Hierboven De Dropploegs£aai klaar om op het juiste moment de pakken uit de Dakota te worden gijn de grote prestaties van de helicopter-bemanningen. De pi loten hadden in die eerste dagen nauwelijks tijd om een hap te eten. We gouden hier ook nog even willen wijgen op het prachtige werk van onge Marinevliegdienst met de Sea Otters. Dat gijn kleine amphibie- vliegtuigen waarmede de piloten met doodsverachting in de over stroomde polders neerstreken. Want al kan men vanuit de lucht wat dieper in het water kijken, verras singen in de vorm van obstakels, dicht onder de oppervlakte, kunnen gich altijd voordoen. De taak van de luchtarmada is alweer grotendeels geëindigd. Vaar tuigen en wegverkeer hebben die in toenemende mate overgenomen. Doch na jaren nog gullen wij ons weten te herinneren hoe het vlieg tuig uitkomst bracht in die aller eerste dagen van de noodlottige Februarimaand van 1953. werpen. Hiernaast links De Sea Otter is een klein amphibie-vliegtuig men is hiermede zelfs in de ondergelopen polders neergestreken. Bovenaan rechts De motoren van de Mit- chell-bommenwerper worden enkele slagen getorndalvorens zij worden aangeslagen voor het uitvoeren van een vlucht boven de getroffen gebieden. Hiernaast rechts Nette huisjes op een rij, beschadigdte midden van vuil water is een overal terug kerend beeld. Hiernaast rechts Bij Renesse had men op een weiland een cirkel getrokken met de naam van de plaats erinDe gedrop te" goederen moeten zo dicht mogelijk in de buurt van deze cirkel terecht komen. De foto werd genomen door de voorruit van het vliegtuig. Hierboven links Enorme hoeveelheden materiaal uit alle lan den stroomden samen op het vliegveld Val kenburg. Op de voor grond pakkisten met parachutes

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 35