Dr VAN DEN BERGE, STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN 5 Zoals reeds uit de dagbladen bekend is^ werd de Directeur- Generaal voor Fiscale Zaken in algemene dienst: Dr W. H. van den Berge door Hare Majesteit de Koningin benoemd tot Staatssecretaris. De Regering heeft zich aldus versterkt met een deskundige op het gebied van het nationale- en internationale belasting wezen, die als zodanig reeds de eerste adviseur van haar Minister van Financiën was. Minister Van de Kieft droeg de Staatssecretaris de zorgen voor alle fiscale aangelegenheden over. Als Staatssecretaris heeft Dr Van den Berge tijdens het politieke debat in de Eerste Kamer over de Dividendbeperkingen reeds met suc ces zijn eerste ontmoeting met de Volksvertegenwoordiging gehad. De zorgen en noden, veroorzaakt door de Nationale Ramp, zullen ook hem als leider van de fiscale politiek voor pro blemen van ongekende omvang stellen. Zijn grote werk kracht en bekwaamheid zullen hem de wegen naar een oplossing weten te doen vinden. Wij wensen Zijne Excellentie succes en zegen bij zijn nieuwe taak. (vervolg van pag. 3) schip is echter volkomen zeewaardig, en de kapitein kent het vaartuig als zijn koersenboek. De grootste ge varen vormen de drijvende balken, daken, tonnen, die in de nacht on zichtbaar zijn. Toen we in Dordt naast de Jan Blanken waarmee de Koningin enkele tochten maak te meerden, waren alle stengen en stangen met een dikke laag ijs overdekt. De ingenieurs waren weer behouden thuis. De Albatros 's Ochtends vroeg praaide de Dol fijn een snellopende „Zwitser", de Caucasia, die langs Zijpe moest. In enkele minuten lagen de beijzelde boten tegen elkaar en klauterden we met handgereik over. Behouden vaart, Dolfijn! Op stroom voer één lange reeks bokken, lichters, baggermolens, waaronder een gloednieuwe. Zij trokken op om de volgende spring vloeden te bedwingen en het ver dronken land terug te veroveren. Op Flakkee werd nog vee afgevoerd. Onderweg hadden we lichters met honderden cadavers gezien. Bij de vluchthaven Zijpe komt de Albatros in zicht. Een stoot op de sirene, een snel afscheid van de gastvrije bemanning van de Cauca sia en schipper Vermaas en zijn mannen nemen ons al varende over. Op weg naar Zierikzee horen we, dat de Albatros en de Alk juist vrij gegeven werden. In het Mastgat passeren we het enorme gat in de dijk van Duive- land. We zagen in de verte Ouwer- kerk in het water spiegelen. We hoorden van schipper Vermaas en stuurman De Beer wat de Alba tros wedervoer. Lekgeslagen De orkaan op Zaterdag bracht het schip danig in gevaar. Trossen bra ken en een stalen strop knapte als een riet, een gat werd in de romp geslagen. Dat kon Zondag met een noodreparatie hersteld worden en hield nog steeds. De eerste motor drijver Roest zei, dat het schip weinig water maakte. De staf van de Albatros, waarop ook de assistenten P. van Beveren, Kortsmit, Platteeuw en de kommie zen Bouwhuys en Wortel varen, had gedaan wat met dit diepgaande en trage schip kón. Dinsdags was het, met Inspecteur Van Veeren aan boord, naar Schouwen gedirigeerd. Met de vlet waren de mannen de polder ingegaan. De mensen waren echter bang voor het kleine schuitje. De Albatros had evacuees gevaren en allerlei hulpdiensten verleend. Radiodienst, kleding- en medica menten-vervoer en zo meer. Bij harde wind nam het 80 militairen over. Veel moeite had het gehad om de havenmond van Zierikzee, waar in door de gaten in de dammen zware dwarsstromen bruisten, te overwinnen. Het schip is 2,60 m diep en heeft slechts 120 P.K. De vlam men sloegen soms de knalpijp uit. Dat doe je in normale doen nooit. „Velen maakten brokken, maar wij gelukkig niet", zei de heer Vermaas. Terwijl een hele oorlogsvloot van internationale grijze snelboten af en aan vaart, zegt stuurman De Beer: „Allen die hier helpen hebben hun best gedaan. Het was echter een kwestie van toeval of je veel hebt kunnen doen. We hebben steeds in grote spanning geleefd. Daarvan werd je zo moe." Wij VAN FINANCIËN

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 3