,ap Foto N.V. ..De ArbeiderspersAmsterdam Afb. 6. Verhogen van de westelijke kade langs het Kanaal door Voorhe met kistdam en kleivulling. De kleivulling wordt aange bracht. De lengte van de aangebrachte kistdam bedroeg ca. 9 km. van behoorlijke kwaliteit en in voldoende hoeveel heid was in eerste instantie niet voorhanden, steen zink-, stort- en zetsteen evenmin. Rijshout en riet waren schaars. Het liet zich voorts aanzien, dat er een groot gebrek aan voldoende zand- en perszuigers zou ontstaan, terwijl op een zeker ogenblik geen drag line meer op acceptabele voorwaarden te verkrij gen was. Voorts deed zich de vraag van de financiering en de wijze van financiering voor; bij het herstel van de dijken moest men zich hier, wat betreft de voortgang van de noodzakelijke werken, echter voorshands weinig aan gelegen laten liggen. 11. Deze opvatting bleek juist te zijn; al spoedig was sprake van de komst van een wet tot regeling van een en ander, waarbij de kosten van herstel in de oorspronkelijke of daarmede overeenkomende toestand van de hoofd- en buitenwaterkeringen zouden worden gedragen of vergoed door het Rijk. In de wet van 2 Mei 1953 (Noodwet Dijkherstel 1953) werd een zodanige regeling opgenomen. Krachtens deze wet werd het herstel van de buiten waterkeringen in het alge meen in handen gelegd van de Minister van Verkeer en Waterstaat, die zulks voor het grootste deel der her stelwerkzaamheden echter delegeerde aan het College van Gedeputeerde Staten in deze Provincie. In grote lijnen was met deze wet de financiering ver zekerd; en met de delegatie krachtens de wet ook de continuïteit in het herstel, dat vanwege Gedeputeerde Staten reeds overal was aangevan gen. De financiering van het herstel van de binnen dijken geschiedde door het Bureau Wederopbouw Publiekrechtelijke Lichamen, een orgaan van het Ministerie van Financiën. De problemen inzake mensen, materiaal en materieel werden zeer verlicht door de totstand koming van de Dienst Coördinatie Dijkherstel, die voor een goede verdeling van het beschikbare materiaal en materieel zorg droeg. Echter was het op het zwaarst beschadigde eiland (Goeree-Overflakkee) toch nodig een andere werkwijze dan de normale te kiezen bij de restau ratie van de „geperforeerde" dijken. 12. Het herstel van de dijken op het vasteland was op 1 Juli 1953 geheel gereed. Men oordeelde het echter nodig, dat op diverse plaatsen verzwa ring en verbetering zou plaats vinden. Drie maanden later was het herstelwerk op de waarden en op IJsselmonde eveneens vrijwel voltooid. Ook hier werden verbeteringen geënta meerd Half November was het gehele dijkherstel gereed, op wat men zou kunnen noemen de afwerking na; diverse verbeteringswerken waren toen nog in uitvoering. Vanzelfsprekend geschiedden alle werken in eerste instantie in regie. Zodra echter het geheel kon worden overzien, werd overgestapt op aan nemingscontracten. Op 1 Juli waren nog slechts enkele werken, die zich niet voor aanneming leenden, in uitvoering op regie-basis. In het algemeen werden de kleinere bressen - kS 'W.s*y - p'Ww.A -• -a- - ,vLe:' Afb. 7. Een niet-direct waterkerende dijk met achtergelegen wie). 120

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 13