De Stemming en de Samenwerking HULP VAN CURASAO ZWEEDSE MODELWAGENS Een schip op het strand! 12 Ook kleding: werd op Curagao in gezameld. Hierboven ziet men het sorteerwerk. In het Februari-nummer stond reeds een foto van collecterende meisjes in Curagao. Hoe benijdden we haar de luchtige zomerkledingterwijl het hier zo koud, zo guur en zo weinig vreugde vol was! De Rode Kruis Colonne der afdeling Curagao had het hierbij niet willen laten, hoewel het inzamelen, sorteren, verpakken en verzenden ook veel arbeid vereiste. Het was de vurige wens der colonne zelf naar Nederland over te steken doch onoverkomelijke moeilijkheden op het gebied van kle ding, klimaat, kosten enz. hebben de vervulling van deze wens onmogelijk gemaakt. Het resultaat van de inzame ling waren het niet twee trucks, welke Curacao o.m. overmaakte?was echter een pleister op de wonde. Een resul taat om trots op te zijn! (vervolg van pag 11) en zo konden we Abbenbroek halen, dat toen nog steeds door het water was ingesloten en waar serviesgoed en de kens werden afgeleverd. Het gebeurde dikwijls, dat chauffeurs, die 's ochtends van de Houtrusthallen vertrokken, pas tegen het middernach telijk uur op het Malieveld terugkeer den. Niettemin verrichtten ze met geestdrift en blijmoedigheid de belang rijke taak van de bewoners van de getroffen gemeenten van het allernood zakelijkste te voorzien. Een Rode Kruishulp die verschillende reizen naar de noodgebiedén maakte, zond ons drie flitsen uit haar vele en velerlei ervaringen. C TELT U zich in normale tijden een troep soldaten voor, die een nacht op smalle houten banken moeten door brengen, zittende, want ruimte om te liggen is er niet; en die zich dan dank baar tonen. „Fijn zuster, dat we binnen mogen, hier kunnen we tenminste zitten". Dan na heel lang wachten komt er een gamel met te weinig eten en er is niet één soldaat, die kankert. Wij steken de kop pen bij elkaar en zeggen: „Moeten ze het daarmee doen, met dat ene' hapje prak? We hebben zo'n enorme voor raad aan boord, zullen we wat kaken en een sinaasappel per man rond delen?" Vóór het voorstel uitgesproken is, zijn er al vier aan het ronddelen. Een uur later komt er nog eens een gamel binnen. Dit keer is het een zelfde krappe hoeveelheid snert. Weer krijgt ieder een schep. En nog steeds is er geen man die moppert op deze toch wel dwaze en nog altijd te kleine maaltijd. We geven ze een sigaret als toespijs en dan wordt het licht uitgedraaid. Omdat ik de wacht had, heb ik de hele nacht het zaakje aan zitten kijken en ik ver zeker U, dat die jongens het niet ge rieflijk hebben gehad. Maar als 's mor gens het licht weer wordt aangedraaid U kunt het geloven of niet dan is er niet één, die zelfs maar zegt: „jongens, wat ben ik stijf". En toen de schuit weer leeg was, lag er niet één sigarettenpeuk of sinaasappelschil op de grond. Ik geef toe, 't is allemaal onbelangrijk, maar juist in deze kleine dingen vielen de stemming en samen werking zo op. De Weense ambulance Op m'n laatste reis, dit keer op een hele grote boot, kreeg ik de Weense colonne mee van Zierikzee naar Dor drecht. Ik was zachtjes voorbereid op 200 evacué's (het werden er 285). In Zierikzee was mij gevraagd of ik hulp nodig had. „Nodig pertinent niet, want ik heb een medische staf aan boord als nog nooit is voorgekomen". „Zuster, het is psychologisch fout om de mensen van dit eiland, die in de oorlog al eens een keer geëvacueerd werden door de Duitsers, door deze mensen te laten helpen". Boms! Daar sta je dan als enige ver tegenwoordigster van het Nederland- sche Roode Kruis in de sneeuwstorm op de kade in Zierikzee met het pas gehoorde verhaal in je achterhoofd. „Twee uur nadat het eerste ramp- bericht in Wenen bekend werd, stond deze ambulance klaar om te vertrek ken. Ze betalen alles uit eigen zak. Ze hebben hun zaken en werk ervoor in de steek gelaten en ze hebben nog niets te doen gekregen. Er zijn mensen bij, die na '14-'-18 hier zijn opgefokt en nu iets terug willen doen. Dit en nog veel meer schiet je door het hoofd; en je neemt het risico, als gastvrouw in het land van de ramp tegenover de collega's uit een ander land, die hun hulp aanbieden. Als de boot een half uur vaart, is in ieder van de drie afdelingen van 100 mensen het hele verhaal verteld (zon der microfoon!). Wie het zijn, waar vandaan en waarom. En 's middags als alles geregeld is, ga je je licht eens opsteken. Bij deze en gene. Bij een oude boer en bij een jong stel burgers en bij nog vele anderen. En unaniem (Lees verder op pag 13.) Een schip ligt voor Seinpostduin en het is nog een vraag hoe het vlot gebracht zal kunnen worden. Mocht dat lukken, dan ligt het nog aan de ketting; 'het stuur is verzegeld, want er is beslag op gelegd daar de rederij aan wie het toebehoort in België niet aan verplichtingen voldeed. Een dubbel tragisch lot voor schip en bemanning. De gemoedelijkheid van de Bretonse kapitein heeft daarom een melancho liek tintje. De schepelingen, voor het merendeel Tunesianen, ontbrak het ten enenmale aan voldoende warme kleding. De correspondente van „Le Monde", Mevr. Jars de Gubernatis, maakte het Ned. Roode Kruis opmerkzaam op de toe stand aan boord, en het was prettig om na alles wat het Franse volk voor ons in deze tijd heeft gedaan en nog doet, iets te kunnen reciproceren aan hun compatriotten, die immers even goed slachtoffers zijn van de ramp in de nacht van 31 Januari op 1 Februari. Ds Forget van de Waalse Gemeente te 's-Gravenhage, die geregeld het schip bezoekt, verleende ons zijn wel willende medewerking door een lijst op te maken van hetgeen nodig was en zelf ging hij imee om bij de uit reiking te assisteren. De kapitein had niets willen vragen omdat hij niet zeker was dat alle Nederlandse slachtoffers reeds afdoen de geholpen waren een houding die dominee Forget heeft menen te moeten respecteren en zijn mannen hebben op één van de allereerste dagen na de ramp een voor hen considerabele som in 'het Rampenfonds gestort. Zo'n houding maakt aanspraak op onze bewondering en het stemt ons daarom dubbel dankbaar dat men ons op dit feit opmerkzaam maakte en dat wij hebben kunnen helpen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 6