221 buiten boord gelaten, om het schip nog enige besturing te geven. De machinekamer wordt met emmers leeggehoosd en eindelijk, na een ban ge vaart, komt men toch met Gods hulp behouden binnen. Het bakdek, dat normaal bol moet staan, is dooi de zware slagzeeën hol geslagen. Ja, „schepen in nood"! En wat te zeggen van die Amster damse kotter, die ook zulke zware zeeën over kreeg, zó, dat het water de monteur meegezogen heeft. Men zag het water over het schip slaan en toen het teruggelopen was, ver miste men de monteur. Men zocht. en God lof, men zag een arm door één der waterloospoorten steken! Dat was het behoud van die man, die in doodsangst buiten boord in de woe dende golven hing, langszij. Men trok hem naar binnen en hij was gered. Dat schip is behouden aangekomen. Wie peilt wat doormaakt wordt als de stormen razen langs de kusten op „schepen in nood"? De grotere loggers lagen buiten de pieren op de kokende golven te rij den, toen een kleine kotter met de golven over de pier werd geslagen en naar hun zeggen meer over de pie ren dan door de pieren als door een wonder behouden mocht binnenvaren. De mensen dachten, dat het hun ein de was, maar wonder, zware golven pakten het kleine scheepje op en smakten het over de pierenhun be houd. En daar buiten lagen de grote loggers met de kop op de golven. in nood! Die Deense kotter, die met 3 man aan boord door de golven is opgepakt en bij het afknappen van de mast(wat een voorrecht in dit geval!) onderste boven geslagen, maar weer terugge- kanteld is. De drie mannen dreven willoos, door de golven voortgejaagd, over de woeste zee, maar verloren de moed niet en tobden 48 uren aan de afgeslagen motor, die weer op gang kwam en zo kwamen ze toch behou den thuis! En op het Scheveningse strand ligt de hierbij afgebeelde Fransman „Car thage", die voor de kust van IJmui- den op drift kwam en dringend sleep boothulp verzocht. Het verloor een anker en de stuurinrichting geraakte defect, tot het op het strand van Scheveningen, de schroef hoog boven het water uitgeheven, droog zat! Die bemanning, ge hebt het wel in de kranten gelezen, gaf dadelijk een bij- eengezamelde som voor het „Natio naal Rampenfonds". Zulke kerels toch! Maar de geschiedenis van dit schip is wel een wonderlijke, want Midden op 't strand! terwijl men poogt het schip te ber gen, komt me daar op een betere dag dan met storm, de deurwaarder bij de kapitein en hangt een klein kettinkje aan het roer. Een Belgische scheeps werf schijnt van de Franse eigenares nog geld te moeten ontvangen en legt dus beslag op dat gestrande schip. Maar dit is betaald, het gaat om haar zuster, die ergens op de vrije wateren koerst. Dat is dan weer een andere geschie denis, een financiële, die wel in orde zal komen, maar de „Carthage" zit vast en was in de bange stormdagen één der vele „schepen in nood". De nood op de zee, die ook daar haar vele slachtoffers eiste, die we tellen moeten bij de velen op het land. Schepen in nood! Gelukkig mocht de zender Radio- Scheveningen behouden blijven, waardoor zovelen gered konden wor den, al was het op het kantje af! De sluizen te IJmuiden, wat heeft het er giespannen! Het water stond nog slechts 15 cm vanaf de bovenkant der deuren. Toen heeft men de andere kant vol gepompt met water, waar door de deuren het hebben gehou den. Anders. Wat zou van Am sterdam geworden zijn, van vele pol ders in Noord-Holland? Langs de kusten heeft het gespannen, duinre- pen zijn weggeslokt, boulevards ver nield! Schepen in nood! Machteloos door de hoge vloed weggedragen. De schroef boven 't zand

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 3