarover een kleibekleding. Daarop is hier een rietkrammat aangebracht. Over de resten van de zo zwaar beschadigde zui delijke dijk van de hierboven genoemde polder Nieuw-Stellendam, lang ruim 1 km, is practisch een geheel nieuwe dijk ge maakt. De dijk van de Wouterinapolder werd nog slechts voorlopig hersteld. Dit hield verband met het plan om langs de zuidkant van de hals tussen Goeree en Overflakkee een nieuwe dijk over de slik ken te leggen op een afstand van 1250 m buiten de bestaande dijken. (Zie streeplijn op kaartje van hoofd- en tweede water kering fig. 37). Aan het herstel van de buitendijken van de polders Wouterina en Nieuw Stellen dam is verwerkt 40000 m3 zand, 40000 m3 klei en 22000 m2 rietkrammat. De achter laatstgenoemde polders gelegen Damdijk, de eigenlijke hoofdwaterkering, was, be halve dat er een stroomgat in voorkwam, over grote lengtes weggeslagen. Voor het herstel van deze dijk is eveneens duinzand en klei verwerkt. Deze dijk welke op het laagste punt slechts 3,40 m N. A. P. hoog was, is verhoogd tot 4,00 m N.A.P., waarbij tevens het profiel is verzwaard. Aan deze dijk is 60000 m3 zand en klei ver werkt. Ook aan de noordzijde van het eiland, bij Goedereede en Stellendam zijn verschil lende dijken op dezelfde wijze hersteld. In plaats van de grotendeels verwoeste dijk langs de Scharrezeepolder bij Stellen dam is een nieuwe dijk langs de oostzijde van de haven van Stellendam en de noord kant van de Weeshuispolder, lang 1,5 km. Ook deze dijk is als zandkern bekleed met klei, uitgevoerd waarbij het zand in het werk werd gespoten. (Zie voor de beschrij ving van dit spuitwerk ook hierna onder Asfaltdijk Noordkust"). Het benodigde zand voor deze dijk is gezogen op de kop van de plaat de Scheel hoek en met bakken tot voor de dijk ge varen. Vandaar is het zand met een pers zuiger in het werk gespoten tussen twee perskaden, waarvan de buitenste werd ge vormd door de ter plaatse aanwezige zomerkade van de Weeshuispolder. Nadat het zand onder profiel was opgewerkt, is de klei van de perskaden als bekleding ver werkt. Verder is de benodigde klei betrok ken uit nieuw te graven sloten en van het z.g. Molengors aan de westzijde van de haven. Deze kleibekleding is op het buiten talud en kruin 1 m dik, en op het binnen talud 0,80 m dik. In deze dijk is rond 106000 m3 zand en ruim 50.000 m3 klei verwerkt. Voor de kleivoorziening van al deze dijken in de omgeving van Stellendam en Goedereede zijn verschillende binnendijken afgegraven en is klei aan de buitengorzen ontleend. Verder zijn ook de gaten in de dijken tussen Stad aan 't Haringvliet en Den Bom mel hersteld volgens de bovengenoemde werkwijze: zandkern met kleibekleding. Het daarvoor benodigde zand werd nabij de haven van Den Bommel door een pers zuiger in een depót gespoten en na uit zakken met vrachtauto's naar het werk vervoerd. Herstellingen in klei. De buitendijk van de polder Roxenisse is op gelijke wijze hersteld en verzwaard als de hiervoor genoemde dijken van Oud- Herkingen en Gabriëlina met dien ver stande dat hier in plaats van een zandkern en kleibekleding, uitsluitend kleigrond is verwerkt, welke is ontleend aan een der binnendijken, welke in het stelsel van eer ste en tweede waterkering kon worden gemist. De gaten en beschadigingen in de omgeving van het Sas van Dirksland zijn alle met klei gedicht. Hier kon gebruik worden gemaakt van de gunstige omstan digheid, dat zich buitendijks goede klei- gorzen bevinden, waaruit de benodigde klei kon worden gegraven. Het vervoer ge schiedde per smalspoor en per vrachtauto. Ook de gaten en beschadigingen in om geving van Ooltgensplaat zijn met klei gedicht. Voor een deel is daarvoor gorsklei gebruikt, doch verder is gebruik gemaakt van klei afkomstig van daartoe af te graven binnendijken. De gaten in de dijk van de tussen Oolt gensplaat en Sluishaven gelegen buiten polder genaamd Grote Adriana Theodora polder, zijn gedicht met klei welke met de dragline binnendijks werd weggetrokken. Dijken bekleed met asfalt. Als zodanig zijn te onderscheiden de nieuwe dijken langs de Zuidzijde van het eiland tussen Herkingen en Sluishaven en aan de Noordzijde langs de Van Pallandt polder en het Brienensgors. In het voorgaande zijn reeds de over wegingen genoemd, welke er toe hebben geleid om op bovenstaande plaatsen geheel

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 44