a d 3 E 0 S 3 s [X] 5 Afb. 14. Schelphoek.Vervormde „guil lotine" na plaatsing van sluit-element in de Klompengeul. maakte. Het vlotmaken en het vervoer naar Nederland geschiedde door de Westminster Dred ging Cy. Bij het vervoer ging een van deze caissons tijdens een storm voor het Yeersche Gat verloren. Eén caisson ging naar de haven van Vlissingen, waar deze, zoals hiervoor reeds omschreven, voor de sluiting van het gat in de veerhaven van Krui- ningen werd gereedgemaakt. De andere zes werden na rijp beraad op de Nunneplaat ten Westen van Zierikzee in de Oosterschelde gesta- tionneerd. Een haven van voldoende grootte en diepgang was niet in de nabijheid beschikbaar. Er is nog overwogen de caisson, welke voor de sluiting van de Gemene Geul in de inlaagdijk van de Schelphoek moest worden gereedgemaakt, naar Rotterdam te brengen. Door de lange vaartijd en het wederom vervoeren over zee, vlak voor de plaatsing, zou het beschikbaar zijn op het beslis sende moment echter niet kunnen worden gega randeerd, waardoor dit plan dan ook geen door gang kon vinden. Het werken midden op de Oosterschelde bracht echter wel vele moeilijk heden met zich mee. Afb. 15 geeft de afmetingen en de inrichting van zulk een caisson weer. De diepgang bedraagt 6.30 m, overeenkomend met een gewicht van 7400 ton. Het zwaartepunt ligt op 6 m boven de bodem en de metacentrumhoogte bedraagt 1.86 m. Daar deze caissons reeds ruim 8 jaar in het zeewater gelegen hadden, waren alle ladders en leugingen nagenoeg vergaan. De 20 schuiven in elke caisson waren alle zeer moeilijk en een aantal daarvan in het geheel niet te bewegen. Doordat de schuiven normaal open staan in gezonken toestand, was zeer veel slib in de caissons aanwezig. In het merendeel bevond zich een laag van gemiddeld 50 cm dik. Deze laag moest grotendeels worden verwijderd in verband met de beschikbare diepte bij het vervoer naar de sluitgaten. Voor de stroomgaten bevindt zich namelijk steeds een ondiep gedeelte, een drempel. Door de geringe snelheid van het water LANGSDOORSNEDE LANGSAANZICHT DWARSDOORSNEDE 3* i i i i i i i i mi n„ j _6 2. 9 90.30 1 tO.18 HORIZONTALE DOORSNEDE BOVENAANZICHT 1 °D O O o> 2 3 0 3 3 3 o'ot-oi» O 0 0 6? 8 KOELING WATERDICHTE VAKKEN Afb. 15. Phoenix-caisson type AX, aanzichten en doorsneden. 40

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 12