€AI§SOMCMMER WEG en WATERBOUW )Iaau(ls«'lii'il'tgewijd aan liet ontwerpen «1e uitvoering van civiel-technische werken, voortzetting van liet Maandblad Weg en Wegenbouw Officieel orgaan van de Verenigingen Het Centrale Basgorboclrijf, De Nederlandse Vereniging' van Wegenbouwers en liet Nederlands Instituut van Aaimemersgrootbedrijf Tijdelijk Hoofdredacteur Ir. C. Julius, lledactie-adres Kiiilieimweg 25, ISloeinendaal. Telef. K 2500—2576S Advertenties en Abonnementen A. W. Sijtholfs llitg.mij N.V., loeiden. Abonnementsprijs f 10.50 p. j., losse uuinuiers f2.— Jaargang 14 Nummer 3-4 Maart-April 1951 INHOUD: De bouw van eenheidscaissons voor dijkherstel na de stormvloed van 1 Febr. 1953, door Ir P. Blokland, blz. 22 Bijzonderheden omtrent verschillende elementen gebezigd voor de dichting van stroomgaten na de stormvloed van 1 Febr. 1953, door Ir. J. A. H. Hartmann, blz. 33 - Een eenheidscaisson voor sluiting van een „sluitgat" in een aan te leggen afsluitdijk, door Ir J. P. Joseplms Jitta, blz. 45 1 Boekbesprekingen, blz. 51. TER INLEIDING Wij besloten het voorliggende nummer van „Weg en Waterbouw" uit te geven onder de verzamel naam CAISSON-NUMMER". Het is geheel gewijd aan dat uitermate belangrijke element bij de uitbanning van de „waterwolf": de Caisson. Een artikel van Ir Blokland leert ons de overwegingen, welke leidden tot het dimensionneren van de „eenheidscaisson" en de bouw ervan ten behoeve van het dijkherstel na de stormvloed 1953. Een tweede artikel, van Ir Hartmann, geeft bijzonderheden omtrent een aantal andere elementen, welke meest in combinatie met de eenheidscaissons voor de dichting van stroomgaten en dijk breuken werden toegepast; voorts is omstandig omschreven de „plaatsing" dezer verschillende elementen en de daarbij in de practijk ondervonden moeilijkheden. Verschillende détails zullen bij „caissonbouwers" en „gatendichters" herinneringen wakker roepen voor de toekomst kan de behandelde stof leerzaam zijn. In het Caisson-nummer vormen deze artikelen het jonge verleden en het heden. De Deltacommissie heeft dezer dagen, na haar eerste en tweede interim-advies van meer enkel voudige onderwerps-aard, haar van forse visie getuigend advies omtrent de radicale „Afdamming der Zeearmen" gepubliceerd. Dit tot de verbeelding van het Nederlandse volk sprekend gigantisch object is daarmede in de volle en intense belangstelling van de technici bij Overheid en aannemersbedrijven gekomen. Wij hebben daarom gemeend ons Caisson-nummer te moeten completeren met een blik op de toepassingsmogelijkheden in de naaste toekomst en wel in het bijzonder voor de dichting der diepe zeearmen van Zuid-Holland en Zeeland. Wij kunnen deze aanvulling naar onze mening niet beter bewerkstelligen dan door opneming als 3e artikel in dit blad van een beschouwing door Ir Josephus Jitta, welke reeds eerder is gepubliceerd in „De Ingenieur", no. 9 van 1954. Auteur en Redactie van „De Ingenieur" zijn wij erken telijk voor hun medewerking. Het Caisson-nummer van „Weg en Waterbouw" beoogt een afgerond geheel te vormen van een actueel onderwerp, „een onderwerp jeugdig in jaren, snel gerijpt door meedogenloze ervaring, vitaal voor de toekomst". C. J. 21

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 2