LING WORDEN VOORKOMEN? SCOUOEN ZISRIXEI DUVELAI NOaTBEVELANT iTEtNMRCHfW KORiTEKEEl DOMBORCH WALCHEREN WESTCAPPEÜ WEMELOINÓbE' MI0DCL8URGH SOUTENLAWÉV VLISSlNÓWt SAEFTIN6HE (TBURGI BIERVLIET HULST Een zeldzame kaart van Zeeland uit de veertiende eeuw. die laat zien hoe de eilanden ontstonden door aanslibbing van grond en samen- groeien van kleinere eilanden. Maar de zee nam vaak terug, wat zij geschonken had... van de achttiende eeuw was oorzaak dat die activiteit verflauwde, en onze bet overgrootvaders in de negentiende eeuw betaalden daar de tol voor in de grote overstromingsrampen van 1820, 1825 en 1861. Maar juist daardoor werd de activi teit versterkt. De Rijkswaterstaat ont stond, dé Anna Paulownapolder een even groot pronkstuk voor de negen tiende eeuw, als dit voor ons de Afsluit dijk is werd ingedijkt, nieuwe droog makerijen ontstonden, nieuwe polders werden aangelegd en grootse plannen werden genoemd, waaronder het groot ste de droogmaking van de Zuiderzee van ingenieur Cornelis Lely. Het is alles uiterst knap werk geweest, dat daar werd verricht, voornamelijk dank zij de vervanging van windwatermolens door stoomgemalen. De enorme moeilijkheden. De Zuiderzeewerken over welker vertraging nu gesproken wordt ten bate van het herstel van de ondergelopen delen van Zeeland, Zuid-Holland en noordweste lijk Noord-Brabant zijn 'n enorme leer school geweest voor Nederlandse water bouwkundigen. Stapje voor stapje werden de grootse plannen verwezenlijkt: Wie- ringermeer, Noordoostpolder, de thans in bewerking zijnde Zuidoostpolder, de nog in de toekomst verborgen Zuidwest polder. Het is zéér knap werk geweest en een enorme leerschool voor de men sen die electrische gemalen, geweldige sluizen en moderne ontginningsmachines konden gebruiken om hun fantastische plannen te verwezenlijken. Het is werkelijk geen wonder, dat er in de jaren, dat de Afsluitdijk voltooid was, al werd gesproken over een afsluiting van de hele Waddenzee. Men sprak zelfs el over de Zeeuwse Afsluitdijk in die tijd. Maar het werk in die richting werd helaas niet voortgezet. Er waren allerlei redenen voor: de economische crisis, de politieke situatie in de wereld, de onrust der tijden, het besef, dat Zeeland het al zo lang gehouden had, maar vooral ook: de enorme moeilijkheden waarvoor men zou komen te staan. Er zou in totaal een zeer zware en kostbare dijk naar de trant van de Afsluitdijk moeten worden aan gelegd van vierenzeventig kilometer lengte in diverse stukken, met gebruik van de duinranden van diverse eilanden. De Afsluitdijk was maar tweeëndertig kilometer lang en vertegenwoordigde in tijd en geld een gigantisch werk. Het is dus duidelijk, wat zo'n dijk van meer dan de dubbele lengte zou betekenen. Maar bovendien, de aanleg van zulk een dijk kan niet geschieden op de wijze als waarop men de Afsluitdijk heeft gebouwd. Men heeft zeegaten af te sluiten van dertig tot veertig meter diepte met zeer grote ver schillen tussen eb en vloed, met enorme stromingen en met zware onderstromen. Het is niet mogelijk om dat werk kalm aan te doen, maar men zou omderwille van het evenwicht alle zeegaten tegelijk moeten dichten. Enorme waterstaatspro blemen doemen daarbij op, waarvan de leek zich geen idee kan vormen. De land- winst zou belangrijk zijn. De nu zeven tienhonderd vierkante kilometer grote provincie Zeeland zou tweeënhalf dui zend vierkante kilometer groot worden. Of al die gewonnen grond goede land bouwgrond of weidegrond zou zijn, is niet te voorspellen. Dat men langs de Belgische kust iets dergelijks zou moeten doen, van de grens met Zeeuws-Vlaan- deren af tot zover de toestand van de duinen dat nodig maakt, spreekt vanzelf. Hoeveel zo'n enorm werk zou kosten is niet te becijferen, nóch in tijd, nóch in geld. Het feit, dat enkele waterbouwdes- kundigen voor dit plan ijveren is echter een bewijs, dat het technisch mogelijk is. Wellicht zal dit nieuwe plan, dat nog geen naam heeft, een stap kunnen zijn op de weg, die moet voeren tot de aanleg van een honderdzestig kilometer lange waterkering van dijken en duinen van Den Helder via Rottum naar de Gro ningse kust. De strijd om de grond in de lage landen heeft eeuwen geduurd, en het succes was helaas niet altijd aan de kant van de mensen. In een genadeloze oorlog van mens tegen natuur zijn bewonderens waardige successen behaald. Een veel groter succes kan verwezenlijkt worden, en als nuchtere ingenieurs, die gewend zijn met koele cijfers en kille mogelijk heden te rekenen, het plan voor moge lijk houden, is er geen reden te beden ken, waarom het ónmogelijk zou zijn. Ook Cornelis Lely en zijn Zuiderzeeplan- nen zijn destijds uitgelachen. Dat het een harde strijd zal worden, waarin werk dagen en soms uren zullen tellen, staat bij voorbaat vast. Maar Nederland heeft de mensen om het te volbrengen, en het geld en materiaal kunnen er ook komen. Men heeft twee wereldoorlogen gestre den om de wereld veilig te maken voor de democratie. Nu is er een oorlog te vechten om Nederland veilig te maken om te bewonen... En dat is een slagveld, waarop alleen maar eer te behalen is! De sluiting van de Afsluitdijk, een monument van Nederlandse waterbouwkunde. Is het mogelijk een dergelijke Afsluitdijk voor de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden te bouwen? Het antwoord op die vraag wordt in het hierbijstaande artikel besproken. (Foto M.U.Z.J Zo zag de kust van Walcheren er uit vóór i Februari 1953. De paalwerken dienden om het strand te doen aangroeien. De strandreep is van het grootste belang voor het behoud van de duinen. Hoe smaller het strand, hoe groter het gevaar voor de duinen. (Foto Rijkswaterstaat 13

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 51