k wil eens met U praten Het gebeurde op de trouwdag van Mevrouw Smul. $a.0etke/i Uit het huiselijke leven van de familie Smul. 2 bakpoeder Vanille-suiker en Aroma's DR. OETKER HELPT BAKKEN 26 Het gebeurde op de trouw dag van Meneer en Me vrouw Smul. Mevrouw was 's ochtends druk bezig in de keuken. Een goede vriendin kwam even aan lopen om te feliciteren. Toen zij de mooie vruch tentaart op het aanrecht zag staan, riep ze uit Waar heb jij die heerlijke taart gekocht? Gekocht? Die heb ik zelf gemaakt met Dr.Oetker bakpoeder BACKIN, Vanille-suiker en Aroma. Waarom ge bruik jij eigenlijk BACKIN? Dat zal ik je eens gauw vertellen. Als je met BAC KIN bakt, behoef je niet te wachten op het rijzen van het de^g, maar kun je direct beginnen. Boven- »- I bijzondere samenstelling de hoogste rijskracht. Elk recept verlangt een andere rijskracht, hetgeen in de Dr.Oetkerrecepten nauw keurig staat aangegeven. Met BACKIN is dat ge makkelijk te regelen. Als ik zelf bak met BACKIN kan ik mijn eigen ingre diënten kiezen en bak ik gemakkelijk en voordelig. Met BACKIN komt mijn gebak steeds goed ge rezen, goudbruin uit de oven. Zó bakken is een genoegen. Je weet niet half hoeveel plezier ik er van beleef I Doe ook als Mevrouw Smul. Bak ook met Dr.Oetker bakpoeder BACKIN, Vanille suiker en Aroma's. direct negnm^..- dien heeft het, door zijn Als U de beproefde Dr. Oeiker recepten nauwkeurig volgt, lukt het altijd en hebt U eer van Uw werk! Het rijk geïllustreerde Dr.Oetker bakboek BAK MET PLEZIER is verkrijgbaar voor slechts f. 1,75. Maak dit bedrag per postwissel over aan N.V. INHAMA,Omval 11 Amsterdam of gireer op no. 110190 en het zal U franco worden toegezonden. Zending onder rembours 25 cent extra. Hoe langer hoe meer kom ik tot de overtuiging, dat het onderwerp, waar wij de laatste tijd in deze rubriek over spreken, in het brandpunt der belangstelling van zeer velen staat. Ik kan tenminste de stroom brieven niet meer aan, althans niet op de wijze, zoals ik dat graag zou willen. Immers, bijna iedere brief heeft iets persoonlijks en juist dat ontroerende persoonlijke is oorzaak, dat ik ook graag persoonlijk wil antwoorden. Dit blijkt in de praktijk onmogelijk. Daarom twee opmerkingen: le. Ik doe een keuze uit de brieven, wat de zakelijke opmerkingen aangaat. En daarbij besteed ik dan de meeste aandacht aan opmerkingen, die iets nieuws naar voren brengen. Wanneer iemand alleen maar schrijft, dat hij of zij met veel aandacht de stuk ken over dit onderwerp leest en het er hartelijk mee eens is en er veel aan heeft, dan worden zulke brieven dankbaar geaccepteerd, maar we nemen er niets uit over, want dat brengt het gesprek niet verder. Zo ook omgekeerd: brieven, die meedelen, dat men het er niet mee eens is, maar waarin verder geen nieuwe gezichtspunten geopend worden, worden met belangstelling gelezen, maar verder niet in „De Spiegel" vermeld. 2e. Met grote aandrang wil ik diegenen, die vinden, dat het gesprek over het probleem der ongehuwden en over het kinderloze huwelijk nu lang genoeg geduurd heeft, vragen, ons nog enkele weken uit te laten spreken. In de grote kring van „Spiegel"-lezers zijn er velen, die juist aan de bespreking van deze onderwerpen veel hebben, omdat deze vragen zich meestal er niet toe lenen in gewone gesprekken te worden behandeld. Men kan over alles en nog wat spreken in een vriendenkring, maar deze problemen en dat is volkomen te begrijpen durft men meestal niet aan te snijden uit vrees er sommigen onder de aanwezigen pijn mee te doen. Welnu, is het niet prachtig, dat het op deze anonieme wijze wél kan? EEN OPLOSSING? Naar aanleiding van de rijkdom, die er voor de ongehuwde vrouw liggen kan in allerlei werk van ziekenverpleging en sociale hulp, trof mij de volgende tegenwerping, uitlopend in een eigenaardige vraag: Natuurlijk doen deze mensen (bedoeld zijn verpleegstersonderwijzeressensociale werkstersenz.) allemaal nuttig en onontbeerlijk werk. Maar kent U die smartelijke gevallenwaarin ook dit alles toch niet blust en nooit blussen kan die honger naar een liefkozing van het andere geslachtEn heus niet alleen gaat het dan om het lichamelijk contact. Neenreeds een liefkozingeen lief gebaareen hartelijk woord, zelfs een hoffelijke behandeling, dat alles wordt zo smartelijk ontbeerd. En dan kunt U verwijzen naar de veel grotere belangrijkheid van het komende leven. Ik weet dat ook wel. Maar waarom laat God nu juist zo veel meer vrouwen geboren worden dan mannenNatuurlijk, U hebt al weer een argument bij de hand: God weet alle dingen en zal ook met die nood van de ongehuwde vrouw wel rekening houden. Maar voelt U niet, dat U daarmee de slachtoffers zelf niet kunt overtuigen? En daarom mijn vraag: Waarom was het vroeger onder bepaalde omstandigheden wel mogelijk, dat één man twee vrouwen had en ook liefhad, en is dat nu verboden? Waarom werd en wordt dit in het Oosten wel goedgevonden en is het hier een doodzonde, waar men met stenen naar gooit? Ik vraag me af, of wij op dit punt niet een veel en veel te strenge moraal huldigen Omdat er duidelijk in de Schrift staat: „Die twee zullen tot een vlees zijn". Dat is niet een veel te strenge moraal, dat is eenvoudig Schriftopenbaring. E11 wanneer in het O.T. het hebben van meer dan één vrouw (de polygamie) meermalen beschreven wordt, dan moeten wij dat in het licht van het N.T. lezen en ons het woord van Christus zelf hierbij herinneren, waarin HU zegt, dat het „vanwege de hardigheid der harten" later toegelaten werd, maar dat het van den beginne alzo niet is geweest. En dan kan men schermen met „polygame instincten" van de man, maar dan geloof ik, dat deze polygame instincten een verwording van de echte, zuivere huwelyksliefde is. Die huwelyksliefde is naar haar aard gericht op één en op die éne alleen. Dat zegt niet alleen de Schrift, maar dat is ook zielkundig zo geheel verklaarbaar. Hoe zou men het willen: meer dan één vrouw na elkaar of naast elkaar? Probeer in beide gevallen eens U in te denken, wat er van het begrip trouw terechtkomt. Neen, dit is geen oplossing. Zie maar, wat het verleden betreft, naar het Oude Testament en lees, voor wat de heden daagse praktüken in het Oosten aangaat, waarover deze briefschryfster spreekt, eens de boeken van Pearl S. Buck over China! Misschien zou, tydelyk, een bepaalde honger gestild worden op deze wijze, maar er zouden andere vuren ontbranden, die de harten zouden verteren en de zielen vergiftigen. Opmerking. In deze brief treft my de opmerking, telkens er tussen door, dat de dominee van deze rubriek „zyn antwoord wel weer klaar zal hebben". Ook in an dere brieven lees ik dat weieens. Laten we elkaar goed begrypen. Deze rubriek is maar kort. Het gaat niet aan, een probleem uitvoerig te stellen en dan, wegens ruimtegebrek, met het antwoord de lezers in de mist te laten. Daarom kan een kort, zakelyk antwoord weieens de indruk wekken: „O, hy is er al weer mee klaar!" Weest er van overtuigd, dat over lieel veel antwoorden zeer lang wordt nagedacht en dat de schyn: „hier is de vraag en pats, daar is al weer het antwoord!" onjuist is. ANDERE STEMMEN. Het lykt my goed toe nog enkele andere stemmen aan het woord te laten. Met klimmende verbazing lees ik de laatste weken het onderwerp over het ongehuwd znij van de vrouw. Ik ben zelf jaar (tussen de 60 en de 70, red.) en ongehuwd. Eerst was ik onderwijzeres, later werd ik directrice van een tehuis voor werkende vrouwen, maar nooit is de gedachte bij mij opgekomen, dat ik minderwaardig was, omdat ik niet getrouwd was. Het tegendeel is eerder waar. En als ik al eens hoorde van mensendie een getrouwde vrouw meer achtten dan een ongetrouwde, dan dacht ik, nu ja, die mensen zijn nog niet wijzer Dat meisje, dat in haar bed ligt te huilen, omdat zij niet getrouwd is, moet er eens aan denkenhoe velen in haar bed liggen te huilen, omdat zij getrouwd zijn. Ik kan ook deze toon waarderen, maar de laatste zin geeft geen oplossing. Het doet me denken aan: Die man, die jammert omdat zyn beide benen afgezet zyn, moet er maar eens aan denken, hoe velen jammeren, omdat zy rheumatiek in hun beide benen hebben! Uit een andere brief: Alleen één punt had ik graag gezien, dat dit meer naar voren was gebracht. In Ps. 1*6 staat: God is een toevlucht en een sterkte. En dit wil God ons in het bijzonder leren door al onze sterkte in dit leven te óntnemen. Dan zoeken wij onze sterkte bij Hem. Dan gaan wij door Zijn genade ook in dit kruis roemen Hoewel deze laatste uitdrukking my te sterk is, wil ik nog graag deze stem doorgeven, want het kan zyn, dat ik, kortheidshalve, inderdaad dit element te weinig heb onder streept. En tenslotte nog een citaat, waar we, met al oiue problemen, stil van worden: Niet, dat onze weg altijd over rozen gaat; ik behoef slechts naar de andere hoek van de kamer te kijken, waar mijn zusje zit, 25 jaar oud en lichamelijk totaal invalide. Ze kan niet lopen, schrijveneten, alleen haar hartje is prima en de blijdschap van Christus straalt van haar gezichtje. Wat moet zij niet missen t.o.v. gezondendie hun eigen weg kunnen gaan. Maar zij weet ook, dat Christus haar Heelmeester is, en zij zal gezond en wel worden. Tot de volgende maal!

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 14