35 WESTERSCHELDE Afb. 4. Kruiningen. Overzicht van de plaatsing van de caissons in de veerhaven. Afb. 5. Kruiningen. Détail aansluiting bij A {afb. 4) aan landhoofdcaisson. digd, die na dichtdraaien door een steunbalk op haar plaats konden worden gehouden. Een aantal schotten van verschillende breedte werd gereed gehouden. Aan elke kant (punten A van afb. 4) zou een van deze schotten moeten worden geplaatst zoals op afb. 5 is aangegeven waarna klei tussen deze constructie zou kunnen worden gestort, op welke wijze dan een soort kistdammen konden worden verkregen. Een uit gebouwde steunconstructie aan de BX-caisson (punt B op afb. 4) belette het doordraaien van de AX-caisson tijdens de sluiting. Door de zeer nauwkeurige ligging van de steen- bestorting op de zinkstukken van het ontvangbed voor de AX-caisson, op 9.50 m N.A.P., de juiste plaatsing van de landhoofdcaissons en het prachtige weer bij de sluiting op 24 Juli 1953 (zie heden door de Fa. D. Verstoep onder directe leiding van de Floofdingenieur van de Rijkswater staat, Ir H. A. Ferguson, zijn uitgevoerd, werden tussen de havendammen een aantal „Nederlandse" caissons en twee van Engeland afkomstig, een BX- en een AX-caisson, tot zinken gebracht. (Zie afb. 4.) Voor de onderlinge aansluiting moeten, in verband met het inspringende profiel van de Engelse caissons, bijzondere voorzieningen worden getroffen, terwijl tevens de mogelijkheid aanwezig moet zijn de openingen, welke na de plaatsing tussen de caissons kunnen overblijven, snel te sluiten. Deze openingen kunnen ontstaan, doordat b.v. de bodem, waarop de caissons geplaatst worden, niet vlak is maar hellend verloopt, of het zinken door weers- of andere omstandigheden zodanig plaats vindt, dat er grotere openingen overblijven tussen de caissons. In het onderhavige geval werden aan de westzijde Neder landse caissons op zinkstuk ken geplaatst, waardoor aan deze zijde een landhoofd met aanslag werd gefor meerd. Aan dc oostzijde werd een Phocnix-caisson van het type BX (62 x 12 X 12 m) in dc richting van de stroom geplaatst. Dc sluiting kwam tot stand door een Phoenix- caisson type AX (62 x 18.9 X 18.3 m) van de'westzijde afin te draaien cn tot zinken tc brengen. Op de hoeken van de AX-caisson werden op het gangboord blokken gestort van gewapend be ton, dit om boven het gang boord de buitenzijde in dezelfde lijn tc houden. Tevens werden deuren van Stalen damwand vervaar- Afb. 6. Schelphoek. „Zinkschepen" op de dwarsheding bij „Vlaardingen-OosD

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 9