Een, die van aanpakken weet! 7 ogen. De vergadering van de vo rige avond was lang geweest en nu was hij moe en daarom sliep hij direct in. Kapitein Miroslav Slovak zat met onbewogen gezicht op zijn stoel. Hij controleerde mechanisch de koers, keek op zijn horloge. Ze wa ren nu tien minuten onderweg, het zicht was helder. Nu moesten ze boven de kleine Tsjechische stad Beneschov vliegen. Diep beneden zich zag hij de huizen, als speel goed van kinderen. Nog steeds was de lucht grauw. De hoogtemeter stond op 3000 meter. De telegrafist gaf de eerste positiemelding door. Op dit ogenblik boog de kapitein zich naar de tweede piloot: „Ik ga een ogenblikje naar de pas- sagierscabine, neem jij het stuur zo lang?" Dat was niets ongewoons en Slo vaks stem had ook heel rustig ge klonken. „Het was alles precies als al tijd zei de tweede piloot bij het verhoor. Kapitein Slovak keek nóg eens op het horloge en opende dan de deur naar de passagiers-cabine. Een ogenblik liet hij die open staan. De passagiers zagen de tweede piloot die de machine stuurde, ze zagen de telegrafist, die bij zijn instrumen ten zat, ze zagen de mecanicien. Ze zagen dit alles, maar slechts één seconde. En toen gebeurde het Plotseling was Helmut Cermiak opgestaan; met één sprong stond Bozidar Mediz naast hem en mét kapitein Miroslav verdwenen ze in de pilotencabine en de deur viel in 't slot. Eerst vermoedden de passagiers niets, slechts enkelen vonden het vreemd, dat twee burgers de pilo ten-cabine binnen mochten, maar misschien waren het persoonlijke vrienden van de piloot. Toen hoorden ze echter verdachte geluiden. Het was alsof er een lichaam tegen de deur viel en er klonk een gedempte kreet, maar toch duidelijk hoorbaar. De passa giers werden onrustig. Ook archi tect Volejbicek werd wakker. Er klopte iets niet. Twee passagiers liepen naar de deur. Deze was gesloten. Met hun vuisten hamerden ze er tegen maar niemand deed open. „De koers is veranderd!" riep plot seling Bohumil Lurau", ik ken het traject precies, ik vlieg dit bijna elke week. We zijn niet op weg naar Brünn, maar gaan naar het Wes ten." Weer hamerden vuisten op de pi lotencabine. Op dit ogenblik werd de deur geopend. Helmut Cermiak en Bozidar Mediz sleepten de ge boeide tweede piloot, de telegra fist en de tweede mecanicien naar het bagageruim en sloten hen daar op. Toen zei Cermiak tot de spra keloze passagiers: „Houdt U rustig, er gebeurt niets, alles is in orde we vliegen de vrijheid tegemoet!" Hij keerde zich om, ging weer naar de pilotencabine en nam de plaats Niet bang zijn, - daar is •waarop deze vrolijke jongedame is een bewijs dat sommige dir, maar aan begint! 'o is het nu ook met foto graferen. Ziet U daar tegen op? Daar is geen enkele reden voor! Niet bang zij n! Ook U kunt het! Koop slechts een KODAK BROWNIE. Zet er een beste film in ('n al heel wat mee gewonnen De manter, met zo'n vervaarlijke tijger omspringt, %en héél erg meevallen als men et KODAK-film natuurlijk!) ....druk op de knop.... en U zult eens zien wat 'n haarscherpe, heldere, fijn- genuanceerde foto's U maakt, vanaf 't allereerste begin reeds! Met 'n KODAK lukt 't altijd! Zo'n handige Kodak Brownie E (met ingebouwde geelfilter, portretlens en flitscontact) kost slechts f 28.Model D (met extra portretlens) f 22. en Model C f 18.50. Bij aankoop van een Brownie moordt U automatisch lid van de Brownie Club. U ontvangt o.a. een jaar lang gratis het clubblad met tal van nuttige, interessante wenken voor Uw fotohobby. Vraag Uw fotohandelaar! De Tsjechische kapitein Mi roslav Slovak vertrok geen spier, toen men hem de start papieren gaf voor zijn machine. Hij liep ook geen stap harder, toen hij over het vliegveld liep; hij toonde geen enkele opwinding. Het weerbericht luidde gunstig, maar de lucht was grauw en de zon was weg. En lénte was er nog niét in de lucht. Gisteren nog had hij in Praag gewandeld en de beroemde vlierstruiken gezien, waaraan nog geen enkel groen blaadje zat. Hij zou Praags wereldberoemde vlier niet zien bloeien dit voorjaar als alles goed ging! De tweede piloot controleerde, zo als voorgeschreven, de instrumen ten in de cabine. De mechanici werkten aan de machine, vulden de tanks voor de vlucht Praag- Brünn. „Alles in orde?" vroeg kapitein Slovak. „In orde", zei de donkere Tsjech; ook de boordwerktuigkundige knik te. De telegrafist zat reeds op zijn plaats. Nu kwamen de eerste passagiers, alleen of in groepjes. In de vlieghal waren ze allen aan den lijve gevisi teerd of ze geen wapens bij zich droegen. Maar allen hadden dit on derzoek doorstaan. Miroslav Slovak keek op zijn arm bandhorloge. Nog acht minuten tot de start. Hij bukte zich plotseling en plukte een groen blaadje uit het gras, stopte het in zijn zak. De passagier Helmut Cermiak, die juist met zijn vrouw Hanna de trap wilde opgaan, zag dit gebaar. Een glimlach gleed over zijn gezicht; zijn ogen dwaalden even naar de ka pitein. Een seconde lang keken de mannen elkaar aan, slechts één seconde en dan dwaalden hun ogen weer weg. De Cermiaks verdwenen in de cabine. Ze gingen op de beide eerste plaatsen zitten dichtbij de piloten. Helmut Cermiak keek rond. Zijn ogen troffen een passa gier, die in het midden plaats ge nomen had. Deze man hief bijna onzichtbaar zijn rechterhand op en streek over het voorhoofd. Ook Cermiak scheen zijn haar wat glad te moeten strijken en hij deed het óók met de rechterhand. Dan boog hij zich weer naar zijn vrouw en zei zacht: „We zijn voltallig, Bozidar Mediz is er!" Hanna knikte en kauwde op haar kauwgom. Langzamerhand waren de passagiers allemaal bin nen gekomen, ook twee kinderen. De machine startte prompt op tijd, ze verhief zich luchtig van de start baan en schoof de lucht in. Helmut drukte zijn vrouw de hand; ze glim lachte, maar haar lippen trilden en kleine zweetdruppeltjes stonden op haar voorhoofd. „U kunt de riem losmaken en U mag weer roken", klonk een stem. Een der passagiers: de architect An- tonin Volejbicek, die naar zijn vrouw in Brünn vloog, nadat hij acht da gen in Praag geweest was, leunde achterover in zijn stoel en sloot de

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 6