SPOOKVL
IN R A M P
Wanneer zal het tot leven
/V
Over een smal dijkweggetje, geschon
den ader van Schouwen's organisme,
dringen menselijke verkeersmiddelen
druppelsgewijze door in het nog steeds
verdronken land, waaruit vervallen woon
steden en dode plaatsen triest opsteken.
Naar het Westen wordt het weer droog,
men nadert de duinen, vriendelijk blond
als altijd in de stille, heiige herfstlucht,
waaruit de zon Schouwens vrolijk rood
wit gestreepte vuurtoren beschijnt.
Enkele krijsende meeuwen accentueren
de stilte van een verlaten land.
Beschut door de omarmende duinenrij
ligt een vliegveld, dat temidden van deze
verlatenheid onwezenlijk aandoet. Een
prachtige startbaan strekt zich in het
keurig afgebakende terrein, een rijbaan
voert naar het even keurige stations
gebouwtje, ingericht met gemakkelijke
stoelen, bloemen en fleurige platen aan
de muur, de windsok is gevuld door de
bries. Een ruim platform biedt plaats aan
vele vliegtuigen die er niet zijn. Het
leven dat een vliegveld zin moet geven,
ontbreekt: geen mensen, geen stemmen,
geen motorgeronk. Alleen die meeuwen
Een spookvliegveld
Als een fata morgana
HAAMSTEDE staat er met witte
letters op het stationsgebouwtje met de
vriendelijke boompjes ervoor. Op deze
zelfde plaats lag eens dat andere Haam
stede dat in zovele vliegersharten zulk
een warme plaats innam. Hetzelfde KLM-
stationsgebouwtje staat er nog. Aan de
voorkant is niet meer te zien dat het de
laatste jaren als stal heeft dienst gedaan,
het is netjes opgeknapt. Maar aan de
Plattegrond van het huidige vliegveld Haamstede; de inzet geeft een
situatieschetsje. Verklaring der nummering:
achterkant, waar eens het restaurant
was, is de boel maar zowat voorlopig
dichtgespijkerd om verder verval te
voorkomen. Duidelijk is nog te zien waar
eens de verkeerstoren was, maar het
bovenstuk is er af en de rest heeft een
plat dak gekregen.
Wij hebben al eerder beschreven (A.V.
no 19) hoe dit alles, aangelegd door de
Dienst Dijksherstel van de Rijkswater
staat, tot stand kwam; hoe de Februari-
ramp aldus bewerkte wat acht jaar lang
delibereren niet had kunnen bereiken:
een nieuw vliegveld voor Zeeland. Uit
nodigend ligt de verharde, biljartvlakke
startbaan in de heersende windrichting,
640 m lang, 30 m breed. In grote witte
cijfers staat er 08-26 op, d.w.z. dat hij in
de richtingen 80 en 260 graden loopt,
dus vrijwel oost-west.
Maar wat geeft het, wat wij u voor
schilderen zou net zo goed een fata mor
gana kunnen zijn het feit is dat er niet
zo iets als een vliegveld Haamstede be
stdat. Niet officieel. In geen publicatie
van de Rijksluchtvaartdienst zal men de
naam aantreffen.
Groot belang voor Zeeland
Haamstede zal nl pas als burgervlieg
terrein erkend kunnen worden als het
aan de eis van meer landingsrichtingen
voldoet, daar de RLD het gebruik van
vliegvelden niet afhankelijk wenst te
stellen van beperkende voorwaarden ten
aanzien van windsterkte en -richting. De
Dienst Dijksherstel, die niet onder de
bepalingen van de RLD valt, heeft na
tuurlijk geen aanleiding de hiertoe ge
wenste uitbreiding tot stand te brengen.
Zoals het nu gelopen is, heeft hij het veld
trouwens in het geheel niet meer nodig
en zou hij het beheer gaarne overdragen
aan een particulier lichaam. Is het dan
„zonde" geweest van de kosten? Stellig
niet, want voor dit landsdeel, dat er toch
ook na het herstel zo snel mogelijk weer
bovenop moet komen, zal dit vliegveld
steeds van groot belang kunnen zijn.
Het probleem is nu maar wie de nog
noodzakelijke afbouw en vervolgens het
beheer voor zijn rekening zal nemen. De
eigenaresse, de gemeente Haamstede,
is hier financieel momenteel niet toe in
staat. Het ligt voor de hand dat hier een
belangengemeenschap in een of andere
vorm gevonden zal moeten worden. Het
is trouwens ondenkbaar dat men niet
tot een oplossing zou komen en daardoor
een uitstekend vliegveld, waaraan mis
schien 10 of 20 ontbreekt, ongebruikt
zou moeten laten liggen.
1. Verharde startbaan 08-26, 640 x 30 m
2. Landingsstrook waarin startbaan ligt (geëgaliseerd), 760 X150 m
3. Verharde rijbaan, 300 X 12 m
4. Verhard platform, 50 X 50 m
5. KLM-stationsgebouwtje
6. Seinvak met windsok
7. Grens van het voormalige vliegveld
8. Onverhard verlengstuk van startbaan, lbo X 30 m
0. Geprojecteerde gras-dwarsstrook 16-34, 720 X 150 m
10. Vuurtoren
590