221
buiten boord gelaten, om het schip
nog enige besturing te geven. De
machinekamer wordt met emmers
leeggehoosd en eindelijk, na een ban
ge vaart, komt men toch met Gods
hulp behouden binnen. Het bakdek,
dat normaal bol moet staan, is dooi
de zware slagzeeën hol geslagen. Ja,
„schepen in nood"!
En wat te zeggen van die Amster
damse kotter, die ook zulke zware
zeeën over kreeg, zó, dat het water
de monteur meegezogen heeft. Men
zag het water over het schip slaan
en toen het teruggelopen was, ver
miste men de monteur. Men zocht.
en God lof, men zag een arm door
één der waterloospoorten steken! Dat
was het behoud van die man, die in
doodsangst buiten boord in de woe
dende golven hing, langszij. Men trok
hem naar binnen en hij was gered.
Dat schip is behouden aangekomen.
Wie peilt wat doormaakt wordt als
de stormen razen langs de kusten op
„schepen in nood"?
De grotere loggers lagen buiten de
pieren op de kokende golven te rij
den, toen een kleine kotter met de
golven over de pier werd geslagen en
naar hun zeggen meer over de pie
ren dan door de pieren als door een
wonder behouden mocht binnenvaren.
De mensen dachten, dat het hun ein
de was, maar wonder, zware golven
pakten het kleine scheepje op en
smakten het over de pierenhun be
houd. En daar buiten lagen de grote
loggers met de kop op de golven.
in nood!
Die Deense kotter, die met 3 man aan
boord door de golven is opgepakt en
bij het afknappen van de mast(wat
een voorrecht in dit geval!) onderste
boven geslagen, maar weer terugge-
kanteld is. De drie mannen dreven
willoos, door de golven voortgejaagd,
over de woeste zee, maar verloren de
moed niet en tobden 48 uren aan de
afgeslagen motor, die weer op gang
kwam en zo kwamen ze toch behou
den thuis!
En op het Scheveningse strand ligt
de hierbij afgebeelde Fransman „Car
thage", die voor de kust van IJmui-
den op drift kwam en dringend sleep
boothulp verzocht. Het verloor een
anker en de stuurinrichting geraakte
defect, tot het op het strand van
Scheveningen, de schroef hoog boven
het water uitgeheven, droog zat! Die
bemanning, ge hebt het wel in de
kranten gelezen, gaf dadelijk een bij-
eengezamelde som voor het „Natio
naal Rampenfonds". Zulke kerels
toch! Maar de geschiedenis van dit
schip is wel een wonderlijke, want
Midden op 't strand!
terwijl men poogt het schip te ber
gen, komt me daar op een betere dag
dan met storm, de deurwaarder bij de
kapitein en hangt een klein kettinkje
aan het roer. Een Belgische scheeps
werf schijnt van de Franse eigenares
nog geld te moeten ontvangen en
legt dus beslag op dat gestrande
schip. Maar dit is betaald, het gaat
om haar zuster, die ergens op de vrije
wateren koerst.
Dat is dan weer een andere geschie
denis, een financiële, die wel in orde
zal komen, maar de „Carthage" zit
vast en was in de bange stormdagen
één der vele „schepen in nood". De
nood op de zee, die ook daar haar
vele slachtoffers eiste, die we tellen
moeten bij de velen op het land.
Schepen in nood!
Gelukkig mocht de zender Radio-
Scheveningen behouden blijven,
waardoor zovelen gered konden wor
den, al was het op het kantje af! De
sluizen te IJmuiden, wat heeft het er
giespannen! Het water stond nog
slechts 15 cm vanaf de bovenkant der
deuren. Toen heeft men de andere
kant vol gepompt met water, waar
door de deuren het hebben gehou
den. Anders. Wat zou van Am
sterdam geworden zijn, van vele pol
ders in Noord-Holland? Langs de
kusten heeft het gespannen, duinre-
pen zijn weggeslokt, boulevards ver
nield! Schepen in nood!
Machteloos door de hoge vloed weggedragen. De schroef boven 't zand