a
d
3 E 0 S
3 s [X]
5
Afb. 14. Schelphoek.Vervormde „guil
lotine" na plaatsing van sluit-element
in de Klompengeul.
maakte. Het vlotmaken en het vervoer naar
Nederland geschiedde door de Westminster Dred
ging Cy. Bij het vervoer ging een van deze caissons
tijdens een storm voor het Yeersche Gat verloren.
Eén caisson ging naar de haven van Vlissingen,
waar deze, zoals hiervoor reeds omschreven, voor
de sluiting van het gat in de veerhaven van Krui-
ningen werd gereedgemaakt. De andere zes
werden na rijp beraad op de Nunneplaat ten
Westen van Zierikzee in de Oosterschelde gesta-
tionneerd. Een haven van voldoende grootte en
diepgang was niet in de nabijheid beschikbaar.
Er is nog overwogen de caisson, welke voor de
sluiting van de Gemene Geul in de inlaagdijk van
de Schelphoek moest worden gereedgemaakt, naar
Rotterdam te brengen. Door de lange vaartijd en
het wederom vervoeren over zee, vlak voor de
plaatsing, zou het beschikbaar zijn op het beslis
sende moment echter niet kunnen worden gega
randeerd, waardoor dit plan dan ook geen door
gang kon vinden. Het werken midden op de
Oosterschelde bracht echter wel vele moeilijk
heden met zich mee.
Afb. 15 geeft de afmetingen en de inrichting
van zulk een caisson weer. De diepgang bedraagt
6.30 m, overeenkomend met een gewicht van 7400
ton. Het zwaartepunt ligt op 6 m boven de bodem
en de metacentrumhoogte bedraagt 1.86 m.
Daar deze caissons reeds ruim 8 jaar in het
zeewater gelegen hadden, waren alle ladders en
leugingen nagenoeg vergaan.
De 20 schuiven in elke caisson waren alle zeer
moeilijk en een aantal daarvan in het geheel
niet te bewegen. Doordat de schuiven normaal
open staan in gezonken toestand, was zeer veel
slib in de caissons aanwezig. In het merendeel
bevond zich een laag van gemiddeld 50 cm dik.
Deze laag moest grotendeels worden verwijderd in
verband met de beschikbare diepte bij het vervoer
naar de sluitgaten. Voor de stroomgaten bevindt
zich namelijk steeds een ondiep gedeelte, een
drempel. Door de geringe snelheid van het water
LANGSDOORSNEDE
LANGSAANZICHT
DWARSDOORSNEDE
3*
i i i i i i i i mi n„ j
_6 2.
9 90.30
1 tO.18
HORIZONTALE DOORSNEDE
BOVENAANZICHT
1
°D
O
O
o>
2
3
0
3
3
3
o'ot-oi» O
0
0
6?
8
KOELING WATERDICHTE VAKKEN
Afb. 15. Phoenix-caisson type AX, aanzichten en doorsneden.
40