Hierboven
De Dropploegs£aai
klaar om op het juiste
moment de pakken
uit de Dakota te
worden gijn de grote prestaties van
de helicopter-bemanningen. De pi
loten hadden in die eerste dagen
nauwelijks tijd om een hap te eten.
We gouden hier ook nog even willen
wijgen op het prachtige werk van
onge Marinevliegdienst met de Sea
Otters. Dat gijn kleine amphibie-
vliegtuigen waarmede de piloten
met doodsverachting in de over
stroomde polders neerstreken. Want
al kan men vanuit de lucht wat
dieper in het water kijken, verras
singen in de vorm van obstakels,
dicht onder de oppervlakte, kunnen
gich altijd voordoen.
De taak van de luchtarmada is
alweer grotendeels geëindigd. Vaar
tuigen en wegverkeer hebben die
in toenemende mate overgenomen.
Doch na jaren nog gullen wij ons
weten te herinneren hoe het vlieg
tuig uitkomst bracht in die aller
eerste dagen van de noodlottige
Februarimaand van 1953.
werpen.
Hiernaast links De
Sea Otter is een klein
amphibie-vliegtuig
men is hiermede zelfs
in de ondergelopen
polders neergestreken.
Bovenaan rechts De
motoren van de Mit-
chell-bommenwerper
worden enkele slagen
getorndalvorens zij
worden aangeslagen
voor het uitvoeren van
een vlucht boven de
getroffen gebieden.
Hiernaast rechts
Nette huisjes op een
rij, beschadigdte
midden van vuil water
is een overal terug
kerend beeld.
Hiernaast rechts Bij Renesse had men op een weiland een
cirkel getrokken met de naam van de plaats erinDe gedrop
te" goederen moeten zo dicht mogelijk in de buurt van deze
cirkel terecht komen. De foto werd genomen door de voorruit
van het vliegtuig.
Hierboven links
Enorme hoeveelheden
materiaal uit alle lan
den stroomden samen
op het vliegveld Val
kenburg. Op de voor
grond pakkisten met
parachutes