andere helicopters, die wèl een winch
hadden, te alarmeren. Kapitein Hiatt
bleef dertig minuten rondvliegen bo
ven het huis. Een waagstuk, gezien
de krappe benzinevoorraad van een
helicopter! Maar er kwam geen an
dere hulp. Nog twee keer kwam kapi
tein Hiatt terug boven de geïsoleerde
man, maar de vierde keer kon hij de
plek niet meer vinden. „Waar bleef
dat huis, waar bleef die man zegt
kapitein Hiatt bitter.
Erger dan een bombardement
Peter Ploesser is een Duitser, in Ame
rikaanse legerdienst. Hij is een van
die Duitsers, die de ducks bemannen,
waarvan de Amerikanen er een veer
tigtal naar het noodgebied hebben ge
zonden. Deze ducks zijn voertuigen,
die zowel kunnen rijden als varen, en
hebben dan ook enorm goed werk
kunnen doen.
Ploesser is op vele plaatsen geweest,
in Zierikzee, Zijpe, Oude en Nieuwe
Tonge; hij heeft meer dan veertig
mensen mogen redden, maar helaas
ook vele doden moeten bergen. Nu,
een week na de ramp, ontmoeten we
hem als buschauffeur-veerman op een
duck in de geregelde dienst: Halste-
ren-Tholen.
Ploesser vertelt kort en sober over
zijn ervaringen. „De eerste vier dagen
hebben we maar drie uur geslapen.
Maar als je zulke ellende ziet, denk
je daar niet aan; dan is iedere hulp
te weinig. Dag en nacht waren we in
touw, met de hele compagnie. De bo
ten werden slechts afgewisseld voor
dringende onderhoudsvoorzieningen,
die door de invreting van het zoute
water nodig waren. Na deze week
zijn er nogal wat zieken onder onze
jongens; maar de verzorging door de
Nederlandse instanties is goed."
Als we deze Duitser vragen naar zijn
algemene indruk over de ramp, zegt
hij kort maar veelzeggend: „Schlim-
mer als ein Bombenangriff
Hartelijk ontvangen
In de omgeving van Poortvliet en St.
Maartensdijk, op het eiland Tholen,
vinden we de Franse genie-troepen,
waarvan reeds 's Maandags één ba
taljon uit Duitsland, en één bataljon
uit Frankrijk naar het noodgebied
vertrok.
De gemeente Poortvliet maakte de
ramp-Zondag kritieke uren door. Na
de eerste overstromingsvloed, die ne
gentig procent van het dorp onder
water zette, stond men voor het di
lemma: óf alles doen om zichzelf en
zijn boedel te redden, óf te werken
aan het dijkherstel om verdere over
stromingen af te weren. Men koos dit
laatste. Met man en macht, zichzelf
in niets ontziende, wierpen de inwo
ners zich op het herstel van de dijken,
waardoor een grotere ramp kon wor
den voorkomen. Benauwde ogenblik
ken beleefde het plaatsje verder nog,
toen tijdens een nachtelijke dropping,
de goederen niet naast, maar in het
dorp. vielen, op de mensen en de hui
zen. Zo kreeg een slager een kist met
vlees door zijn dak heengeworpen
Toen het licht uitsloeg men had
blijkbaar het electrische net geraakt
is men met „droppen" opgehouden.
De Fransen hebben sinds Woensdag
de bewoners met het dijkwerk afge
lost, zodat nu de voornaamste gaten
reeds gedicht zijn. Daarna zijn ze be
hulpzaam geweest met het ophalen
van kadavers uit de onder water
staande boerderijen. Een niet eenvou
dig en koud werk. Adjudant R. Dan-
gel van de Franse genie-troepen ver
telt: „Het zijn zware dagen voor de
jongens; maar het prettige is, dat de
bevolking hen zo hartelijk heeft ont
vangen. Hulp was anders niet over
bodig voor uw land, want het was
een „catastrophe formidable"
Een geweldige catastrofe, die bestre
den werd in internationale verbonden
heid. En daarom stonden in de over
stroomde Zeeuwse polders, mannen
uit Liverpool, Le Havre, Frankfurt,
Brussel, Michigan en Wenen zij aan
zij met de voor hun volk en land
vechtende Nederlanders.
Een hulp met middelen vaak, diè wij
niet bezaten. Een hulp dan ook, welke
Nederland niet zal mogen v.ergeten,
v. C.
Een colonne van het Belgische Bode Kruis, die wij aan- Franse genie-soldaten, bezig met herstelwerkzaamheden in de Kaai-
troffen in de huurt van het zwaar geteisterde Halsteren. straat te St. Maartensdijk, door welke straat in de rampnacht een
enorme vloedgolf heenbrak.
Onvermoeibaar werken de Franse genie-soldaten op het eiland Tholen.
Het Oostenrijkse Rode Kruis kwam met een colonne van 18 ambulancewagens, met een bezetting van (15 man, waaronder 12 artsen. De
leider van de hulpactie ing. Fr. Proksch bespreekt de dagtaak.
48107!