t I W -■ -* - -'"mr ■£5>-- -en*,'" «9 tï<: Driftige sleepboten duwen in de fantastisch verlichte avond de caisson naar zijn definitieve plaats. grootte; dat maandenlang vocht te gen de mannen van Dijkherstel en dat de mannen van de Zuiderzeewer ken versloeg. In Mei waren ze gekomen, met zwaar materiaal: 126 sleepboten, 17 drijven de kranen, 200 platte bakken, 105 draglines, 1 hopperzuiger, 15 grond- zuigers, 14 bakkenzuigers, 24 onder- lossers, 3 kantelbakken, en bulldo zers en baggermolens en vijfdui zend man. In Mei waren ze gekomen, met een stoutmoedig plan: een ring dijk aan zeezijde voor de stroomga- ten, zodat Ouwerkerk zelfs nog wat land zou winnen. Vijf en zeventig duizend vierkante meter zinkstukken werden gevloch ten en twintigduizend meter kraag stukken, om de ringdijk voor de stroomgaten te schoeien. Eind Augus tus zou de ringdijk gesloten worden; eind Augustus, bij harde noordweste lijke wind, die het water opjoeg door het gat dat voorgoed het Brokken- gat zal heten, omdat er de zinkstuk ken werden losgewoeld en de cais sons, die het landingshoofd vormden, scheef zakten en afgleden en weg zakten, de diepte in. Dagenlang voch ten de mannen en vocht het water terug bij eb en bij vloed; van Vrijdag tot Woensdag toen stonden de mannen van Dijkherstel doodmoe en machteloos op de dijk en zagen hoe het water restjes rijshout en rietstuk ken voor hun voeten wegsleurde en meenam de polder in. De slag was verloren en als bonken slaap vielen de mannen neer op hun kribben - maar ze stonden weer op en ze stonden er wéér. Ze stonden hier op de caisson en bogen zich voorover over de richel en wierpen drijfhoutjes in het water, die bleven dansen als dobbertjes: dood tij. Het was stil voor het stroomgat; soms schuurde scheepsboord kermend langs scheepsboord, soms pufte een bootje wat naderbij en soms galmde een stem van de caisson over het wa ter. Dan antwoordden stoomfluiten van de sleepboten, die de grijze kolos van beton, zo breed en zo hoog als een blok huizen, op stroom moesten houden en gereed om het gat te sluiten. Toen kwam dat commando. Sterk maalden de schroeven van negen sleepboten, die de voorsteven drukten tegen ,,de steen", die langzaam om zwaaide naar het landhoofd Phoenix I, tot boven de drempel van zinkstuk ken, waarop de Phoenix IV zou ko men te rusten. De zwaarste sleper „Amerika" trok de Phoenix opzij en zijn acht zware helpers duwden wat op en lieten weer vieren en duwden weer door, tot de vloed op zou ko men en het karwei over zou nemen: het water zelf moest de steen in het stroomgat klemmen dan zouden de afsluiters worden opengedraaid en de Phoenix zou zinken. Het werk van minuten, dat het werken en zwoegen van maanden zou moeten besluiten. Om ons de nacht en om ons het wa ter en vreemd licht als vuur, waarin pluizige stoomwolken dreven en naast ons die stem, die de stilte ver brak: dat het mag houen, man, dat het mag houen Zodra de operatie geslaagd is, snellen honderden arbeiders toe om alles te verstevigen. AjL.^>piztydL

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 3