WESTELIJKE MAAIVELDSLUITIMG OOSTELIJKE J-MAAIVELD- SLUITING GEMAAL SITUATIE 5CHELPHOEK OOSTELIJK AAMZET o.m. bij Oosterland. Dit werk kostte evenwel bijna 15.000 ton stortsteen. Een van de gevaren bij deze werk methode is door het langzaam vorde ren van de afsluiting een grotere kans op verdieping naast de grondbezin- king. Bij Oosterland traden in enkele dagen tijds verdiepingen op tot 16,50 m.-N.A.P., veroorzaakt door de grote stroomsnelheden over de nog niet tot volle hoogte opgestarte stenen dam. De volgende stap bij het streven naar snelle blokkering is dan ook de toe passing van grotere, vaste elementen, waarbij men (bijvoorbeeld in het geval van een zuivere geulsluiting) a.h.w. met één klap het gehele sluitgat vult; hetzij door het laten zinken van een schip, een methode die onze voor ouders reeds toepasten, hetzij met be hulp van het moderne middelde in gewapend beton geconstrueerde, drijvende caisson. Een voorbeeld hiervan is de sluiting van het gat bij Stevensluis aan de noordzijde van de Vierbannenpolder van Duiveland. Reeds kort na 1 Febr. werd centraal geregeld de bouw van een groot aan tal genormaliseerde drijvende elemen ten (afm. 71l% x 11 m., hoogte 2, 3 en 4 m.), alsmede een aantal manchetten waannede deze elementen naar be- behoefte kunnen worden verhoogd. Een soort blokken doos-systeem, waaruit voor Stevensluis een sluit- caisson werd samengesteld lang 55 m., breed 71jo m., hoog 8 m. Aan één zijde Figuur 1 Werkzaamheden aan de dijk bij Oosterland Schelphoek. De als figuur 1 opgenomen situatie schets van het dijkgat nabij het ge maal Schelphoek geeft een duidelijk beeld van de enorme geiden welke achter dit gat in enkele maanden tijds ontstonden. De uitgevoerde inlaagdijk heeft een lengte van 4 km. De vaste dijkgedeelten zijn tesamen lang 1,5 km.; de beide sluitgaten hebben leng ten van 1,1 km. (West) en 1,4 km. (Oost). In beide sluitgaten is een geul opgenomen. De dichting geschiedde door eerst kort na elkaar beide geulen te blok keren. De Gemene Geul nabij punt I door middel van een Phoenix-caisson, overblijfsel van de kunstmatige havens welke de Geallieerden in 1944 construeerden voor de kust van Nor- mandië tijdens de invasie. De Klompe geul nabij punt II door middel van een uit normaal-eenheden samenge stelde caisson, in de trant van Steven sluis. De maaiveldsgedeelten werden in 10 dagen tijds geblokkeerd met 235 caisson-eenheden gekoppeld tot ele menten van 5 en 6 normaal-eenheden. Al doende leert men de kunst verstaan. De 26e Augustus werden in één et maal 42 eenheden van 11 m. geplaatst, een totaal lengte in één dag van 462 m.De volgende dag 27 Aug. kon het sluitelement worden geplaatst; de Schelphoek was bedwongenHet duurde nog tot 29 September voordat op en achter de 21/2 km. lange beton blokkade een zodanig dijklichaam was opgeworpen dat de pompen voor het droogmaken van het Waterschap Schouwen in bedrijf konden worden gesteld. EILAND van het sluitgat werd eveneens met behulp van caissons een landhoofd als scharnierpunt gebouwd en als een draaideur manoeuvre werd op 28 Juli tijdens de kentering van het tij het element ingedraaid, gezonken, volge spoten, terwijl direct daarna alles in het werk werd gesteld de onderloops- heid baas te worden. Aan beide zijden werden zinkstukken langs de caisson gezonken. if Verrijzend Nederland 19

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1954 | | pagina 4