Afb. 5. Inlaagdijk van betonelementen c.a. die in verschillende afmetin gen tijdens de landing in Normandië in 1944 door de Geallieerden werden toege past bij de aanleg van de debarcatiehavens in open zee (Mulberry-harbours). Na de oorlog werden enige caissons gelicht en met nog als reserve aanwezige cais sons opgeslagen in Engelse havens, o.a. Portland Har bour. Door de Britse Admi raliteit werden 8 Phoenix- caissons van het grootste type A X ten behoeve van het dijksherstel met een royaal gebaar ter beschik king gesteld. Het type A X heeft een lengte van 62.18 m, een breedte van 18.90 m en een hoogte van 18.90 m bij een diepgang van 6.22 m; de waterverplaatsing bedraagt 7300 ton. De 8 caissons werden, evenals tijdens de invasie, door Hollandse zee slepers over zee vervoerd. Tijdens het transport raakte op 14 Juli bij stormachtig weer één van deze kolossen op drift en strandde voor het Veeregat in de Oosterschelde. Over het verloop van het herstel in Zeeland kan in het kort het volgende worden gezegd. Met uitzondering van Schouwen-Duiveland en Zuid-Beveland waren op 1 Mei alle stroomgaten in Zeeland gedicht en de desbetreffende over stroomde gebieden weer drooggevallen. Vóór 1 Mei werden op St. Philipsland 4, op Tholen 6, op Noord-Beveland 2, op Walcheren 1, op Zuid-Beveland 7, in Zeeuws-Vlaanderen 6 en op Schouwen-Duiveland 4 stroomgaten gedicht, voor zover niet anders vermeld, op de beschreven primitieve wijze met zandzakken, e.d. of volgens de klassieke methode van opzinken. Ter illustratie van dergelijke dichtingen wordt verwezen naar afb. 1, 2 en 3. Op Zuid-Beveland was op 1 Mei het Waterschap Kruiningen ter grootte van 1450 ha nog niet van het buitenwater afgesloten. In de zeedijk van dit Waterschap bevonden zich 3 grote stroomgeulen. Door de sluiting van de Kadijk werd bereikt, dat het gezamenlijk vermogen van de dijksbressen in de zeedijk van het Waterschap Kruiningen met i/4 werd verminderd. Op 9 Mei kon het westelijke gat in de as van de dijk met een ,,blokkendoos"- caisson van 6 eenheden worden geblokkeerd nadat van te voren een drempel was opgezonken (afb. 4). Het gaandeweg groter wordende oostelijke Foto K.L.M. in uitvoering ten behoeve van de afsluiting van het oostelijke gat in de zeedijk van het Waterschap Kruiningen. stroomgat werd door het aanleggen van een inlaagdijk om het gat op 13 Juni gesloten. De inlaagdijk werd opgebouwd met betonelementen zonder bodem en met, speciaal daarvoor uit België aangevoerde, Rupelleem verzekerd tegen onderloopsheid (afb. 5). Voor het sluitgat werd gebruik gemaakt van een caisson, waarna het gat in de zeedijk met zand werd dichtgespoten en verdere afwerking plaats had. Het overblijvende stroomgat in de Veerhaven van Kruiningen met een capaciteit van ca 35 millioen m3 per eb of vloed werd van een uitge breide bezinking voorzien; de drempel voor de blokkade met caissons werd zwaar afgestort en daarna afgevlakt. Op 24 Juli had de blokkering van dit stroomgat plaats, waardoor wederom 1450 ha land van het buitenwater werd afgesloten. Voor de blokkering van dit derde gat werden in totaal 7 caissons gebruikt; 1 Phoenix-caisson type B X, welke nog in ons land voorradig was, werd als landhoofd-caisson gebruikt en 1 Phoenix- caisson type A X als sluitcaisson (afb. 6). Na de blokkering werd alles in het werk gesteld om de felle schietstromen onder de caisson te beteugelen door het storten van stortsteen, klei en torpedonetten. De kante/bakken (zie weer afb. 4) ,,De Vliegende Schotel" en ,,De Sterren plukkers" verleenden hierbij goede diensten. Voor het dichten van de spleten tussen de caisson en de landhoofden werd gebruik gemaakt van z.g. worsten, bestaande uit bossen rijshout omwikkeld met lappen rubber. Op 25 Augustus 1953 was het 125

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 15