Het herstelwerk in genoemd gebied werd grotendeels uitgevoerd onder directie van de Prov. Waterstaat, waarbij ter aanvulling van het eigen personeel dankbaar gebruik is gemaakt van door andere diensten beschikbaar gestelde technici. De schade aan de hoofdwaterkering te Hellevoetsluis, nl. ten Westen van de schutsluis te Hellevoetsluis en in de vestingwallen aldaar, werden van Rijks wege (Waterstaat en Genie) hersteld. Evenals bij Delfland en Rijnland is ook op Voorne de duinregel vrijwel over de gehele lengte van de kust afgeslagen en zijn meerdere daarin nog aanwezige bunkers in de nieuwe duinvoet en ge deeltelijk op het strand komen te staan. Fig. 10 van het duinbeloop te Nieuw Helvoet geeft daarvan een beeld, terwijl daarop ook de rijsschermen zijn te zien, welke zijn geplaatst om aanstuiving van de duinvoet te bevorderen. Ook hier zullen de voor een goed onderhoud van de duinregel in de weg staande bunkers worden opgeruimd. Te Oostvoorne, waar dit in verband met herstel van de afslag boven de ter plaatse aanwezige steenglooiing het meest urgent was, werden de bunkers reeds verwijderd en het duinbeloop boven de glooiing is onder profiel gebracht. Op Rozenburg liep het gebied ten Westen van het kanaal door Rozenburg (thans spuikanaal) in, door enige ondiepe gaten in de dijk langs de Nieuwe Water weg. Noodvoorzieningen behoefden hier niet te worden aangebracht. Half Februari was dit gebied met eigen lozingsmiddelen weer droog. Het defini tieve herstel werd opgenomen in een van rijkswege uitgevoerd verbeterings plan voor het betreffende dijksgedeelte, dat daarbij op een hoogte van 5,30 m N.A.P. werd gebracht. Het gebied onmiddellijk ten Oosten van het kanaal werd overstroomd door Ff g. 10. vijf in de dijk van de God-zij-dankpolder geslagen gaten, met een gezamenlijke lengte van 275 m, tot een diepte van 1,20 m +N.A.P. Op 4 Februari was hierin reeds een noodkade tot 2 m N.A.P., verdedigd met zanozakken, aangebracht en het definitieve herstel tot het volle dijksprofiel werd spoedig daarna door het Rijk als onderhouds plichtige van de dijk van deze polder, ter hand genomen. Dat de inundatie in dit gebied niet is beperkt gebleven tot de God-zij-dank- polder zelf, maar dat ook de oostelijk daaraan grenzende Krabben- en Gras polder werd overstroomd, is in hoofd zaak een gevolg van het feit, dat in de binnendijk tussen beide polders bij de aanleg van een verkeersweg door de Duitse Weermacht een doorgraving was gemaakt. Wel is deze nadien met schotbalken afsluitbaar gemaakt, doch het bleek niet mogelijk de keermiddelen daarin tijdig aan te brengen. De coupure werd geheel weggespoeld tot diep beneden het maaiveld. Bij het definitieve herstel is de verkeersweg met opritten Foto Prov. Waterstaat7. .-H ;over de dijk heen gevoerd, waardoor ter plaatse een heel wat bevredigender toestand is verkregen, j Het meest oostelijk ingelopen gebied op dit eiland is overstroomd door een gat in de dijk langs de Nieuwe Waterweg van 60 m, met een stroomgeul van 30 m, tot I.70 m onder het maaiveld. Tot tweemaal toe werd een in dit gat aangebrachte noodkering door de haal- golf van een met vrij grote snelheid door de Waterweg varend zeeschip vernield. Op 7 Februari kon dit gat echter voor de derde maal worden gedicht met behulp van een daarin gezonken oude schuit en met gebruik van ruim 40.000 zand zakken en klei, waarmede een kering tot 2,50 m +N.A.P. werd verkregen. Het definitieve herstel tot vol dijks profiel vond direct daarna plaats. De herstelwerken aan de dijk zelf werden hier onder leiding van de Prov. Water staat uitgevoerd; van Rijkswege werd de oevervoorziening langs de waterweg hersteld. De in ..otaal op Rozenburg ingelopen oppervlakte bedroeg I 528 ha. Het Februari gedicht (zie blz. 580 b), waarna ook met de ontwatering van het toen nog resterende natte gebied op Voorne en Putten kon worden be gonnen. Bij het definitieve herstel werd de dijk van Nieuw Schuddebeurs geheel als kleidijk hersteld. In alle andere gevallen werd een kern van zand (gespoten of aangereden) met kleibekleding gemaakt. Foto fig. 8 geeft een beeld van een dezer gaten waar het zand reeds is ingespoten. Van de Oudenhoornse zeedijk, waar behalve de dijkgaten ook de op ver scheidene plaatsen voorkomende afslag van het binnenbeloop moest worden hersteld, werd tegelijk met het herstel van de schade, het profiel verbeterd volgens algemeen dwarsprofiel (fig. 9). Fig. 8. Foto Prov. Waterstaat, Z.-H Fig. 9. NAP dwarsprofiel Oudenhoornse Zeedijk

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 35