Het herstelwerk in genoemd gebied
werd grotendeels uitgevoerd onder
directie van de Prov. Waterstaat, waarbij
ter aanvulling van het eigen personeel
dankbaar gebruik is gemaakt van door
andere diensten beschikbaar gestelde
technici.
De schade aan de hoofdwaterkering te
Hellevoetsluis, nl. ten Westen van de
schutsluis te Hellevoetsluis en in de
vestingwallen aldaar, werden van Rijks
wege (Waterstaat en Genie) hersteld.
Evenals bij Delfland en Rijnland is ook
op Voorne de duinregel vrijwel over de
gehele lengte van de kust afgeslagen en
zijn meerdere daarin nog aanwezige
bunkers in de nieuwe duinvoet en ge
deeltelijk op het strand komen te staan.
Fig. 10 van het duinbeloop te Nieuw
Helvoet geeft daarvan een beeld, terwijl
daarop ook de rijsschermen zijn te zien,
welke zijn geplaatst om aanstuiving van
de duinvoet te bevorderen. Ook hier
zullen de voor een goed onderhoud van
de duinregel in de weg staande bunkers
worden opgeruimd. Te Oostvoorne,
waar dit in verband met herstel van de
afslag boven de ter plaatse aanwezige
steenglooiing het meest urgent was,
werden de bunkers reeds verwijderd en
het duinbeloop boven de glooiing is
onder profiel gebracht.
Op Rozenburg liep het gebied ten
Westen van het kanaal door Rozenburg
(thans spuikanaal) in, door enige ondiepe
gaten in de dijk langs de Nieuwe Water
weg. Noodvoorzieningen behoefden hier
niet te worden aangebracht. Half
Februari was dit gebied met eigen
lozingsmiddelen weer droog. Het defini
tieve herstel werd opgenomen in een
van rijkswege uitgevoerd verbeterings
plan voor het betreffende dijksgedeelte,
dat daarbij op een hoogte van 5,30 m
N.A.P. werd gebracht.
Het gebied onmiddellijk ten Oosten
van het kanaal werd overstroomd door
Ff g. 10.
vijf in de dijk van de God-zij-dankpolder
geslagen gaten, met een gezamenlijke
lengte van 275 m, tot een diepte van
1,20 m +N.A.P. Op 4 Februari was
hierin reeds een noodkade tot 2 m
N.A.P., verdedigd met zanozakken,
aangebracht en het definitieve herstel
tot het volle dijksprofiel werd spoedig
daarna door het Rijk als onderhouds
plichtige van de dijk van deze polder,
ter hand genomen.
Dat de inundatie in dit gebied niet is
beperkt gebleven tot de God-zij-dank-
polder zelf, maar dat ook de oostelijk
daaraan grenzende Krabben- en Gras
polder werd overstroomd, is in hoofd
zaak een gevolg van het feit, dat in de
binnendijk tussen beide polders bij de
aanleg van een verkeersweg door de
Duitse Weermacht een doorgraving was
gemaakt. Wel is deze nadien met
schotbalken afsluitbaar gemaakt, doch
het bleek niet mogelijk de keermiddelen
daarin tijdig aan te brengen. De coupure
werd geheel weggespoeld tot diep
beneden het maaiveld. Bij het definitieve
herstel is de verkeersweg met opritten
Foto Prov. Waterstaat7. .-H
;over de dijk heen gevoerd, waardoor
ter plaatse een heel wat bevredigender
toestand is verkregen,
j Het meest oostelijk ingelopen gebied
op dit eiland is overstroomd door een
gat in de dijk langs de Nieuwe Waterweg
van 60 m, met een stroomgeul van
30 m, tot I.70 m onder het maaiveld.
Tot tweemaal toe werd een in dit gat
aangebrachte noodkering door de haal-
golf van een met vrij grote snelheid door
de Waterweg varend zeeschip vernield.
Op 7 Februari kon dit gat echter voor de
derde maal worden gedicht met behulp
van een daarin gezonken oude schuit
en met gebruik van ruim 40.000 zand
zakken en klei, waarmede een kering
tot 2,50 m +N.A.P. werd verkregen.
Het definitieve herstel tot vol dijks
profiel vond direct daarna plaats. De
herstelwerken aan de dijk zelf werden
hier onder leiding van de Prov. Water
staat uitgevoerd; van Rijkswege werd
de oevervoorziening langs de waterweg
hersteld.
De in ..otaal op Rozenburg ingelopen
oppervlakte bedroeg I 528 ha. Het
Februari gedicht (zie blz. 580 b),
waarna ook met de ontwatering van
het toen nog resterende natte gebied
op Voorne en Putten kon worden be
gonnen.
Bij het definitieve herstel werd de dijk
van Nieuw Schuddebeurs geheel als
kleidijk hersteld.
In alle andere gevallen werd een kern
van zand (gespoten of aangereden) met
kleibekleding gemaakt. Foto fig. 8
geeft een beeld van een dezer gaten
waar het zand reeds is ingespoten.
Van de Oudenhoornse zeedijk, waar
behalve de dijkgaten ook de op ver
scheidene plaatsen voorkomende afslag
van het binnenbeloop moest worden
hersteld, werd tegelijk met het herstel
van de schade, het profiel verbeterd
volgens algemeen dwarsprofiel (fig. 9). Fig. 8.
Foto Prov. Waterstaat, Z.-H
Fig. 9.
NAP
dwarsprofiel Oudenhoornse Zeedijk