€AI§SOMCMMER
WEG en
WATERBOUW
)Iaau(ls«'lii'il'tgewijd aan liet ontwerpen «1e uitvoering van civiel-technische werken,
voortzetting van liet Maandblad Weg en Wegenbouw
Officieel orgaan van de Verenigingen Het Centrale Basgorboclrijf, De Nederlandse Vereniging' van Wegenbouwers en liet
Nederlands Instituut van Aaimemersgrootbedrijf
Tijdelijk Hoofdredacteur Ir. C. Julius, lledactie-adres Kiiilieimweg 25, ISloeinendaal. Telef. K 2500—2576S
Advertenties en Abonnementen A. W. Sijtholfs llitg.mij N.V., loeiden. Abonnementsprijs f 10.50 p. j., losse uuinuiers f2.—
Jaargang 14 Nummer 3-4 Maart-April 1951
INHOUD: De bouw van eenheidscaissons voor dijkherstel na de stormvloed van
1 Febr. 1953, door Ir P. Blokland, blz. 22 Bijzonderheden omtrent verschillende
elementen gebezigd voor de dichting van stroomgaten na de stormvloed van 1 Febr. 1953,
door Ir. J. A. H. Hartmann, blz. 33 - Een eenheidscaisson voor sluiting van een
„sluitgat" in een aan te leggen afsluitdijk, door Ir J. P. Joseplms Jitta, blz. 45 1
Boekbesprekingen, blz. 51.
TER INLEIDING
Wij besloten het voorliggende nummer van „Weg en Waterbouw" uit te geven onder de verzamel
naam CAISSON-NUMMER".
Het is geheel gewijd aan dat uitermate belangrijke element bij de uitbanning van de „waterwolf":
de Caisson.
Een artikel van Ir Blokland leert ons de overwegingen, welke leidden tot het dimensionneren van
de „eenheidscaisson" en de bouw ervan ten behoeve van het dijkherstel na de stormvloed 1953.
Een tweede artikel, van Ir Hartmann, geeft bijzonderheden omtrent een aantal andere elementen,
welke meest in combinatie met de eenheidscaissons voor de dichting van stroomgaten en dijk
breuken werden toegepast; voorts is omstandig omschreven de „plaatsing" dezer verschillende elementen
en de daarbij in de practijk ondervonden moeilijkheden.
Verschillende détails zullen bij „caissonbouwers" en „gatendichters" herinneringen wakker roepen
voor de toekomst kan de behandelde stof leerzaam zijn.
In het Caisson-nummer vormen deze artikelen het jonge verleden en het heden.
De Deltacommissie heeft dezer dagen, na haar eerste en tweede interim-advies van meer enkel
voudige onderwerps-aard, haar van forse visie getuigend advies omtrent de radicale „Afdamming der
Zeearmen" gepubliceerd. Dit tot de verbeelding van het Nederlandse volk sprekend gigantisch object is
daarmede in de volle en intense belangstelling van de technici bij Overheid en aannemersbedrijven gekomen.
Wij hebben daarom gemeend ons Caisson-nummer te moeten completeren met een blik op de
toepassingsmogelijkheden in de naaste toekomst en wel in het bijzonder voor de dichting der diepe zeearmen
van Zuid-Holland en Zeeland. Wij kunnen deze aanvulling naar onze mening niet beter bewerkstelligen
dan door opneming als 3e artikel in dit blad van een beschouwing door Ir Josephus Jitta, welke reeds eerder
is gepubliceerd in „De Ingenieur", no. 9 van 1954. Auteur en Redactie van „De Ingenieur" zijn wij erken
telijk voor hun medewerking.
Het Caisson-nummer van „Weg en Waterbouw" beoogt een afgerond geheel te vormen van een actueel
onderwerp, „een onderwerp jeugdig in jaren, snel gerijpt door meedogenloze ervaring, vitaal voor de
toekomst". C. J.
21