SPOOKVL IN R A M P Wanneer zal het tot leven /V Over een smal dijkweggetje, geschon den ader van Schouwen's organisme, dringen menselijke verkeersmiddelen druppelsgewijze door in het nog steeds verdronken land, waaruit vervallen woon steden en dode plaatsen triest opsteken. Naar het Westen wordt het weer droog, men nadert de duinen, vriendelijk blond als altijd in de stille, heiige herfstlucht, waaruit de zon Schouwens vrolijk rood wit gestreepte vuurtoren beschijnt. Enkele krijsende meeuwen accentueren de stilte van een verlaten land. Beschut door de omarmende duinenrij ligt een vliegveld, dat temidden van deze verlatenheid onwezenlijk aandoet. Een prachtige startbaan strekt zich in het keurig afgebakende terrein, een rijbaan voert naar het even keurige stations gebouwtje, ingericht met gemakkelijke stoelen, bloemen en fleurige platen aan de muur, de windsok is gevuld door de bries. Een ruim platform biedt plaats aan vele vliegtuigen die er niet zijn. Het leven dat een vliegveld zin moet geven, ontbreekt: geen mensen, geen stemmen, geen motorgeronk. Alleen die meeuwen Een spookvliegveld Als een fata morgana HAAMSTEDE staat er met witte letters op het stationsgebouwtje met de vriendelijke boompjes ervoor. Op deze zelfde plaats lag eens dat andere Haam stede dat in zovele vliegersharten zulk een warme plaats innam. Hetzelfde KLM- stationsgebouwtje staat er nog. Aan de voorkant is niet meer te zien dat het de laatste jaren als stal heeft dienst gedaan, het is netjes opgeknapt. Maar aan de Plattegrond van het huidige vliegveld Haamstede; de inzet geeft een situatieschetsje. Verklaring der nummering: achterkant, waar eens het restaurant was, is de boel maar zowat voorlopig dichtgespijkerd om verder verval te voorkomen. Duidelijk is nog te zien waar eens de verkeerstoren was, maar het bovenstuk is er af en de rest heeft een plat dak gekregen. Wij hebben al eerder beschreven (A.V. no 19) hoe dit alles, aangelegd door de Dienst Dijksherstel van de Rijkswater staat, tot stand kwam; hoe de Februari- ramp aldus bewerkte wat acht jaar lang delibereren niet had kunnen bereiken: een nieuw vliegveld voor Zeeland. Uit nodigend ligt de verharde, biljartvlakke startbaan in de heersende windrichting, 640 m lang, 30 m breed. In grote witte cijfers staat er 08-26 op, d.w.z. dat hij in de richtingen 80 en 260 graden loopt, dus vrijwel oost-west. Maar wat geeft het, wat wij u voor schilderen zou net zo goed een fata mor gana kunnen zijn het feit is dat er niet zo iets als een vliegveld Haamstede be stdat. Niet officieel. In geen publicatie van de Rijksluchtvaartdienst zal men de naam aantreffen. Groot belang voor Zeeland Haamstede zal nl pas als burgervlieg terrein erkend kunnen worden als het aan de eis van meer landingsrichtingen voldoet, daar de RLD het gebruik van vliegvelden niet afhankelijk wenst te stellen van beperkende voorwaarden ten aanzien van windsterkte en -richting. De Dienst Dijksherstel, die niet onder de bepalingen van de RLD valt, heeft na tuurlijk geen aanleiding de hiertoe ge wenste uitbreiding tot stand te brengen. Zoals het nu gelopen is, heeft hij het veld trouwens in het geheel niet meer nodig en zou hij het beheer gaarne overdragen aan een particulier lichaam. Is het dan „zonde" geweest van de kosten? Stellig niet, want voor dit landsdeel, dat er toch ook na het herstel zo snel mogelijk weer bovenop moet komen, zal dit vliegveld steeds van groot belang kunnen zijn. Het probleem is nu maar wie de nog noodzakelijke afbouw en vervolgens het beheer voor zijn rekening zal nemen. De eigenaresse, de gemeente Haamstede, is hier financieel momenteel niet toe in staat. Het ligt voor de hand dat hier een belangengemeenschap in een of andere vorm gevonden zal moeten worden. Het is trouwens ondenkbaar dat men niet tot een oplossing zou komen en daardoor een uitstekend vliegveld, waaraan mis schien 10 of 20 ontbreekt, ongebruikt zou moeten laten liggen. 1. Verharde startbaan 08-26, 640 x 30 m 2. Landingsstrook waarin startbaan ligt (geëgaliseerd), 760 X150 m 3. Verharde rijbaan, 300 X 12 m 4. Verhard platform, 50 X 50 m 5. KLM-stationsgebouwtje 6. Seinvak met windsok 7. Grens van het voormalige vliegveld 8. Onverhard verlengstuk van startbaan, lbo X 30 m 0. Geprojecteerde gras-dwarsstrook 16-34, 720 X 150 m 10. Vuurtoren 590

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - tijdschriften | 1953 | | pagina 6