,ap
Foto N.V. ..De ArbeiderspersAmsterdam
Afb. 6. Verhogen van de westelijke kade langs het Kanaal door
Voorhe met kistdam en kleivulling. De kleivulling wordt aange
bracht. De lengte van de aangebrachte kistdam bedroeg ca. 9 km.
van behoorlijke kwaliteit en in voldoende hoeveel
heid was in eerste instantie niet voorhanden, steen
zink-, stort- en zetsteen evenmin. Rijshout en riet
waren schaars.
Het liet zich voorts aanzien, dat er een groot
gebrek aan voldoende zand- en perszuigers zou
ontstaan, terwijl op een zeker ogenblik geen drag
line meer op acceptabele voorwaarden te verkrij
gen was.
Voorts deed zich de vraag van de financiering
en de wijze van financiering voor; bij het herstel
van de dijken moest men zich hier, wat betreft de
voortgang van de noodzakelijke werken, echter
voorshands weinig aan gelegen laten liggen.
11. Deze opvatting bleek juist te zijn; al spoedig
was sprake van de komst van een wet tot regeling
van een en ander, waarbij de kosten van herstel
in de oorspronkelijke of
daarmede overeenkomende
toestand van de hoofd- en
buitenwaterkeringen zouden
worden gedragen of vergoed
door het Rijk.
In de wet van 2 Mei 1953
(Noodwet Dijkherstel 1953)
werd een zodanige regeling
opgenomen.
Krachtens deze wet werd
het herstel van de buiten
waterkeringen in het alge
meen in handen gelegd van
de Minister van Verkeer en
Waterstaat, die zulks voor
het grootste deel der her
stelwerkzaamheden echter
delegeerde aan het College
van Gedeputeerde Staten in
deze Provincie.
In grote lijnen was met
deze wet de financiering ver
zekerd; en met de delegatie krachtens de wet
ook de continuïteit in het herstel, dat vanwege
Gedeputeerde Staten reeds overal was aangevan
gen.
De financiering van het herstel van de binnen
dijken geschiedde door het Bureau Wederopbouw
Publiekrechtelijke Lichamen, een orgaan van het
Ministerie van Financiën.
De problemen inzake mensen, materiaal en
materieel werden zeer verlicht door de totstand
koming van de Dienst Coördinatie Dijkherstel,
die voor een goede verdeling van het beschikbare
materiaal en materieel zorg droeg.
Echter was het op het zwaarst beschadigde
eiland (Goeree-Overflakkee) toch nodig een andere
werkwijze dan de normale te kiezen bij de restau
ratie van de „geperforeerde" dijken.
12. Het herstel van de dijken op het vasteland
was op 1 Juli 1953 geheel gereed. Men oordeelde
het echter nodig, dat op diverse plaatsen verzwa
ring en verbetering zou plaats vinden.
Drie maanden later was het herstelwerk op de
waarden en op IJsselmonde eveneens vrijwel
voltooid. Ook hier werden verbeteringen geënta
meerd
Half November was het gehele dijkherstel
gereed, op wat men zou kunnen noemen de
afwerking na; diverse verbeteringswerken waren
toen nog in uitvoering.
Vanzelfsprekend geschiedden alle werken in
eerste instantie in regie. Zodra echter het geheel
kon worden overzien, werd overgestapt op aan
nemingscontracten. Op 1 Juli waren nog slechts
enkele werken, die zich niet voor aanneming
leenden, in uitvoering op regie-basis.
In het algemeen werden de kleinere bressen
- kS
'W.s*y
- p'Ww.A -• -a- -
,vLe:'
Afb. 7. Een niet-direct waterkerende dijk met achtergelegen wie).
120