35
WESTERSCHELDE
Afb. 4. Kruiningen. Overzicht van de plaatsing van de
caissons in de veerhaven.
Afb. 5. Kruiningen. Détail aansluiting bij A {afb. 4)
aan landhoofdcaisson.
digd, die na dichtdraaien door een steunbalk
op haar plaats konden worden gehouden. Een
aantal schotten van verschillende breedte werd
gereed gehouden. Aan elke kant (punten A van
afb. 4) zou een van deze schotten moeten
worden geplaatst zoals op afb. 5 is aangegeven
waarna klei tussen deze constructie zou kunnen
worden gestort, op welke wijze dan een soort
kistdammen konden worden verkregen. Een uit
gebouwde steunconstructie aan de BX-caisson
(punt B op afb. 4) belette het doordraaien van de
AX-caisson tijdens de sluiting.
Door de zeer nauwkeurige ligging van de steen-
bestorting op de zinkstukken van het ontvangbed
voor de AX-caisson, op 9.50 m N.A.P., de
juiste plaatsing van de landhoofdcaissons en het
prachtige weer bij de sluiting op 24 Juli 1953 (zie
heden door de Fa. D. Verstoep onder directe
leiding van de Floofdingenieur van de Rijkswater
staat, Ir H. A. Ferguson, zijn uitgevoerd, werden
tussen de havendammen een aantal „Nederlandse"
caissons en twee van Engeland afkomstig, een
BX- en een AX-caisson, tot zinken gebracht. (Zie
afb. 4.)
Voor de onderlinge aansluiting moeten, in
verband met het inspringende profiel van de
Engelse caissons, bijzondere voorzieningen worden
getroffen, terwijl tevens de mogelijkheid aanwezig
moet zijn de openingen, welke na de plaatsing
tussen de caissons kunnen overblijven, snel te
sluiten.
Deze openingen kunnen ontstaan, doordat b.v.
de bodem, waarop de caissons geplaatst worden,
niet vlak is maar hellend verloopt, of het zinken
door weers- of andere omstandigheden zodanig
plaats vindt, dat er grotere openingen overblijven
tussen de caissons. In het
onderhavige geval werden
aan de westzijde Neder
landse caissons op zinkstuk
ken geplaatst, waardoor aan
deze zijde een landhoofd
met aanslag werd gefor
meerd. Aan dc oostzijde
werd een Phocnix-caisson
van het type BX (62 x 12
X 12 m) in dc richting van
de stroom geplaatst.
Dc sluiting kwam tot
stand door een Phoenix-
caisson type AX (62 x 18.9
X 18.3 m) van de'westzijde
afin te draaien cn tot zinken
tc brengen. Op de hoeken
van de AX-caisson werden
op het gangboord blokken
gestort van gewapend be
ton, dit om boven het gang
boord de buitenzijde in
dezelfde lijn tc houden.
Tevens werden deuren van
Stalen damwand vervaar- Afb. 6. Schelphoek. „Zinkschepen" op de dwarsheding bij „Vlaardingen-OosD